می گویند هوش مصنوعی مولد آینده تجارت الکترونیک را تغییر خواهد داد. اما سوال اساسی این است که چگونه کارکنان می توانند از آن بهره ببرند و تکامل آن را شکل دهند؟

همانطور که فناوری های جدید دنیای کسب و کارها را تغییر می‌ دهند، هوش مصنوعی (AI) و اتوماسیون در حال تسریع تحول دیجیتال هستند. این نوآوری‌ ها عمیقاً بر نحوه تفکر و سرمایه‌ گذاری رهبران کسب‌ و کار در مورد سازمان‌ های خود در سال 2023 میلادی تأثیر می‌ گذارند. واضح‌ تر از هر زمان دیگری مشخص شده است که کسب‌ و کارهایی که برای شکوفایی و تصرف افق‌ های جدیدی از سهم بازار در سال‌ های آینده آماده شده‌ اند، آن‌ هایی هستند که زیربنای آن‌ ها هستند. منظور همان فناوری های نوین دیجیتال نوآورانه است.

داده ها از این موضوع گفته شده پشتیبانی می کنند. پیش بینی می شود که بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال 2030 میلادی به 1,345 میلیارد دلار برسد. در سال 2017 میلادی، شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی گارتنر پیش بینی کرد بود که تا پایان سال 2020 میلادی، هوش مصنوعی بیش از 2.3 میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. یعنی می توان گفت که کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک بسیار بالاست.

در نهایت، تحقیقات موسسه دانش Infosys اعلام کرد:

شرکت هایی که از هوش مصنوعی به خوبی در تجارت خود استفاده می کنند می توانند سود شرکت را تا 38 درصد افزایش دهند و به ارائه 14 تریلیون دلار ارزش افزوده ناخالص به شرکت ها تا سال 2035 میلادی کمک می کنند.

اینها آمار قانع کننده ای است که مسیر آینده ما را به وضوح نشان می دهد.

ما در ادامه این مقاله چند موضوع را با شما خوانندگان مجله اینترنتی به اشتراک خواهیم گذاشت، که در آنها هوش مصنوعی مولد را به عنوان عاملی کلیدی برای توانمندسازی کارکنان و در نتیجه ایجاد فرصت های تجاری جدید برای سازمان ها می دانیم.

هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک

هوش مصنوعی مولد برای تجارت و کسب و کارها ساخته شد

هوش مصنوعی مولد توانایی تغییر شکل دادن به فرآیندهای کسب و کار، افزایش بهره‌ وری و ساده‌ سازی وظایف تکراری را دارد. این ویژگی می تواند تجربه کارمندان را غنی‌ تر کنند و مکمل این باشند که چگونه ما به‌ عنوان کارگر کارهایمان را با حداکثر اثربخشی انجام می‌ دهیم.

دنیای کاری را تصور کنید که در آن بتوانیم زمان کمتری را صرف کارهای کم ارزش (مانند مدیریت، تحقیق، ایجاد گزارش، پشتیبانی مشتری و …) کنیم. ما به جای این کار می توانیم ذهن خود را بیشتر درگیر تفکر استراتژیک، تصمیم گیری، خلاقیت و همکاری نماییم. این آینده ای مبتنی بر هوش مصنوعی است که می تواند به طور یکسان برای شرکت و فرد سودمند و غنی شود.

1. شخصی سازی در تجارت الکترونیک

شرکت ها همچنان به دنبال راه های جدیدی برای استفاده از داده های خود و تعامل با مصرف کنندگان به روشی موثرتر هستند که می تواند باعث فروش بیشتر و افزایش سود شود. چت ربات‌ های هوش مصنوعی به تغییر شکل این فضا ادامه می‌ دهند و به شرکت‌ ها کمک می‌ کنند تا پلتفرم‌ های تجارت الکترونیک خود را ارتقا دهند و بهینه کنند.

این نوع هوش مصنوعی مولد می‌ تواند اطلاعات عمیق‌ تر و شخصی‌ سازی‌ شده‌ تری درباره محصولات، قیمت‌ ها، تاریخچه جستجو و پیشنهادات ویژه به مشتریان ارائه دهد، بدون اینکه نیازی به حفظ بخش پشتیبانی مشتری گسترده باشد.

ربات‌ های چت در اینجا می‌ توانند پاسخ‌ های بهتر و در زمان واقعی به سؤالات و جستجوها ارائه دهند و به عنوان یک دستیار خرید مجازی پیشرفته‌ تر عمل کنند. این حوزه ای است که می تواند به کارکنان پشتیبان کمک کند تا به مشتریان بیشتری خدمات رسانی کنند، بر وظایف با ارزش بالاتر تمرکز کنند یا در سایر زمینه های عملیات تجارت الکترونیک شرکت شرکت کنند.

2. ردیابی، مدیریت و بهینه سازی در لجستیک

فرصت‌ های فوق‌العاده‌ای برای افزایش کارایی عملیاتی در مقیاس و ساده‌ سازی تلاش‌ های کارکنان پشتیبان خانه که در فضای تدارکات کار می‌ کنند وجود دارد. پیشرفت‌ های جدید و موارد استفاده در هوش مصنوعی می‌ تواند اطلاعات بهتر و دقیق‌ تری را برای کمک به ارتقای ارتباطات، خودکارسازی وظایف معمول و ارائه بینش‌ های دقیق در مورد عملیات لجستیکی ارائه دهد.

همه اینها می تواند عملکرد را بهبود بخشد، رضایت مشتری را افزایش دهد و هزینه های شرکت ها را در این فضا کاهش دهد. به طور خاص، برنامه ریزی مسیر، یکپارچه سازی بسته ها، برنامه ریزی مسیر و مدیریت ناوگان می تواند ظرفیت را بهینه کند. همچنین این حوزه‌ ها تجربه کارمندان را با دسترسی بیشتر به داده‌ ها و توانمندسازی کارکنان با بینش خدمات بهتر به مشتری، غنی می‌ کنند.

3. بهینه سازی مصرف برق برای خدمات شهری

هیچ زمانی بهتر از امروز برای صرفه جویی در مصرف برق و صرفه جویی در هزینه ها برای کسب و کارها و مصرف کنندگان وجود ندارد. ارائه دهندگان خدمات دارای گنجینه ای از داده ها هستند که می تواند بینش های عمیق جدیدی را از طریق قدرت هوش مصنوعی مولد باز کند، که می تواند به کسب و کارها کمک کند استراتژی توزیع انرژی موجود خود را بهبود بخشند و استفاده کارآمد از منابع را تضمین کنند.

همچنین می توان کل فضای تعمیر و نگهداری پیش‌ بینی‌ کننده را نیز به عنوان یک ذینفع بزرگ دید، زیرا می‌ تواند به تشخیص پیشرفته یا بی‌ درنگ مسائل عملیاتی کمک نماید. بنابراین به کاهش زمان خرابی و هزینه‌ های نگهداری کمک می‌ کند. البته کارگران در اینجا سود می برند، زیرا نقش آنها می تواند در زنجیره ارزش به سمت بالا تغییر کند.

4. حمایت از تلاش های فروش

فرصت عظیمی برای حمایت و کمک به متخصصان فروش با برنامه‌ ریزی و تعامل با مشتری وجود دارد، که به طور بالقوه آنها را مؤثرتر می‌ کند و عملکرد برتر را برای شرکت‌ هایشان افزایش می‌ دهد. از طریق هوش مصنوعی مولد، می‌ توان توصیه‌ های بهتری از ابزارهای CRM بر اساس احساسات مشتری از طریق فعالیت تعامل در ایمیل‌ ها، وب‌ سایت‌ ها و فعالیت‌ های شبکه های اجتماعی تولید کرد.

در واقع، شرکت Salesforce اخیراً Einstein GPT را راه‌اندازی کرده است. ابزار هوش مصنوعی پیشرفته‌ ای که برای به دست آوردن بینش بهتر از مشتری و ایجاد پیام‌ های شخصی‌ تر برای اهداف مورد استفاده قرار می گیرد و نویدبخش یک جهش کوانتومی در بهره وری است.

هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

چیزهایی که باید در ذهن داشته باشید

با این حال، همه پیامدهای هوش مصنوعی مولد مثبت نیستند. برای کسب و کارها ضروری است که از محدودیت‌ ها آگاه باشند و خطرات فناوری هوش مصنوعی در حال ظهور را قبل از شروع این مسیر برای تحول دیجیتال کاهش دهند.

برای مثال، بدون دستورالعمل‌ های واضح و اخلاقی برای فناوری هوش مصنوعی که در یک محیط سازمانی استفاده می‌ شود، ارزش تجاری بالقوه می‌ تواند با اطلاعات نادرست یا تعصب تعبیه‌ شده در الگوریتم هوش مصنوعی تضعیف شود. این امر به ویژه برای سازمان هایی در صنایع تحت نظارت مانند مراقبت های بهداشتی، تولید دارو، بانکداری و بیمه اهمیت بالایی دارد.

واضح است که هوش مصنوعی مولد به طور چشمگیری بر سازمان ها و شرکت های امروز و آینده تأثیر بسیاری خواهد گذاشت. امیدواریم از این مقاله هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک لذت برده باشید. اما در پایان سوالی که ما از شما می‌ پرسیم این است که چگونه هوش مصنوعی را به مسئولانه‌ ترین روشی که می‌ تواند تجربیات کاری روزانه ما را غنی‌ تر کند و در عین حال ارزش نهایی را به شرکت اضافه کند، مدیریت کنیم و از آن استفاده کنیم؟ منتظر نظرات شما هستم.