به نقل از ویکی پدیا، داروی سماگلوتاید (Semaglutide) با نام های تجاری اوزمپیک (Ozempic)، ویگووی (Ozempic) و رایبلسس (Rybelsus) شناخته می شود.

اوزمپیک، یک داروی ضد دیابت برای درمان بیماری دیابت نوع 2 و یک داروی ضد چاقی مورد استفاده برای مدیریت طولانی مدت وزن است.

داروی اوزمپیک

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اوزمپیک تقلبی مشکوک با سه مورد هیپوگلیسمی (قند خون پایین) مرتبط است.

سازمان غذا و دارو (FDA) هزاران واحد جعلی اوزمپیک را که در زنجیره تامین قانونی آمریکا در گردش بودند، توقیف کرده است، اما این آژانس هشدار داد که محصولات تقلبی همچنان در بازار موجود است.

به گفته دکتر جمی آلان، دانشیار فارماکولوژی، اگر داروهای خود را از خرده فروشان بزرگی مانند CVS و Rite Aid تهیه می کنید، بعید است که اوزمپیک (Ozempic) تقلبی دریافت کنید، زیرا آنها داروسازان مجاز در محل دارند.

با این حال، خرده فروشان آنلاین که داروها را بدون نسخه و داروخانه های ترکیبی ارائه می کنند، منابعی هستند که کارشناسان پزشکی بیشتر نگران آن هستند.

تشخیص اوزمپیک تقلبی

سازمان غذا و دارو (FDA) بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را تشویق می کند که جعبه های اوزمپیک (Ozempic) را دوباره بررسی کنند و از استفاده از محصولات با شماره NAR0074 و شماره سریال 430834149057 خودداری کنند.

سازمان غذا و دارو و Novo Nordisk، شرکت تولید کننده اوزمپیک و Wegovy، تصاویری را در مقایسه داروهای تقلبی و واقعی به اشتراک گذاشتند تا به بیماران کمک کنند محصولات معتبر را تشخیص دهند.

وقتی می خواهید دوز را با صفحه تنظیم کنید، طول یک قلم اوزمپیک (Ozempic) واقعی افزایش نمی یابد. جعبه های اوزمپیک تقلبی ممکن است دارای خطاهای املایی باشند و شماره دسته روی جعبه ممکن است با قدرت محصول ذکر شده در همان جعبه و خودکار مطابقت نداشته باشد. برچسب روی خودکار تقلبی نیز می تواند کیفیت پایین تری داشته باشد و ممکن است به خوبی به خودکار نچسبد.

سوزن های تقلبی نیز در برخی از نمونه های کشف شده توسط FDA یافت شد. این سوزن ها ممکن است استریل نباشند، که خطر عفونت را افزایش می دهد.

اوزمپیک

کار اشتباهی نیست که از یک پزشک یا پزشک تجویز کننده خود بپرسید که آیا این داروی واقعی و غلظت مناسب خواهد بود؟

مایکل سی. گارسیا، استادیار پزشکی در بخش تغذیه بالینی در UCLA Health، می گوید:

حتی اگر کسی آن را به یک داروخانه خرده‌فروشی بزرگ بفرستد، من فکر میکنم این یک سوال بسیار معتبر است.

یکی از سخنگویان شرکت Novo Nordisk اعلام کرد که این شرکت 12 اقدام قانونی علیه اسپاهای پزشکی، کلینیک های کاهش وزن یا پزشکی و داروخانه های ترکیبی ارائه کرده است تا از تبلیغات نادرست، نقض علائم تجاری و فروش غیرقانونی محصولات ترکیبی مورد تأیید غیر FDA خودداری کنند.

داروهای ترکیبی گاهی اوقات حاوی مقادیر متفاوتی از ماده موثره نسبت به نسخه سنتی هستند. سماگلوتید ماده فعال در اوزمپیک و Wegovy است، اما نسخه های ترکیبی آن حاوی سدیم سماگلوتید، سماگلوتید استات و “ناخالصی های ناشناخته” هستند.

به گفته دکتر آلان، اشکال نمکی سماگلوتید در حال حاضر برای استفاده انسانی تایید نشده است، بنابراین عوارض جانبی استفاده از سدیم سماگلوتید یا سماگلوتید استات ناشناخته است.

دکتر آلان در ادامه سخنان خود می گوید:

اگر فکر می‌کنید داروی تقلبی دارید، از مصرف آن دارو خودداری کنید و با ارائه‌دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. امیدواریم بین آنها و داروسازتان، بتوانید نوعی محصول معتبر را دریافت کنید.