بیماری شقاق یکی از بیماری‌های رایج نشیمن‌گاهی است که می‌تواند برای افراد در مراحل شدید خود بسیار دردناک باشد. این بیماری باعث ایجاد یک شکاف یا پارگی در اطراف دهانه مقعد و یا انتهای راست‌روده می‌شود. درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید برای بسیاری از افراد برای شروع درمان سؤال باشد که چگونه دکتر خوب برای درمان شقاق پیدا کنیم؟

برای درمان شقاق باید به دنبال پزشک متخصص شقاق یا متخصص در زمینه بیماری‌های مقعدی یا متخصصان کولورکتال بود. بسیاری از دکتران فوق‌تخصص کولورکتال نه‌تنها به درمان بیماری شقاق می‌پردازند؛ بلکه درمان بیماری‌های دیگری همچون بواسیر، کیست مویی، آبسه مقعدی و فیستول نیز جزو تخصص آنها محسوب می‌شود.

انتخاب یک دکتر خوب برای درمان شقاق بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این بیماری در قدم اول باید به‌درستی تشخیص داده شود و سپس روش درمانی مناسب پیشنهاد گردد.

بیماری شقاق به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود:

  • شقاق حاد: به‌نوعی از شقاق گفته می‌شود که فرد برای اولین بار به آن مبتلا شده است و معمولاً به شکل خودبه‌خود یا با درمان‌های دارویی و خانگی از بین می‌رود. در واقع در شقاق حاد زخم مقعد بسیار سطحی است.
  • شقاق مزمن: اگر برای درمان شقاق حاد اقدامی صورت نگیرد این بیماری می‌تواند رفته‌رفته به شقاق مزمن تبدیل شود. در این حالت زخم شقاق عمق بیشتری پیدا می‌کند و این مسئله باعث درد بسیار زیادی در بیمار می‌شود.

تشخیص نوع شقاق بسیار اهمیت دارد تا این بیماری به‌درستی درمان شود. همان‌طور که گفته شد شقاق حاد با دارودرمانی یا درمان‌های خانگی قابل‌بهبود است؛ اما در شقاق مزمن به روش‌های دیگری همچون جراحی شقاق و یا لیزردرمانی شقاق نیاز است.

بهترین دکتر درمان شقاق چه ویژگی‌هایی دارد؟

حال که با اهمیت انتخاب بهترین دکتر شقاق آشنا شدید بسیار مهم است که بدانید بهترین دکتر درمان شقاق چه ویژگی‌هایی دارد.

به طور معمول بهترین دکتر درمان شقاق دارای ویژگی‌های زیر است:

تخصص و تجربه بالا

بسیار مهم است که پزشک درمان‌کننده شقاق از تجربه و تخصص بالایی برخوردار باشد. تخصص پزشک به او کمک می‌کند تا بتواند این بیماری را به بهترین شکل تشخیص دهد و نوع آن را مشخص کند. تجربه بالا نیز کمک می‌کند تا در حین پروسه درمان به‌وسیله جراحی و یا لیزر این کار به بهترین شکل ممکن صورت گیرد و بیمار دچار عوارض و مشکلات دیگری نشود. عدم تبحر پزشک در بسیاری موارد می‌تواند باعث شود که بیماری به‌درستی درمان نشود و پس از مدتی دوباره بازگردد.

داشتن امکانات مناسب

مورد مهم دیگری که باید در انتخاب بهترین دکتر درمان شقاق در نظر داشت دسترسی او به امکانات لازم و مناسب است. در روش لیزردرمانی به طور مثال بهترین دکتر درمان شقاق دستگاه‌های لیزری را در اختیار دارد که مجهز و به‌روز هستند و به همین دلیل از ایجاد مشکلاتی همچون ایجاد گوشت اضافه در ناحیه یا بی‌اختیاری ادرار و مدفوع جلوگیری می‌شود.

از طرف دیگر بهترین دکتر درمان شقاق به یک کلینیک کاملاً بهداشتی با پرسنل مجرب دسترسی دارد. بسیار مهم است که جراحی و یا لیزر شقاق در یک محیط کاملاً بهداشتی و ایزوله انجام گیرد تا بیمار به عفونت‌ دچار نشود. از طرف دیگر وجود دستگاه‌هایی همچون ساکشن بلع ویروس در این مراکز از اهمیت بالایی برخوردار است تا از سرایت بیماری‌های ویروسی همچون ایدز، هپاتیت، کرونا و… به بیماران دیگر جلوگیری شود.

یکی از مراکزی که بهترین دکتر درمان شقاق با توجه به نکاتی که از آنها نام‌برده شد در آن وجود دارد، کلینیک درمان فوری است که افراد می‌توانند برای درمان بیماری خود با اطمینان کامل به آن مراجعه کنند.

بهترین روش درمان شقاق چیست؟

بهترین روش درمان شقاق به وضعیت بیماری باز می‌گردد. بیماری شقاق در مرحله حاد خود با درمان‌های خانگی همچون تغییر رژیم غذایی، نشستن در حمام آب گرم و… و مصرف برخی داروها و پمادهای تجویزی بهبود می‌یابد. در شقاق مزمن و زمانی که بیماری به روش‌های قبلی پاسخ نداده روش جراحی و لیزر شقاق به بیمار پیشنهاد می‌شود.

 

درمان شقاق

در گذشته و پیش از وجود دستگاه‌های لیزر، اکثر پزشکان بیماری شقاق را به روش جراحی درمان می‌کردند. روش‌های جراحی به چند شکل مختلف همچون اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد، فیشرکتومی و… انجام می‌شود؛ اما به دلیل اینکه این روش‌ها عوارض دارند و از طرفی بیمار باید دوره نقاهت چندهفته‌ای را سپری کند، دیگر چندان به‌عنوان روش درمان پیشنهاد نمی‌شود.

امروزه پزشکان بهترین روش درمان شقاق را لیزر شقاق می‌دانند زیرا می‌تواند این بیماری را بدون نیاز به بیهوشی و بستری در بیمارستان و در کمترین زمان ممکن یعنی چیزی در حدود ۳۰ دقیقه درمان کند. از طرفی پس از لیزر شقاق بیمار هیچ چگونه درد و خونریزی را تجربه نمی‌کند و می‌تواند امور روزمره خود را به‌راحتی از سر گیرد. روش درمان شقاق با لیزر همچنین احتمال بازگشت بیماری را تقریباً به صفر می‌رسانند و این مسئله یکی از ویژگی‌های مثبت این روش درمانی محسوب می‌شود.

استفاده از لیزر برای درمان شقاق چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد استفاده از لیزر برای درمان شقاق یک روش بسیار مؤثر و کم عارضه برای درمان فیشر مقعدی است. استفاده از لیزر برای درمان شقاق توسط دستگاه‌های لیزر متفاوتی انجام می‌گیرد. بسیار مهم است پزشک از دستگاهی استفاده کند که به‌هیچ‌عنوان باعث ایجاد گوشت اضافه در ناحیه مقعد نمی‌شود و از طرفی از بروز مشکلاتی همچون بی‌اختیاری دفع گاز روده و مدفوع جلوگیری می‌کند.

 

درمان شقاق با لیزر

بسیار مهم است زمانی که در جستجوی بهترین دکتر درمان شقاق هستید در مورد دستگاه لیزری که برای درمان استفاده می‌شود حتماً با پزشک مشورت کنید و درصورتی‌که پزشک شما از یک دستگاه لیزر مجهز استفاده می‌کند درمان خود را به دست او بسپارید.

 

بهترین دکتر برای درمان شقاق

یکی از کلینیک‌های بسیار مجهز که برای درمان شقاق از بهترین دستگاه لیزر موجود یعنی CO2 ایتالیا استفاده می‌کند کلینیک درمان فوری است که شما می‌توانید با مراجعه به آن از خدمات بی‌نظیر این مجموعه بهره ببرید. استفاده از لیزر برای درمان شقاق در این مجموعه در ترکیب با تجربه متخصصان کولورکتال می‌تواند بیماری شقاق یا فیشر مقعدی را بدون هیچ عارضه‌ای و برای همیشه درمان کند.