کامبوزیا پرتوی متولد سال ۱۸ اسفند ۱۳۳۴ در روستای رستم آباد استان گیلان بدنیا آمد. کامبوزیا یکی از بازیگران، فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردانان معروف ایرانی بود.

پرتوی تحصیلات خود را در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر ناتمام رها کرد و در دوران دانشجویی نیز چند فیلم کوتاه مستند و داستانی برای تلویزیون کشورمان کارگردانی کرده بود.

کامبوزیا پرتوی تاکنون موفق به دریافت چهار جایزه سیمرغ بلورین برای بهترین فیلمنامه به خاطر فیلم های من ترانه ۱۵ سال دارم، کافه ترانزیت، فراری و کامیون از جشنواره فیلم فجر شده است و از این نظر رکورددار محسوب میشود.

همسر اول کامبوزیا پرتوی فرشته صدرعرفایی به عنوان بازیگر فعالیت میکرد و نسرین مرادی همسر دوم پرتوی بود. همسر اول او بازیگر اصلی فیلم کافه ترانزیت بود و همسر دومش در آخرین فیلم پرتوی، کامیون ایفای نقش کرده است.

                                                   عکس کامبوزیا پرتوی

 

آثار سینمایی

او که در ابتدای فعالیت هنری خود با ساخت فیلم‌های کوتاه در سینمای آزاد دماوند شروع کرده بود، بعد از مدت زمانی اولین فیلم بلند داستانی‌اش را با نام عینک برای شبکه دوم تلویزیون ساخت و کارگردانی خود در سینمای حرفه‌ای را با فیلم ماهی تجربه کرده بود. از آثار مطرح پرتوی در زمینه کارگردانی می‌توان به فیلم‌های گلنار، ماهی، کافه ترانزیت، بازی بزرگان، کامیون و پرده اشاره نمود.

در لیست زیر میتوانید آثار سینمایی کامبوزیا پرتوی را مشاهده فرمایید:

                                                        فیلم‌شناسی کامبوزیا پرتوی

 

درگذشت کامبوزیا پرتوی

پرتوی روز سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ در بیمارستان دی در شهر تهران درگذشت. پرتوی از دو هفته قبل جهت انجام عمل قلب در بیمارستان بستری شده بود. خبر ابتلای پرتوی به ویروس کووید 19 از هفته پیش از فوت او اعلام شده بود، و علت اصلی درگذشتش سکته مغزی و عدم تاب آوری اندام‌ها در اثر عمل جراحی و ابتلای همزمان به ویروس کووید 19 اعلام شد.

بعد از خبر درگذشت کامبوزیا پرتوی، کارگردانان و بازیگرانی بسیاری از جمله مجید مجیدی، تهمینه میلانی، الهام پاوه نژاد، میترا حجار، امین زندگانی، پوران درخشنده، میرطاهر مظلومی، سارا بهرامی، شقایق دهقان، آناهیتا همتی، مهتاب کرامتی، تینا پاکروان، شاهد احمدلو و… در غم درگذشت او واکنشی همراه با سراسر بهت و افسوس از خود در شبکه های اجتماعی نشان دادند.