کاشان با تمدن ۷۵۰۰ ساله خود یکی از زیباترین شهرهای ایران است. این شهر که یکی از اولین اقامتگاه‌های بشر بر روی زمین است و می‌توان آن را خانه فرهنگ و تمدن ایرانی و … دانست، در کنار آداب و رسوم مردمان خود، شکل گرفته است. کاشان هر ساله گردشگران زیادی را برای تماشای گلاب‌گیری در فروردین و قالی‌شویی در مهرماه به‌سوی خود می‌کشاند. طبیعت کوهستانی و کویری کاشان و آسمان پرستاره مناطق کویری جزو جاذبه‌های گردشگری کاشان هستند. علاوه بر این موارد خانه‌های قدیمی کاشان که روزی محل زندگی افراد ثروتمند و مشهور این شهر بوده‌اند نیز جذابیت زیادی برای گردشگران دارند.

 

اقامت در این خانه‌های تاریخی که اکنون به هتل‌های سنتی تبدیل شده‌اند، می‌تواند سفر گردشگران را هیجان‌انگیزتر کند. مسافران در این هتل‌ها می‌توانند در زمان سفر کنند و به دنیایی برسند که این خانه‌ها شلوغ بودند و در غروب روزهای گرم تابستان، ساکنین این خانه‌ها در سایه خنک درختان می‌نشستند و از معاشرت با یکدیگر لذت می‌بردند. در ادامه به دلایلی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهند چگونه هتل ‌های کاشان ما را با زندگی گذشتگان آشنا می‌کنند.

 

معماری هتل‌های کاشان

 

معماری هتل‌ های کاشان و استفاده از مصالحی مانند کاهگل برای عایق‌کاری دیوارها و پشت بام‌ها خود گواهی بر تاریخی بودن این بناها است. ظاهر سنتی این هتل‌ها که اغلب بازسازی شده‌اند، باعث شده تا عناصر تاریخی و سنتی این خانه‌ها حفظ شود، اما درعین‌حال بتوانند نیازهای یک سبک زندگی مدرن را برطرف کنند.

 

بعضی از این خانه‌های سنتی که دارای قدمتی بالاتر از ۱۰۰ سال هستند، آب انبارهای قدیمی دارند. وجود سرداب و آب انبار در این خانه‌های سنتی گردشگران را با نحوه زندگی مردم کویرنشین در دوران گذشته آشنا می‌کند. به خاطر اینکه تابستان‌ها در کاشان هوا بسیار گرم می‌شود، وجود سرداب و انبار در خانه‌های قدیمی ضروری بوده است.

 

آب انبارها محل مناسبی برای ذخیره آب هستند و در زیرزمین خانه‌های قدیمی ساخته می‌شدند. در مناطق کویری چون کاشان، آب انبارهای خود را با استفاده از آب باران یا جویبارهای فصلی پر می‌کردند. سرداب‌ها نیز که معمولاً پایین‌تر از سطح زمین قرار داشتند، به خاطر وجود بادگیر، معماری خاص طاق‌های ضربی و وجود یک حوض در مرکز سرداب، معمولاً اختلاف دمای بالایی با سایر قسمت‌های بنا داشتند. به همین خاطر در تابستان‌ها که هوا گرم می‌شد، ساکنان قدیمی خانه‌های سنتی کاشان برای فرار از گرمای تابستان به سرداب‌ها پناه می‌بردند.

 

حیاط این خانه‌های تاریخی هم معمولاً معماری‌های منحصربه‌فردی دارند که اغلب یک حوض در وسط آن‌ها قرار گرفته و انعکاس بسیار زیبایی از اتاق‌های اطراف و باغچه‌های کوچک موجود در حیاط را به تصویر می‌کشد.

 

بعضی دیگر از این هتل‌های سنتی یا بوتیک هتل‌های کاشان، دارای بلندترین بادگیرهای شهر هستند. یکی از ویژگی‌های خانه‌های کویری دارا بودن بادگیر برای تهویه هوای داخل بنا است. معمولاً بادگیرها را بالای آب انبارها می‌ساختند و به‌نوعی یک وسیله سنتی برای تهویه مطبوع به شمار می‌رفت. بعضی از هتل‌های کاشان مانند خانه عامری‌ها به خاطر دارا بودن بادگیر بلند خود، شهرت زیادی دارند. این هتل تاریخی که از زمان زندیه تاکنون به‌جامانده به خاطر جزئیات معماری منحصربه‌فرد خود شناخته شده است.

 

حال و هوای گذشتگان در هتل های سنتی کاشان

رزرو هتل‌های کاشان

 

امروزه به خاطر اینکه گردشگران علاقه خاصی به آشنایی با فرهنگ و آداب رسوم مردمان گذشته دارند، ترجیح می‌دهند هنگام سفر به شهرهای تاریخی چون کاشان، برای اقامت هتل‌های سنتی را انتخاب کنند. شهر کاشان نیز به خاطر دارا بودن منطقه کویری مرنجاب، مراسم باشکوه گلاب‌گیری و آثار تاریخی بی‌نظیر خود مانند باغ فین، پذیرایی گردشگران زیادی از سراسر نقاط کشور است. البته گردشگران خارجی هم پرشمار هستند و ترجیح می‌دهند در بوتیک هتل‌های سنتی یا اقامتگاه‌های تاریخی که بعضی از آن‌ها ۲۵۰ سال پیش ساخته شده‌اند، اقامت داشته باشند.

 

امروزه این اقامتگاه‌های سنتی به‌گونه‌ای بازسازی شده‌اند که شبیه محل سکونت ثروتمندان کاشانی باشند. تزیینات زیبایی که در هر گوشه از اتاق‌ها دیده می‌شود و سرو شربت و عرقیجات معروف کاشان در چایخانه‌ی هتل، از اجزای جداناشدنی این هتل‌ها هستند. گردشگران می‌دانند که با اقامت در این هتل‌ها می‌توانند با سبک زندگی مردم کاشان آشنا شوند و به داستان‌هایی گوش کنند که دیوارهای این خانه‌های سنتی بازگو می‌کنند. با مطالعه راهنمای رزرو هتل سایت «دستی بر ایران»، می‌توانید با هتل‌های بافت تاریخی شهر کاشان آشنا شوید و تصویر زنده‌ای از این خانه‌ها و افرادی که مدت‌ها قبل در آنجا زندگی می‌کردند، به دست آورید.

 

کلام پایانی

 

تمام خشت‌های خاکی و دیوارهای کاهگلی هتل‌های سنتی کاشان، خاطرات بسیاری را در خود جای داده‌اند. این خاطرات مربوط به مردمانی هستند که در کوچه خیابان‌های باریک این شهر قدم می‌زدند، می‌خندیدند و با یکدیگر احوالپرسی می‌کردند. اقامت در این هتل‌ها یک ماجراجویی هیجان‌انگیز است که گردشگران را با تاریخچه این بناها و صاحبان آن‌ها آشنا می‌کند. صاحبانی که در 1 الی 3 قرن قبل زندگی می‌کردند. معماری درخشان این خانه‌ها نیز به‌عنوان گنجینه‌های فرهنگی و تاریخی کاشان به شمار می‌رود. این گنجینه‌های تاریخی به‌مانند پلی هستند که بین زندگی مدرن امروزی و زندگی سنتی در قرن‌های گذشته ارتباط برقرار کرده‌اند.