مانند هر صنعت دیگری، هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال تغییر چشم انداز مراقبت های بهداشتی و پزشکی است. به گفته شرکت مکینزی و دانشگاه هاروارد، این فناوری نوظهور و قابلیت های آن میتواند با تعریف مجدد رابطه پزشک و بیمار انقلابی در پزشکی ایجاد کند و میتواند سالانه 360 میلیارد دلار در صنعت مراقبت های بهداشتی صرفه جویی نماید.

در این مقاله از مجله اینترنتی، به چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت مراقبت های بهداشتی بیشتر از آنچه در ابتدا دیده می شود، نگاه خواهیم کرد و اینکه چه جنبه هایی از بخش هوش مصنوعی می تواند انقلابی ایجاد کند.

موارد استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی

یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی زمانی است که در تصویربرداری و تشخیص پزشکی استفاده می شود. الگوریتم ها بر روی مقادیر عظیمی از داده های پزشکی برای تجزیه و تحلیل سی تی اسکن، MRI، اشعه ایکس، تصاویر میکروسکوپی و سایر تصاویر پزشکی آموزش داده می شوند. با این آموزش، هوش مصنوعی قادر خواهد بود ناهنجاری هایی مانند تومورها، عفونت ها یا شکستگی ها را شناسایی کند.

در برخی موارد، این سیستم های هوش مصنوعی در تشخیص ناهنجاری ها هنگام تشخیص موارد آزمایشی کتبی بیماری های واقع‌بینانه دقیق تر از متخصصان مراقبت های بهداشتی عمل کرده اند. به همین ترتیب، شرکت گوگل یک مدل یادگیری عمیق ایجاد کرد که می تواند سرطان سینه را در ماموگرافی تشخیص دهد که دقت بالایی و مثبت و منفی کاذب کمتری را نسبت به رادیولوژیست های انسانی نشان می دهد. مدل هایی مانند این بر روی هزاران ماموگرافی قبلی آموزش دیده اند تا نشانه های آشکار سرطان سینه، از جمله اشکال، اندازه و لبه های نامنظم ضایعات را شناسایی کنند.

 

این کاربرد هوش مصنوعی میتواند موارد تشخیص اشتباه را کاهش دهد، چه موارد مثبت کاذب یا منفی. مدل های عملکرد تشخیصی یادگیری عمیق احتمالاً به سرعت به ابزاری ارزشمند برای متخصصان مراقبت های بهداشتی تبدیل می شوند و به آنها در ارائه مراقبت بهتر از بیمار کمک می کنند.

مانند برنامه های کاربردی در سایر صنایع، هوش مصنوعی همچنین می تواند برای کمک به متخصصان انسانی در انجام وظایف کوچک برای تقویت بهره وری در موسسات مراقبت های بهداشتی استفاده شود.

هوش مصنوعی به عنوان نگهبان

هوش مصنوعی همچنین می تواند به متخصصان مراقبت های بهداشتی با چیزی بیش از تدارکات و تجزیه و تحلیل کمک کند. از طریق سنسورهای پوشیدنی و دستگاه های متصل به اینترنت، الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند به نظارت مداوم بیمار از راه دور کمک کنند.

به عنوان مثال، این سیستم های هوش مصنوعی می توانند در ردیابی معیارهای سلامت و تشخیص هر گونه تغییر غیرعادی در زمان واقعی برای بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت یا بیماری قلبی بسیار ارزشمند باشند. هنگامی که سیستم هوش مصنوعی الگوهای مرتبطی مانند نوسانات ضربان قلب یا سطح گلوکز خون را تشخیص می دهد، می تواند به پزشکان یا مراقبان خانه هشدار دهد تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

یکی از نمونه های این فناوری یک حسگر مچ دست پوشیدنی برای نظارت بر الگوهای فعالیت و رفتار است. الگوریتم هوش مصنوعی عادات یک فرد را یاد می گیرد و آن عادات را به یک تحلیل پایه تبدیل می کند و در صورت تشخیص افتادن، عدم حرکت یا سایر رفتارهای غیرعادی که می تواند نشانه مشکلات سلامتی در حال ظهور یا موقعیت های خطرناک باشد، می تواند مراقبان را مطلع کند.

به طور مشابه، بیماران دیابتی می توانند از یک مانیتور قند متصل به یک برنامه تلفن هوشمند استفاده کنند. سطح گلوکز را در روز و شب ردیابی می کند، در حالی که هوش مصنوعی بینش های شخصی‌سازی‌شده ایجاد می کند و زمانی که قرائت ها از آستانه های هدف بالاتر می رود، به بیماران هشدار می دهد.

فناوری های فعال شده توسط تجزیه و تحلیل های هوش مصنوعی به بیماران اجازه می دهند به جای گرفتن فضای ارزشمند در بیمارستان برای نظارت بر موقعیت ها، برای بهبود نتایج و کیفیت زندگی، در محیط های خانگی خود ارزیابی شوند.

آینده هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی چیست؟

با ورود مراقبت های بهداشتی به عصر هوش مصنوعی و ظهور امکانات بیشتر، شرکت ها و سازمان ها در همه جا باید بیشتر از همیشه انگیزه داشته باشند تا با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که زندگی بیماران را بهبود می بخشند، همکاری کنند.

همانطور که همیشه در مورد اکتشافات و اختراعات اتفاق می افتد، تنها چیزی که باید در ذهن داشته باشیم این است که چگونه سازمان ها می توانند سازگار شوند و پتانسیل رشد و تغییر را دارند. وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می آید، به ظاهر امکانات بی پایان است و این برای صنعت مراقبت های بهداشتی صادق است.

همانطور که به کشف کارهایی که هوش مصنوعی میتواند انجام دهد ادامه می دهیم، البته با مزایا و همچنین معایبی مواجه خواهیم شد، مانند گام های نادرست یا اشتباهاتی که ذاتاً با پیاده سازی فناوری جدید یا مانع پذیرش گسترده به وجود می آیند.

به عنوان مثال، نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی، به ویژه در صنعتی که با چنین داده های حساسی از بیماران سروکار دارد، همچنان مورد توجه است. همانطور که رهبران صنعت مراقبت های بهداشتی به سمت این دنیای جدید پیش می روند، آنها باید مراقب امنیت سایبری خود، داده های مورد استفاده و نحوه حفظ اعتماد حیاتی بیماران خود در هنگام استفاده از هوش مصنوعی باشند.

اگرچه این فناوری ممکن است منحصر به فرد باشد، اما رویکرد به این چالش ها مانند بسیاری از چالش های دیگر است: گام های هدفمند به جلو، تصمیم گیری دقیق و در نظر گرفتن علایق بیمار همیشه. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که صنعت مراقبت های بهداشتی را متحول کند، اما عجله کردن بدون دانش یا آمادگی مناسب بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر خواهد داشت. سازمان ها باید به دنبال راه حل ها و شرکای مناسب برای هدایت این سفر جدید باشند.

سخن پایانی

با غلبه بر این چالش ها، فناوری هوش مصنوعی نویدهای زیادی را برای پیشرفت در کیفیت مراقبت ارائه می دهد، زندگی را برای بیماران و ارائه دهندگان تسهیل می کند و به طور بالقوه هزینه مراقبت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. اکنون، این وظیفه کسانی است که از این فناوری امیدوارکننده دفاع می کنند و توسعه می دهند تا برای آینده ای روشن برنامه ریزی کنند و با کسانی که عمق هوش مصنوعی و تمام توانایی های آن را درک می کنند همکاری کنند تا بهترین نتایج ممکن را ارائه دهند.