چه نوع فلزیاب هایی بیشترین ارزش خرید را دارند؟

فلزیاب چیست و چگونه کار می کند؟

یک فلزیاب یا طلایاب از یک سیم پیچ برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده می کند و اجسام فلزی را از طریق این میدان مغناطیسی تشخیص می دهد. هنگامی که سیم پیچ آشکارساز یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند، یک جسم فلزی این میدان مغناطیسی را قطع می کند و تغییر در میدان مغناطیسی رخ می دهد. این تغییر توسط سیم پیچ دوم آشکارساز تشخیص داده می شود و در نتیجه دستگاه سیگنال تولید می کند. این سیگنال می تواند به صورت یک هشدار صوتی یا تصویری باشد و هر چه به جسم فلزی نزدیکتر شوید، سیگنال قوی تر می شود. به این ترتیب از فلزیاب ها برای تشخیص اجسام فلزی استفاده می شود. فلزیاب ها به طور گسترده در مناطقی مانند غربالگری های امنیتی در فرودگاه ها، کاوش های باستان شناسی، فعالیت های معدن، گنج یابی استفاده می شوند.

 

فلزیاب

فلزیاب ها به عناصر فلزی مانند آهن، نیکل، طلا، نقره، مس، قلع، سرب، آلومینیوم حساس هستند. برخی از این فلزات دارای خواص مغناطیسی هستند و به میدان های مغناطیسی پاسخ می دهند. بنابراین فلزیاب ها با تشخیص میدان های مغناطیسی می توانند این فلزات را شناسایی کنند. با این حال، طلایاب ها نیز محدودیت هایی دارند. به عنوان مثال، فلزات با اندازه کوچکتر و خواص مغناطیسی کمتر تشخیص داده می شوند. همچنین برخی از فلزیاب ها فقط می توانند انواع خاصی از فلز را تشخیص دهند، در حالی که برخی دیگر به بیش از یک نوع فلز حساس هستند. برخی از فلزیاب ها به طور خاص برای تشخیص طلا و سایر فلزات گرانبها طراحی شده اند. حساسیت و ویژگی های قابل تنظیم چنین آشکارسازهایی آنها را برای کاربردهای خاص مانند جستجوی طلا ایده آل می کند. در نتیجه، گنج یاب ها و طلایاب ها به بسیاری از عناصر فلزی مختلف حساس هستند، اما حساسیت، قابلیت تنظیم و طراحی آشکارساز به نوع و اندازه فلزات قابل تشخیص بستگی دارد.

 

 

چه نوع فلزیاب هایی وجود دارد؟

  • فلزیاب های الکترومغناطیسی فلزیاب های الکترومغناطیسی بر اساس یکی از دو فناوری جستجو کار می کنند
  • فلزیاب های دوربرد. فلزیاب های دوربرد از آنتن های جستجو برای دریافت سیگنال های هدف استفاده می کنند
  • فلزیاب های تصویربرداری سه بعدی
  • فلزیاب های چند سیستمی
  • فلزیاب های فرکانس بسیار پایین (VLF)
  • فلزیاب های القای پالس (PI)

فلزیاب های دوربرد

فلزیاب های دوربرد از آنتن های جستجو برای دریافت سیگنال های هدف استفاده می کنند. این دستگاه ها با میدان بسیار گسترده ای مشخص می شوند. اسکن و عمق جستجوی بالایی در مقایسه با انواع دیگر فلزیاب ها و گنج یاب ها دارند. استفاده از دستگاه‌های دوربرد آسان است نتایج جستجو با تخمین عمق اهداف را نشان میدهند.

فلزیاب های تصویربرداری سه بعدی

فلزیاب های تصویربرداری سه بعدی دستگاه هایی هستند که از پروب های مخصوص برای اسکن زمین استفاده می کنند سپس نتایج اسکن معمولاً بر روی صفحه رایانه یا تبلت در یک نمودار سه بعدی نمایش داده می شود. با این حال، این دستگاه ها با دقت بالا و پوشش میدان گسترده ای از اسکن و ویژگی های متعدد مشخص می شوند که نتایج دقیق را برای جستجوگر حرفه ای نشان میدهد.

فلزیاب های چند سیستمی

برخی از دستگاه های فلزیاب و طلایاب وجود دارند که ممکن است حاوی بیش از یک سیستم جستجو باشند. با این حال، از فناوری های مختلف در یک دستگاه گنج یاب استفاده می کند گزینه های جستجو برای برنامه های مختلف استفاده می شود.

مثال: اسکنر سه بعدی Gold Star شامل 8 سیستم جستجو است:
– ۸ سیستم جستجو برای همه کاربردهای فلزیاب از جمله:
سیستم سنجش دستی – سنجش قابل کنترل – سیستم سنجش خودکار – سیستم یونی – سیستم بیونیک – سیستم اسکن زمینی سه بعدی – سیستم اسکن جریان زنده – سیستم موقعیت‌یابی هدف دقیق

فلزیاب و طلایاب فرکانس بسیار پایین (VLF)

تست VLF از ولتاژ تست کمتری در مقایسه با روش های دیگر مانند آزمایش جریان مستقیم (DC) و فرکانس توان (PF) استفاده می کند. این سطح ولتاژ کاهش یافته خطر شوک الکتریکی را برای تکنسین‌هایی که آزمایش‌ها را انجام می‌دهند کاهش می‌دهد و ایمنی کلی در طول فرآیند آزمایش را افزایش می‌دهد. این نوع فلزیاب به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. برخلاف فلزیاب های دیگر که فقط یک سیم پیچ دارند، VLF دارای 2 سیم پیچ کروی است که هر کدام به عنوان فرستنده و گیرنده عمل می کنند. فرستنده میدان مغناطیسی را می فرستد در حالی که گیرنده میدان مغناطیسی را از فلز دریافت می کند.

مزیت این نوع فلزیاب این است که تا دو فوت زیر زمین امتداد دارد و فرکانس متفاوتی را برای انواع فلزات ارسال می کند. اگر قصد دارید به دنبال طلا و نقره باشید، پس این فلزیاب پیشنهادی برای خرید است.

 

فلزیاب القای پالس (PI)

فلزیاب القایی پالس معمولاً توسط افراد امنیتی برای شناسایی سلاح های مخفی استفاده می شود. اگر برای یک ایست بازرسی در جاده متوقف شده اید و نگهبانانی را می بینید که با طلایاب در اطراف ماشین شما قدم می زنند، احتمالاً از نوع القای پالس استفاده می کنند. بر خلاف VLF که دارای دو سیم پیچ متفاوت است، PI دارای یک یا مجموعه ای از سیم پیچ ها است که به عنوان یکی کار می کنند. از اکولوکاسیون استفاده می کند که در آن واکنش ساخته شده توسط فلز به شکلی از “پالس” پاسخ می دهد. اگر به دنبال شکار در خاک بسیار معدنی هستید بهترین کار شما استفاده از دستگاه PI است زیرا عملکرد بهتری نسبت به VLF دارد.

طلایاب

 

بالانس زمین چیست؟

ساختار خاک از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از خاک ها ممکن است بیش از حد دارای مواد معدنی آهن، برخی از توف های آتشفشانی، و برخی از خاک های تمیز غیر معدنی باشند. گنج یاب یا طلایاب باید با تمام این ساختارهای خاک سازگار شود و در هر زمینی به طور پایدار کار کند. برای تعادل زمین می توان گفت که آشکارساز زمین را تشخیص می دهد.

سه نوع اصلی بالانس زمین وجود دارد:

  1. بالانس زمین دستی – تنظیم تعادل زمین را به صورت دستی تنظیم کنید تا حداقل میزان سیگنال زمین شنیده شود.
  2. بالانس زمین خودکار – آشکارساز به طور خودکار بهترین تنظیم تعادل زمین را تعیین می کند. این سریع، ساده و دقیق تر از تعادل زمین است.
  3. ردیابی بالانس زمین – آشکارساز به طور مداوم تنظیمات تعادل زمین را در حین تشخیص تنظیم می کند. این تضمین می کند که تنظیم تعادل زمین همیشه درست است.

اگر بالانس زمین را اشتباه انجام دهم چه اتفاقی می افتد؟

اگر تعادل زمین به اشتباه تنظیم شود، دستگاه به طور پایدار کار نمی کند. هنگام تماس با زمین سیگنال های جعلی می دهد. مهمتر از همه، عمق را از دست می دهد. به عنوان مثال، اگر دستگاه یک سکه را از ۴۰ سانتی متر بردارد، ممکن است در صورت تنظیم اشتباه زمین، به ۲-۳ سانتی متر کاهش یابد. به همین دلیل تعادل زمین در آشکارسازها بسیار مهم است.

تفکیک فلزیاب و گنج یاب

تشخیص فلزیاب یا DISC یک ویژگی رایج در میان گنج یاب های نسبتا جدیدتر است که به وسیله آن می توان فلزات خاصی را نادیده گرفت تا از اشیاء معمولی اما کم ارزش جلوگیری شود. DISC مدرن اغلب با کنار گذاشتن سیگنال های دریافتی از فلز آهن شروع می شود، به سمت فویل قلع و سپس درب بطری های فولادی می رود و در نهایت به انواع مختلفی از شناسایی سکه های مختلف، حلقه های طلا و احتمالاً سایر فلزات گرانبها منتقل می شود.

مهم ترین پارامترها در خرید فلزیاب و گنج یاب

  • ثبات و پایداری
  • عمق زنی بالا
  • نوع تفکیک دستگاه
  • قیمت فلزیاب
  • تست طلایاب در انواع خاک ها

 

گنج یاب

قیمت فلزیاب ارزان مهم ترین فاکتور از نظر ایرانیان

همانطور که مشاهده کردید قیمت فلزیاب okm، قیمت فلزیاب fisher، قیمت طلایاب garrett، قیمت گنج یاب minelab و … نسبت به طلایاب های شرکتی متاسفانه در بازار ایران بیش از حد منطقی است زیرا که بنابر ارزش روز ارز قیمت گذاری میشود.

 

فاکتورهای عمق شناسایی در خرید گنج یاب

برای خرید فلزیاب حتما باید به عمق زنی آن دقت کنیم. رایج ترین سوال در مورد دستگاه ها این است که “تا چه اندازه عمیق می شوند؟” پاسخ ساده این است: «به همان عمق قطر سیم پیچ”. بنابراین آشکارسازهایی با سیم پیچ های بزرگتر عمق بیشتری را تشخیص می دهند. با این حال، عمق تشخیص به فناوری آشکارساز و بسیاری از عوامل محیطی نیز بستگی دارد. عمقی که یک طلایاب می‌تواند هدف را شناسایی کند به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • اندازه هدف: اهداف بزرگ را می توان عمیق تر از اهداف کوچک شناسایی کرد.
  • شکل هدف: اشکال دایره ای مانند سکه ها و حلقه ها را می توان عمیق تر از اشکال بلند و نازک تشخیص داد.
  • جهت گیری هدف: یک سکه افقی (مثلاً صاف خوابیده) را می توان عمیق تر از یک سکه عمودی (مثلاً روی لبه) تشخیص داد.
  • مواد هدف: فلزات با رسانایی بالا (مانند نقره) را می توان عمیق تر از فلزات کم رسانا (مانند سرب یا طلا) شناسایی کرد.