آمریکایی ها تقریباً بیش از هر سبزی دیگر سیب زمینی می خورند و سیب زمینی ها منبع خوبی از پتاسیم و ویتامین C هستند. تنها حدود 10 درصد از بزرگسالان آمریکایی به اندازه کافی سبزیجات می خورند، اما کارشناسان تغذیه در مورد اینکه آیا سیب زمینی جزو سبزیجات به حساب می آید یا خیر، اختلاف نظر دارند، زیرا دارای کربوهیدرات بالایی هستند که می تواند باعث افزایش قند خون شود.

سیب زمینی سفید، همراه با ذرت، نخود فرنگی و کاساوا، در زیر گروه “سبزیجات نشاسته ای” قرار می گیرند.

طبق دستورالعمل ها، خوردن انواع سبزیجات، از جمله سبزیجات نشاسته ای، “عنصر اصلی” یک الگوی غذایی سالم است. این دستورالعمل ها برای توسعه MyPlate USDA، نسخه مدرن هرم غذایی و همچنین برنامه های تغذیه فدرال، که سیب زمینی را به عنوان سبزی در ناهار مدرسه گنجانده اند، استفاده می شود.

با این حال، برخی حدس و گمان ها وجود دارد که سیب زمینی ممکن است در به روز رسانی دستورالعمل های رژیم غذایی در سال 2025 میلادی به عنوان یک دانه طبقه بندی شود.

کام کوارلز، مدیر عامل شورای ملی سیب زمینی در ایالات متحده، زمانی که در ماه سپتامبر در مقابل کمیته مشاوره دستورالعمل های غذایی شهادت داد، گفت که این تصمیم منجر به “نتیجه آشفته” می شود.

کام کوارلز درباره این سوال که آیا سیب زمینی جز سبزیجات است یا خیر می گوید:

سیب زمینی بر اساس ویژگی های گیاه شناسی و باغبانی با سایر سبزیجات طبقه بندی می شود. بنابراین، تصمیم برای طبقه بندی نادرست آنها به عنوان یک دانه، از نظر فنی نادرست است و بر اساس هیچ معیار علمی نیست.

آیا سیب زمینی جز سبزیجات است

سیب زمینی سبزی است یا غلات؟

به گفته کارولین پاسرلو، متخصص تغذیه، سیب زمینی ها مانند سایر سبزیجات مانند کاهو، گوجه فرنگی و هویج مشخصات مواد مغذی مشابهی ندارند، اما با مشخصات دانه کاملا مطابقت ندارند.

برخلاف سبزیجات سبز، سیب زمینی حاوی نشاسته است که می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. مشخصات مواد مغذی سیب زمینی شبیه غلات کامل مانند جو و برنج قهوه ای است. یک وعده 100 گرمی سیب زمینی پخته حاوی مقادیری پروتئین، فیبر و مواد معدنی مشابه با 100 گرم برنج قهوه ای پخته شده است. اما نشاسته موجود در غلات کامل کندتر هضم می شود و بنابراین قند خون را به سرعت بالا نمی برد.

کارولین پاسرلو می گوید:

سیب زمینی نسبتاً مغذی است و می توان آن را به روش های مختلفی سرو کرد. آنها تقریباً بدون چربی هستند و حاوی بسیاری از ویتامین ها مانند B6، C و پتاسیم هستند. و آنها می توانند حاوی فیبر رژیمی باشند، به خصوص اگر پوست را مصرف کنید.

برخی از مقامات بهداشت عمومی، مانند دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی چان، قبلا سیب زمینی را از دسته سبزیجات حذف کرده اند.

لیلیان چونگ، مدیر بخش سلامت می گوید:

در مقایسه با سبزیجات غنی از مواد مغذی و فیبر بالا، سیب زمینی دارای کربوهیدرات بالایی است که بدن به سرعت هضم می کند و باعث افزایش قند و انسولین خون و سپس پایین آمدن آن می شود.

سیب زمینی سبزیجات است؟

چونگ در ادامه سخنان خود گفت، در حالی که سیب زمینی فیبر غذایی را تامین می کند، بیشتر آن در پوستی یافت می شود که اغلب قبل از پختن پوست کنده می شود.

او اضافه کرد که توصیه دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی چان برای محدود کردن مصرف سیب زمینی تا حد زیادی بر اساس ارتباط با افزایش وزن و دیابت بود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز سیب زمینی را از دسته سبزیجات مستثنی می کند و راهنمای Eatwell بریتانیا سیب زمینی را به همراه نان، برنج و ماکارونی به عنوان کربوهیدرات نشاسته ای طبقه بندی می کند.

لیلیان چونگ در پایان گفت:

موضوع اصلی این است که فقط به دلیل اینکه سیب زمینی به عنوان سبزیجات در بشقاب غذای سالم به حساب نمی آید، به این معنی نیست که نمی توان آنها را در یک وعده غذایی سالم گنجاند. استفاده از سیب زمینی در مواقعی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم – ترجیحاً با پوست سالم با حداقل چربی اشباع اضافه شده تهیه شده باشد – می تواند لذت و رضایت را به یک وعده غذایی اضافه کند.