برنج طارم یکی از انواع برنج ایرانی خوش عطر و خوش طعم است که در مناطق مختلف کشورمان به ویژه شمال تولید و کشت  می شود. برنج طارم محلی از برنج های مرغوب در این دسته‌بندی است که طعم و عطر دلپذیر، قد مناسب و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. در این مقاله ضمن معرفی بیشتر برنج طارم درباره نوع محلی این محصول، ویژگی ها و نحوه پخت آن اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه  می دهیم.

معرفی برنج طارم

از پرطرفدارترین و با کیفیت‌ترین انواع برنج ایرانی  می توان به برنج طارم اشاره کرد که از لحاظ کیفیت، طعم، عطر و خواص در جایگاه بالایی قرار دارد. در حال حاضر برنج طارم در شمال کشور از جمله استان های گلستان، گیلان و مازندران تولید  می شود. برنج طارم محلی با توجه به اینکه در شرایط آب و هوایی مناسبی کشت  می شود دارای کیفیت بسیار مطلوبی است. مناطق شمال ایران از آب و هوایی معتدل و نسبتاً خنک برخوردار بوده که این امر به بهبود طعم و عطر برنج طارم افزوده است.

برنج طارم سرشار از املاح معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن بوده که آن را برای وعده های غذایی اصلی مناسب ساخته است. با توجه به معطر بودن این برنج ایرانی چنانچه روش پخت آن صحیح باشد از طعم و عطر بی‌نظیری بعد از پخت برخوردار خواهد بود.

برنج طارم

برنج طارم و تاریخچه آن

اولین کشت برنج طارم به چند صد سال قبل بر می گردد. در آن زمان برنج طارم ابتدا در شهرستان طارم واقع در استان زنجان کشت شده و بعدها با همین نام معرفی گردید. اما رفته رفته سایر شهرهای شمالی کشور نیز به تولید و کشت برنج طارم محلی پرداختند.

در حال حاضر برنج طارم از پرتقاضا‌ترین و پرفروش‌ترین برنج های ایرانی است که حتی به سایر کشورهای خارجی نیز صادر  می شود.

بررسی خواص و ویژگی های برنج طارم محلی

همانطور که گفته شد برنج طارم دارای انواع مختلفی از جمله نوع محلی است که ویژگی های خاص خود را دارد. در ادامه با خصوصیات و ویژگی های این برنج آشنا  می شوید:

طعم و عطر فوق العاده

برنج طارم محلی دارای عطر و طعم فوق العاده بی‌نظیری است که  می توان در کنار سایر غذاها مانند خورشت آن را به صورت آبکش یا کته تهیه و استفاده کرد. طعم دلپذیر این برنج باعث شده تا از آن در بسیاری از رستوران ها، هتل ها و مجالس استفاده شود.

برخورداری از قد بلند و کشیده

دانه های برنج طارم قبل از پخت در حدود ۷ الی ۸ میلی‌متر بوده که بعد از پخت این میزان  می تواند به ۱۲ الی ۱۴ میلی‌متر برسد. با توجه به این ویژگی، برنج طارم را  می توان در شمار برنج های دانه بلند و کشیده قرار داد. در واقع برنج طارم دارای ظاهری مجلسی و زیبا است. همچنین دانه های این برنج به رنگ سفید و کمی متمایل به کرم هستند.

پخت راحت و سریع

برنج طارم در مدت زمان اندکی پخته شده و آماده سرو است. بر همین اساس در بسیاری از رستوران ها و آشپزخانه ها از این برنج درجه یک استفاده  می شود.

دارای ارزش غذایی بی‌نظیر

ویتامین ها، خواص و املاح معدنی موجود در برنج طارم محلی بسیار بالا است که از جمله آنها  می توان به آهن و وجود ویتامین های گروه B اشاره کرد.

برای خرید برنج طارم از مرکز تولید آن، می‌توانید روی لامینر حساب کنید. بهترین برنج‌های ایرانی با مناسب ترین قیمیت نزد آنان است.

معرفی انواع برنج طارم

برنج طارم و معرفی انواع آن

به طور کلی برنج طارم را  می توان در انواع مختلفی با توجه به ویژگی های ظاهری، نوع کشت و طعم آن دسته‌بندی کرد.

این برنج در مناطق شمالی خصوصاً استان مازندران به دو دسته کلی تقسیم بندی  می گردد.

برنج طارم محلی

برنج طارم محلی اغلب در مناطق شمالی کشور به ویژه استان مازندران تولید و کشت  می گردد. این نوع برنج از طعم و عطر بسیار دلپذیری برخوردار بوده و در مقایسه با برنج هاشمی دارای دانه های درشت‌تری است.

برنج طارم سنگی

برنج طارم سنگی که به گویش شمالی سنگ طارم نیز نامیده  می شود در مقایسه با نوع محلی از دانه های کشیده و باریک‌تری برخوردار است. اما از نظر طعم و عطر همانند طارم محلی خوش عطر و بی‌نظیر است.

معروف‌ترین و بهترین برنج های طارم

برای اینکه بیشتر با برنج طارم و خصوصاً طارم محلی آشنا شوید در این بخش از مقاله به معرفی معروف‌ترین و بهترین برنج های طارم  می پردازیم.

برنج طارم از نوع کشت دوم

این برنج جزو برنج های مرغوب و ممتاز ایرانی است که در فصل پاییز اواخر آبان ماه و آذر برداشت  می گردد. دانه های آن قلمی و بلند هستند و طعمی دلچسب و دلنشین دارند.

برنج طارم از نوع محلی

برنج طارم محلی در واقع از محبوب‌ترین و مشهورترین نوع برنج های طارم محسوب  می شود. کشت این محصول اغلب در مازندران و دیگر مناطق اطراف آن صورت  می گیرد. این نوع برنج طارم نیز با توجه به خوش پخت و خوش عطر بودن از طرفداران بسیاری برخوردار است.

برنج طارم از نوع هاشمی

طارم هاشمی در واقع از ترکیب برنج هاشمی و طارم تهیه شده است. بنابراین  می توان انتظار داشت که علاوه بر پخت مطلوب از عطر فوق العاده بی‌نظیری برخوردار باشد.

قیمت و خرید برنج طارم محلی

با توجه به اینکه طارم محلی از مرغوب‌ترین و درجه یک‌ترین برنج های ایرانی در بازار است، از نظر بازه قیمتی بسیار نزدیک به دیگر برنج های با کیفیت ایرانی از جمله دم سیاه، هاشمی و صدری است. برای خرید برنج طارم محلی با قیمت مناسب و ارزان  می توانید به فروشگاه های اینترنتی معتبر مراجعه کنید. در این مراکز انواع برنج ایرانی از جمله طارم محلی با کیفیت بالا و به صورت مستقیم عرضه  می گردد.

چگونگی پخت برنج طارم

برای اینکه برنج طارم را همان گونه که با کیفیت، دانه بلند و خوش عطر است بپزید و سرو نمایید بایستی مراحل پخت آن را به درستی انجام دهید.

ابتدا برنج طارم را شسته و با مقداری نمک و آب آن را به مدت ۲ تا ۳ ساعت بخیسانید. سپس با توجه به حجم برنج قابلمه نسبتاً بزرگی را انتخاب کرده و تا دو سوم آن را آب بریزید. قابلمه را روی اجاق گاز قرار داده تا آب بجوشد.

بعد از آن نمک اضافه برنج را گرفته و آن را به آب در حال جوش اضافه نمایید. برای خوش پخت و دانه دانه شدن برنج  می توانید یک قاشق غذاخوری روغن نیز به آب جوش اضافه کنید. همچنین برای افزایش قد برنج  می توانید از آب سرد یا چند قالب یخ استفاده کنید.

بعد از اینکه دانه های برنج پخته شدند آن را آبکش کرده و بعد از قرار دادن ته دیگ مورد نظر برنج را دم کنید. چنانچه نکات ارائه شده را در پخت برنج طارم به درستی انجام داده و رعایت نمایید برنج خوش طعم، خوش عطر و دانه بلندی را برای سرو خواهید داشت.