صنعت پذیرایی به فعالیت ها و خدمات مرتبط با میزبانی و ارائه خدمات به مهمانان و مشتریان در صنعت گردشگری و مراسم ها می پردازد. این صنعت شامل هتل ها، رستوران ها، کافی‌شاپ ها، کیترینگ، تورها، مراکز کنفرانس و همایش، مراکز ورزشی و سایر مکان های مشابه است.

اما همانطور که از عنوان مقاله میتوان فهمید، این صنعت در کشور آلمان حال خوشی ندارد. بین سال های 2020 تا 2023 میلادی، تقریباً 48000 رستوران در کشور آلمان تعطیل شدند و 6100 شرکت نیز اعلام ورشکستگی کردند. تنها در سال 2023 میلادی، از هر 10 کسب و کار پذیرایی یک مورد مجبور به تعطیلی شد.

پاتریک هانتزش، رئیس تحقیقات اقتصادی Creditreform، در این باره می گوید:

صنعت پذیرایی آلمان به شدت تحت تأثیر بحران های سال های اخیر قرار گرفته است که منجر به افزایش هزینه ها به دلیل تورم شده است. متأسفانه، گزینه های محدودی برای این صنعت برای کاهش این چالش ها وجود دارد. علاوه بر این، افزایش قیمت های ضروری منجر به کاهش مشتریان می شود.

صنعت مهمان نوازی آلمان همچنان در تلاش است تا از هزینه های همه‌گیری بیماری کرونا بازیابی کند و اکنون با چالش اضافی تورم مواجه است. وقتی برای تورم تعدیل شود، فروش و درآمد در صنعت همچنان پایین تر از سطح سال 2019 میلادی است.

ورشکستگی ها در صنعت پذیرایی آلمان بین سال های 2022 تا 2023 میلادی 27 درصد افزایش یافته است که بالاتر از میانگین کلی اقتصادی است. وقتی به تجزیه صنعت نگاه میکنیم، میبینیم که زیربخش “کترینگ ها، ارائه‌دهندگان خدمات غذایی” حتی 67 درصد افزایش بیشتری در ورشکستگی داشته است و تعداد ورشکستگی ها در این بخش اکنون بیشتر از سال 2019 است. رستوران ها، کافه ها و اسنک‌بارها نیز 32 درصد افزایش یافت، اما حجم آن کمتر از سطح قبل از همه گیری کرونا بود. در نهایت، ورشکستگی در دسته “دیسکوها، کافه ها، سایر فروشگاه های نوشیدنی” با 13 درصد افزایش کمتری نشان داد.

ورشکستگی در صنعت پذیرایی آلمان بیشتر در شرکت های جوان 5 ساله یا کمتر (49٪ از کل موارد) رخ می دهد. تعداد موارد در این شرکت های پذیرایی جوان نیز به میزان قابل توجهی 30 درصد در سال 2023 افزایش یافته است. علاوه بر این، شرکت های کوچک با کمتر از ده کارمند اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند (88 درصد موارد).

صنعت پذیرایی

به گفته کارشناسان، تعداد ورشکستگی ها در صنعت پذیرایی آلمان در سال گذشته 27 درصد افزایش یافته است که بیشتر از افزایش کل اقتصاد است. کترینگ ها و ارائه دهندگان خدمات غذایی به ویژه با افزایش 67 درصدی ضربه شدیدی خوردند. 88 درصد از تمام ورشکستگی ها به دلیل شرکت های کوچک با حداکثر 10 کارمند است. 49 درصد از این شرکت ها شرکت های جوان، 5 ساله یا کمتر بودند.

ارزیابی ها نشان می دهد که روند ورشکستگی در صنعت هتلداری ادامه خواهد داشت. به گفته هانتزش، این موج تازه آغاز شده است و او انتظار دارد که ورشکستگی در این بخش همچنان افزایش یابد. تعداد ورشکستگی ها ممکن است در اوایل سال جاری میلادی از سطح قبل از همه گیری فراتر رود. به دلیل اندازه کوچک و ساختار بستانکار، اکثر موارد منجر به “بازدهی آرام” بدون رسیدگی های پیچیده ورشکستگی می شوند. شرایط کلی اقتصادی در حال حاضر برای صنعت هتلداری نامطلوب است. افزایش مالیات بر فروش مواد غذایی در آغاز سال هنوز کمکی نکرده است. صنعت پذیرایی در آلمان همچنان در حال کاهش است. کمک های دولتی نقش مهمی در بقای قرنطینه ایفا کرد و در ابتدا از تعطیلی ها جلوگیری کرد.

اینگرید هارتگز، مدیر کل اتحادیه هتل ها و رستوران های آلمان (دهوگا) با ابراز ناامیدی از وضعیت فعلی، آن را “تلخ” نامید. این صنعت به مدت 9 ماه از 3  سال بیماری همه گیر در قرنطینه بوده است و در این مدت، آنها تا بهار 2022 با چالش های متعددی مواجه بودند. در نتیجه، این امر منجر به ضرر فروش قابل توجهی شد. این صنعت همچنین با هزینه های پرسنل بالاتر، قیمت مواد غذایی، کمبود کارکنان و افزایش مالیات بر ارزش افزوده دست و پنجه نرم می کند. این مسائل مشکلات زیادی را برای شرکت های این صنعت ایجاد کرده است. با وجود چالش ها، اکثر مهمانان وفادار می مانند.

در طول همه گیری بیماری کرونا، دولت آلمان به طور موقت نرخ مالیات بر وعده های غذایی رستوران ها را در اواسط سال 2020 از 19 درصد به 7 درصد کاهش داد تا به کاهش اثرات بحران انرژی و تورم بسیار بالا کمک کند. با این حال، نرخ های مالیاتی قدیمی در ژانویه 2021 بازگردانده شد. طبق گزارش اداره آمار فدرال آلمان، فروش موسسات پذیرایی با قیمت تعدیل شده در سال 2023 تقریباً 13 درصد کمتر از سال 2019 بود.