دیگو مارادونا با نام کامل (دیگو آرماندو مارادونا فرانکو) متولد سال ۳۰ اکتبر 1960 میلادی در شهر لانوس کشور آرژانتین بود. مارادونا سابقه سرمربی گری فوتبال را نیز در کارنامه خود داشت. دیگو مارادونا از نظر بسیاری یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان و ستاره دهه هشتاد میلادی به شمار میرفت و همواره بسیاری از ورزشکاران و مربیان سرشناس، کارشناسان، مجلات تخصصی فوتبال و نیز هواداران رشته ورزشی فوتبال، مارادونا را برترین بازیکن تمام دوران فوتبال میدانستند.

دیگو مارادونا نخستین بازیکن در تاریخ فوتبال بود که دو مرتبه رکورد نرخ نقل و انتقالات را در دنیا شکست. وی اولین بار با مبلغ ۵ میلیون یورو به باشگاه بارسلونا در لالیگا و بار دوم با بهای ۶٫۹۵ میلیون یورو به باشگاه ناپولی در سری آ ایتالیا پیوست. مارادونا در دوران ورزش حرفه‌ای خود برای تیم‌های آرژانتینوس جونیورز، بوکا جونیورز، بارسلونا، ناپولی و سویا و نیولز اولد بویز به عنوان یک بازی‌ساز توانا، در پست هافبک هجومی بازی میکرد. مارادونا در باشگاه های بارسلونا و ناپولی به بیشتر موفقیت‌های باشگاهی‌اش دست یافته بود.

                                                          عکس دیگو مارادونا

 

دیگو مارادونا در بازی های ملی که برای کشور خود به میدان رفته بود توانست در 91 بازی 34 بار گلزنی کند. مارادونا توانست در طول فعالیت ورزشی خود چهار بار در جام جهانی شرکت نماید. در جام جهانی 1986 گلی که او برای تیم ملی آرژانتین در برابر انگلیس با دست به ثمر رساند به گل دست خدا معروف است و گل دوم تیم ملی اش که دیگو مارادونا آن را به ثمر رساند، از نظر بسیاری آن بهترین گل تاریخ فوتبال است. در سال ۲۰۰۲ بر طبق نظرسنجی که فدراسیون فوتبال، فیفا انجام داده بود این گل به عنوان «گل قرن» فوتبال برگزیده شد.

                                                                    گل معروف به دست خدا

 

حقایقی درباره دیگو مارادونا

مارادونا سال های بین 1976 تا 1981 برای باشگاه فوتبال آرژانتینوس جونیورز 167 بازی انجام داد و توانست در طول 5 سال حضور خود 115 گل به ثمر برساند.

باشگاه فوتبال آرژانتینوس جونیورز در تاریخ 26 دسامبر 2003، استادیوم خود را به نام ورزشگاه دیگو آرماندا مارادونا نامگذاری کرد.

در سال 1983 مارادونا به عنوان بازیکن تیم بارسلونا در ال کلاسیکو دو بار دروازه تیم رئال مادرید را باز کرد تا علاوه بر پیروز کردن بارسلونا در این مسابقه حساس، نامش را در لیست کسانی قرار دهد که در استادیوم برنابئو از سوی هواداران تیم حریف مورد تشویق قرار گرفته شده اند. مارادونا یکی از سه بازیکنی است که چنین مورد تشویق قرار گرفته است.

مارادونا به دلیل عدم مثبت بودن تست مواد مخدر کوکائین 15 ماه محرومیت را تحمل کرد و در سال 1992 توسط ناپولی آزاد شد.

به افتخار مارادونا و به خاطر موفقیت هایش پیراهن شماره 10 او توسط ناپولی بازنشسته شد.

 

افتخارات دیگو مارادونا

در لیست زیر میتوانید افتخارات این اسطوره فوتبال جهان را مشاهده فرمایید:

افتخارات دیگو مارادونا

درگذشت دیگو مارادونا

دیگو مارادونا امروز ساعاتی پیش (۲۵ نوامبر ۲۰۲۰)، بر اثر حمله قلبی درگذشت، در حالی که دو هفته پیش از بیمارستان به دلیل خون ریزی مغزی مرخص شده بود.مارادونا در هنگام وفات 60 ساله بود.