ارزیابی اخیر برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) مورد قانع کننده ای برای جایگزین های جدید برای گوشت و محصولات لبنی به عنوان وسیله ای برای کاهش چشمگیر ردپای زیست محیطی سیستم غذایی جهانی ارائه می کند. این امر به ویژه در کشورهای با درآمد بالا و متوسط، که در آنها اتکا به انرژی کم کربن بسیار مهم است، مهم است.

این گزارش با عنوان: “آشپزی چیست؟ ارزیابی تأثیر بالقوه جایگزین های جدید منتخب برای محصولات حیوانی متعارف”، سه نوع جایگزین اصلی را برجسته می کند: گوشت های گیاهی جدید، گوشت کشت شده از سلول های حیوانی و محصولات غنی از پروتئین که از طریق تخمیر سریع توسط میکروارگانیسم ها به دست می آیند.

مزایای زیست محیطی و سلامتی

گزارش UNEP که توسط دولت بلژیک حمایت می شود، بر پتانسیل قابل توجه این گزینه ها در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) تاکید می کند. علاوه بر این، آنها می توانند به کاهش تخریب زمین، جنگل زدایی، آلودگی آب و خاک و از دست دادن تنوع زیستی کمک کنند.

این جایگزین ها همچنین خطر ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام و مقاومت ضد میکروبی را کاهش می دهند و در مقایسه با محصولات حیوانی سنتی به نگرانی های مربوط به رفاه حیوانات به طور مؤثرتری رسیدگی می کنند.

نویسندگان گزارش معتقدند که این جایگزین های جدید می توانند به یک سیستم غذایی پایدارتر، سالم تر و انسانی تر کمک کنند. با این حال آنها تاکید می کنند که اختلافات منطقه ای نقش بسزایی در اجرای آنها خواهد داشت.

این گزارش تصمیم های سیاستی مختلفی را بررسی می کند که می تواند امنیت غذایی، کسب و کار، معیشت، برابری اجتماعی و جنسیتی و جنبه های فرهنگی را افزایش دهد، در نتیجه مزایای این جایگزین های جدید گوشت و لبنیات را به حداکثر می رساند.

محصولات حیوانی در مقابل جایگزین های گوشت

اینگر اندرسن، مدیر اجرایی UNEP، بر اهمیت جایگزین های غذایی جدید در ارائه طیف وسیع تری از انتخاب های مصرف کننده تاکید کرد.

اندرسن می گوید:

جایگزین های غذایی جدید طیف وسیع تری از انتخاب های مصرف کننده را ارائه خواهند داد. علاوه بر این، چنین جایگزین هایی می توانند فشار بر زمین های کشاورزی را کاهش داده و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند، در نتیجه به ما کمک می کنند تا بحران سیاره ای سه گانه – بحران تغییرات آب و هوا، بحران تنوع زیستی و از دست دادن طبیعت، بحران آلودگی و زباله و همچنین مقابله با بحران سیاره ای را کاهش دهد. به پیامدهای بهداشتی و زیست محیطی صنعت دامپروری بپردازد. حمایت بیشتر دولت و همچنین تحقیقات باز و شفاف می تواند به باز کردن پتانسیل این فناوری های جدید برای برخی کشورها کمک کند.

این گزارش تأثیرات منفی تولید و مصرف محصولات حیوانی متعارف را به ویژه در کشورهای با درآمد بالا و متوسط ​​نشان می دهد. این موارد شامل تخریب محیط زیست و نگرانی های بهداشت عمومی مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان های خاص، چاقی و دیابت است. صنعت دامپروری همچنین خطرات مقاومت ضد میکروبی و بیماری های مشترک بین انسان و دام مانند COVID-19 یا آنفلوانزای مرغی را به همراه دارد.

تغییرات آب و هوا و کشاورزی حیوانات

کشاورزی حیوانات نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی دارد و تقریباً 60 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با مواد غذایی و 14 تا 20 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را به خود اختصاص می دهد. این شامل انتشار گازهای گلخانه ای حیوانات، تولید خوراک، تغییرات کاربری زمین و زنجیره تامین انرژی بر است.

در حالی که این جایگزین های جدید مزایایی را از نظر رفاه حیوانات و بهبود سلامت عمومی ارائه می دهند، برخی نگرانی ها همچنان وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری از محصولات جدید مبتنی بر گیاه بسیار فرآوری شده اند و ممکن است حاوی سطوح بالایی از نمک و چربی های اشباع شده باشند. اثرات سلامتی گوشت پرورشی و محصولات حاصل از تخمیر هنوز در دست بررسی است.

مقبولیت اجتماعی و فرهنگی

این گزارش اذعان می کند که موفقیت جایگزین های جدید به عواملی مانند هزینه، سلیقه و مقبولیت اجتماعی و فرهنگی بستگی دارد. این عوامل به طور قابل توجهی بر رفتار مصرف کننده تأثیر می گذارد، به ویژه در کشورهای با درآمد بالا و متوسط ​​که مصرف پروتئین حیوانی به طور ناپایدار بالا است.

گزارش UNEP چندین گزینه سیاستی را برای هدایت صنایع غذایی به سمت آینده ای سالم تر و پایدارتر پیشنهاد می کند. اینها شامل حمایت از تحقیقات دسترسی آزاد، تغییر یارانه ها، تخفیف های مالیاتی، سرمایه گذاری های مالی مستقیم، و تضمین وام به نفع جایگزین های جدید برای گوشت است. این گزارش همچنین بر نیاز به رویکردهای عادلانه و مناسب منطقه ای برای تغییرات سیستم غذایی تاکید می کند.

پیامدهای اجتماعی و اقتصادی جایگزین های گوشت

نویسندگان خواستار تحقیقات باز و شفاف برای درک پیامدهای تغذیه ای و اجتماعی-اقتصادی این جایگزین ها هستند. این شامل در نظر گرفتن تأثیر آنها بر عدالت، امنیت غذایی و معیشت کشاورزان خرده‌مالک است.

این گزارش به گوشت حیوانات وحشی، ماهی یا سایر آبزیان نمی پردازد، همچنین سایر جایگزین های سیستم غذایی مانند مزارع احیاکننده دام، افزودنی های خوراک، پرورش حشرات، کاهش مصرف گوشت یا مالیات بر گوشت را ارزیابی نمی کند. در حالی که این جایگزین ها در حال پیگیری هستند، هنوز نتوانسته اند به حمایت یا تاثیر قابل توجه دولت در مقیاس یا سرعت مطلوب دست یابند.

به طور خلاصه، گزارش برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP) تجزیه و تحلیل جامعی از جایگزین های جدید برای گوشت و محصولات لبنی ارائه می دهد و مزایا و چالش های بالقوه آنها را برجسته می کند. این یک نقشه راه برای سیاست گذاران، سهامداران صنعت و مصرف کنندگان ارائه می دهد تا در گذار به سمت یک سیستم غذایی پایدارتر و انسانی تر حرکت کنند.