پیشرفت‌ های عمده در هوش مصنوعی (AI) باعث شده است که رهبران تقریباً در هر کسب و کاری عمیقاً در مورد فرصت‌ ها و چالش‌ هایی که این فناوری ممکن است برای شرکت هایشان داشته باشد فکر کنند. اعتماد به فناوری هوش مصنوعی و توانایی مهار آن، برای مشاغلی که امیدوارند در میان اختلالات آینده پیشرفت کنند، ضروری می باشد.

ویجی کارونامورتی، مدیر ارشد فناوری Scale AI، که مدل‌ های هوش مصنوعی را آموزش می‌ دهد و Chau Dang، مدیر محصول NVIDIA Morpheus، ارائه‌ دهنده چارچوب‌ های امنیت سایبری برای توسعه‌ دهندگان، در گفتگوی اخیری که توسط Fast Company و Deloitte & Touche LLP برگزار شد، درباره آینده هوش مصنوعی بحث کردند. در ادامه به 4 نکته از این رویداد اشاره خواهیم کرد.

1. هوش مصنوعی کار دانش را متحول می کند

هوش مصنوعی پتانسیل بالایی برای بهبود بهره وری دارد و به طور بالقوه اجازه می دهد تا یک کار 3 ساعته در 1 ساعت با کمک هوش مصنوعی از بین برود. مانند این است که به کارگران یک خلبان یا دستیار بدهید و به آنها کمک کنید به سطح جدیدی از بهره وری برسند.

این تأثیر می تواند در سراسر کسب و کارها قابل توجه باشد. به عنوان مثال، زمانی که یک ادعای بیمه مربوط به خسارت وسیله نقلیه مطرح می شود، هوش مصنوعی می تواند اطلاعاتی را از تصاویر خسارت خودرو، پس زمینه سیل در منطقه ای که ادعای آن ایجاد شده است و سایر داده ها را جمع آوری و ترکیب کند تا یک توصیه اولیه در مورد تایید یا خیر ارائه کند. هوش مصنوعی همچنین می تواند مناطقی را که نیاز به بررسی توسط تنظیم کننده بیمه انسانی دارند، علامت گذاری کند.

کارونامورتی می‌ گوید:

این مدل‌ ها می‌ توانند به حجم زیادی از داده‌ ها خیلی سریع‌ تر از هر انسانی که قادر به بررسی آن‌ ها باشد، رسیدگی کند.

2. هوش مصنوعی همچنان به کمک انسانی نیاز دارد

مدل‌ های زبان بزرگ معمولاً بر روی متون در سراسر اینترنت آموزش داده می‌ شوند. اما همه متون به یک اندازه ایجاد نمی شوند. این مدل ها ممکن است همانقدر از ارسطو یاد بگیرند که از تئوری های توطئه آنلاین ممکن است یاد بگیرند. مطالب نادرست یا مغرضانه می تواند آنها را از مسیر خارج کند و آنها می توانند با ظرافت مبارزه کنند. به عنوان مثال، حل مسائل ریاضی برای هوش مصنوعی آسان است. اما قضاوت های کیفی چالش برانگیزتر هستند.

کارونامورتی می‌گوید:

هزاران نفر از یک مدل خواسته‌ اند تا برایشان شعر بسازد. اما نکات ظریفی در مورد اینکه چه چیزی یک شعر خوب را می سازد، چه چیزی سبک و زیبایی شناسی را تعریف می کند، وجود دارد.

برای بهبود، مدل‌ های هوش مصنوعی به آموزش از سوی انسان‌ هایی با تخصص در دنیای واقعی نیاز دارند. از منظر استعداد، افرادی که احتمالاً موفق‌ ترین افراد هستند، افرادی با سوابق علوم انسانی یا حقوقی و همچنین تخصص در علوم رایانه هستند. افراد با این مهارت ها می توانند درک کنند که چرا مدل پاسخ خاصی داده است، سپس آن را برای تولید خروجی بهتر و مفیدتر آموزش دهند.

به عنوان مثال، مهندسان فوری در کمک به همسوسازی رفتار هوش مصنوعی با نیت انسان تخصص دارند.

کارونامورتی در ادامه سخنان خود می‌ گوید:

افرادی که این کار را انجام می‌ دهند به‌ خوبی تفاوت‌ های ظریف این مدل‌ ها را درک می‌ کنند و از تکنیک‌ هایی مانند زنجیره‌ ای از افکار استفاده می‌ کنند تا به مدل کمک کنند تا پاسخ‌ های احتمالی را به روشی ساختارمند طی کند.

3. شخصی سازی تعاملات بهتری ایجاد می کند

درست مانند سیری که می‌ تواند صدای فردی را تشخیص دهد، هوش مصنوعی نیز قادر است با تشخیص داده‌ ها و الگوهای رفتاری افراد آموزش داده شود. این می تواند به تعاملات غنی تر و مناسب تر منجر شود. به عنوان مثال، یک دستیار هوش مصنوعی ممکن است از صندوق ورودی شما بداند که در تابستان امسال قصد سفر به ونکوور را دارید و در حال خرید کفش های پیاده روی هستید. سپس می‌ تواند شلوار و ژاکتی را به شما پیشنهاد دهد که برای آب و هوا و فعالیت‌ های شما مناسب است. یعنی یک قدم فراتر از موتورهای پیشنهادی فعلی اکثر پلتفرم‌ های تجارت الکترونیک می تواند این کار را انجام دهد.

دانگ می‌ گوید:

بسیاری از مواقع، زمینه ما واقعاً از داده‌ های گذشته ما از نظر تعیین آنچه در حال حاضر می‌ خواهیم ارزشمندتر است.

البته، این سطح از شخصی سازی نیازمند توجه و مقررات بالقوه مربوط به حریم خصوصی و امنیت است. با پیشرفت هوش مصنوعی، توسعه دهندگان باید شفاف باشند و با ذینفعان در مورد نحوه استفاده از داده های شخصی در ارتباط باشند.

کارونامورتی می افزاید:

بسیار مهم خواهد بود که به همه ما اجازه دهیم بر نحوه تفکر این مدل ها در مورد افراد کنترل داشته باشیم، زیرا به طور پیش فرض، همه آنها بر اساس آنچه در اینترنت به اشتراک گذاشته ایم، فرضیاتی درباره ما ایجاد کرده اند. ما باید این تصمیم گیری را کنترل کنیم.

4. هوش مصنوعی را می توان برای عبور از چالش های عظیم به کار گرفت

هوش مصنوعی کاربردهای بالقوه دگرگون کننده ای برای کل جامعه دارد.

دانگ می‌ گوید:

ما اغلب به قدرت هوش مصنوعی برای ربات‌ های چت و چیزهایی مانند آن فکر می‌ کنیم. اما بسیاری از مشکلات واقعی انسانی وجود دارد که می‌ توانیم آنها را حل کنیم.

به عنوان مثال، شبیه‌ سازی‌ های هوش مصنوعی می‌ توانند سناریوهای متعددی را پیرامون موضوعات پیچیده، مانند گرم شدن کره زمین یا ژنومیک اجرا کنند. و وسایل نقلیه خودران مجهز به هوش مصنوعی می توانند انسان ها را از صندلی راننده خارج کنند تا مواد را در مناطق خطرناک مانند سایت های ساخت و ساز و عملیات معدن جابجا کنند.

کارونامورتی می‌ گوید:

هرجا که انسان‌ ها توسط محیط‌ های بسیار دشوار یا شرایطی که به سرعت در حال تغییر هستند تهدید شوند، سازگاری با تکنیک‌ های خودران را مشاهده خواهید کرد که ربات‌ ها و سایر وسایل نقلیه را ایمن‌ تر می‌ کند.

این کمک فراتر از هوش مصنوعی هدایت وسایل نقلیه خودران است. به عنوان مثال، کارونامورتی به استقرار موفقیت آمیز سرویس شناسایی آسیب خودکار Scale AI برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه اشاره می کند.

او می‌ گوید:

در ماریوپول، ما می‌ توانیم از قدرت مدل‌ های زبان بزرگ، به‌ علاوه مدل‌ های تشخیص اشیا، برای بررسی آسیب‌ های پشت بام شبانه استفاده کنیم تا خدمه تعمیر و امدادگران بتوانند در زمان واقعی روی زمین حرکت کنند. این همان کاری است که از مدل کمکی استفاده می‌ کند و آن را در [مناطق] حیاتی مأموریت اعمال می‌ کند.