کودکان همانند بزرگسالان باید بسیاری از دستورالعمل های مشابه برای تغذیه سالم را دنبال کنند. وعده های غذایی منظم باید هر سه تا شش ساعت (یا بیشتر با میان وعده های سالم در بین آن ها) مصرف شوند و بیشتر وعده های غذایی شامل محصولات تازه، غلات کامل و پروتئین بدون چربی باشد.

رویکرد کلی به رژیم غذایی باید از مصرف زیاد قند و چربی های اشباع شده جلوگیری کند، اگرچه تعادل برای رشد جسمی و روانی کودکان ضروری است. کودکان می توانند گاهی اوقات فست فود و سایر غذاهای ناسالم بخورند، اما تا زمانی که بیشتر وعده های غذایی آنها از جایگزین های سالم تری باشد.

در بیشتر موارد، کالری نباید به شدت محدود شود و باید به سمت رفع گرسنگی باشد. علاوه بر این، درشت مغذی ها باید به طور نسبتاً مساوی بین پروتئین، چربی و کربوهیدرات تقسیم شوند.

تغذیه کودکان

پروتئین

بین 10 تا 20 درصد کالری برای کودکان خردسال (قبل از 10 سالگی) و تا 30 درصد برای کودکان بزرگتر و نوجوانان، پروتئین می تواند تشکیل شود. دلیل کاهش مصرف پروتئین در کودکان کوچکتر، نه به خاطر محافظت از سلامت آنها (پروتئین اضافی مضر نیست)، بلکه بیشتر به این دلیل است که چربی ها و کربوهیدرات های ضروری در رژیم غذایی بیشتر شود.

کربوهیدرات ها

اکثر کودکان در هر سنی باید بین 45 تا 60 درصد کالری خود را از کربوهیدرات ها دریافت کنند. این نشان می دهد که رژیم های کم کربوهیدرات برای کودکان و نوجوانان تا حد زیادی دور از ذهن هستند. مهم ترین سوخت برای مغز در حال رشد (به ویژه برای توانایی تحصیلی) و شخصیت بیش فعال جوانان کربوهیدرات است.

چربی ها

بین 30 تا 40 درصد رژیم غذایی کودکان در سنین 1 تا 3 سالگی باید از چربی تشکیل شده باشد و چربی های اشباع شده کافی برای رشد و نمو داشته باشد. چربی ها باید 25 تا 35 درصد از کل کالری را برای کودکان و نوجوانان بین 4 تا 18 سال تشکیل دهند.

 

تغذیه سالم

فواید تغذیه سالم

تغذیه سالم می تواند به افراد (بزرگسالان و کودکان) در دستیابی و حفظ وزن بدن سالم، مصرف مواد مغذی مهم و کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند زیر کمک می کند.

  • سرطان
  • پوکی استخوان
  • کمبود آهن
  • پوسیدگی دندان (حفره)
  • فشار خون بالا
  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع 2