یوروستت، اداره آمار اروپا، اخیراً عادات سفر مردم را در گروه های سنی مورد مطالعه قرار داده است. طبق این مطالعه، افراد سالمند کمتر به مسافرت می روند. در سال 2022 میلادی، بیش از نیمی (55٪) از افراد بالای 65 سال به دلایل شخصی به هیچ سفری که مجبور بودند حداقل یک شب را دور از خانه سپری کنند، نرفتند.

در حالی که نسبت افرادی که سفر نکرده اند برای جمعیت عمومی کمتر است، اما هنوز نسبتاً بالا است. تقریباً از هر ده نفر چهار نفر (بالای 15 سال) به تعطیلات نرفتند. در مقابل، بزرگسالان جوان تمایل بیشتری به سفر دارند. تنها 29 درصد از افراد بین 25 تا 34 سال، یعنی کمتر از یک سوم جمعیت، سفر نکردند.

عادات سفر سالمندان

یک باور رایج وجود دارد که سالمندان ترجیح می دهند برای تعطیلات در شهر یا کشور خود بمانند. این درست است، زیرا این مطالعه نشان داد که 70٪ از افراد بالای 65 سال در داخل کشور خود سفر می کنند. با این حال، این روند در میان جمعیت جوان تر نیز رواج دارد، به طوری که 57.2 درصد از افراد 15 تا 64 ساله کشور خود را برای تعطیلات ترک نمی کنند.

مشخص نیست که آیا این ارقام مربوط به سالی است که مطالعه انجام شده است یا سال قبل. در سال 2022، مردم ممکن است به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در کشور خود بمانند. علاوه بر این، تابستان 2022 با کمبود کارکنان و اعتصابات مکرر همراه بود که باعث لغو بسیاری از پروازها شد. این مطالعه داده های خاص یک کشور را ارائه نمی دهد، که مقایسه آن جالب خواهد بود.

به طور متوسط، افراد سالمند تمایل دارند مدت بیشتری در تعطیلات خود بمانند، با میانگین 6.3 شب در مقایسه با 5 شب برای افراد 15 تا 64 ساله. علاوه بر این، سالمندان تمایل دارند از اقامت در هتل ها خودداری کنند، و 53.2٪ ترجیح می دهند در دیگر مکان های اقامتی مانند خانه دوم، با اقوام یا در کاروان اقامت داشته باشند. این درصد برای گروه سنی جوان‌تر کمتر است و تنها 43.7 درصد اقامتگاه های غیراجاره‌ای را ترجیح می دهند.

افراد سالمند همچنین انعطاف بیشتری برای سفر در خارج از فصل دارند، به طوری که 57.8٪ از مارس و ژوئن یا سپتامبر و نوامبر به تعطیلات می پردازند. در مقابل، تنها 45.2 درصد از افراد 15 تا 64 ساله می توانند از اوج تعطیلات جولای و آگوست اجتناب کنند.

چرا اروپایی های سالمند سفر نمی کنند؟

بر اساس این مطالعه، افرادی که به سفر نرفتند دلایل مختلفی را بیان کردند. برای افراد 65 ساله و بالاتر، سلامتی دلیل شماره 1 است که بیش از 40 درصد از پاسخ دهندگان به آن اشاره کرده اند. به دنبال آن فقدان میل یا انگیزه (35٪) و مالی (نزدیک به 30٪) وجود داشت.

با این حال، برای افراد بین 15 تا 64 سال، مسائل مالی دلیل شماره یک 45 درصد از پاسخ دهندگان است. سلامتی (9%) و کمبود میل (20%) دلایل کمتری هستند. علاوه بر این، تقریباً 30 درصد از افراد مورد بررسی می گویند که نمی توانند به دلیل مشغله کاری یا تحصیلی سفر کنند، که برای افراد بالای 65 سال نگران کننده نیست.