به نقل از موسسه ملی بهداشت آمریکا، هوش مصنوعی تصاویر را تجزیه و تحلیل می کند و توده های سینه، تقسیم بندی جرم، تراکم سینه و ارزیابی خطر سرطان را تشخیص می دهد. توده های پستان، یافته های رایج در بیماران مبتلا به سرطان پستان هستند. بنابراین هوش مصنوعی یکی از مهم ترین مراحل در تشخیص این بیماری به کمک رایانه می باشد.

کشور مجارستان نیز به محلی برای آزمایش نرم افزار هوش مصنوعی جهت تشخیص بیماری سرطان سینه تبدیل شده است. پژوهشگران و پزشکان در حال بررسی هستند که آیا فناوری هوش مصنوعی میتواند جایگزین آنها در مشاغل پزشکی شود یا خیر.

روبان صورتی؛ نماد آگاهی بخشی درباره سرطان سینه

داستان از این قرار است که، در داخل یک اتاق تاریک در بیمارستان شهر بوداپست، دکتر اوا آمبروزای، رادیولوژیستی که با بیش از 20 سال تجربه، به مانیتور کامپیوتری که ماموگرافی یک بیمار را نشان می داد نگاه می کرد.

دو رادیولوژیست قبلاً گفته بودند که اشعه ایکس هیچ علامتی مبنی بر ابتلای این بیمار به سرطان سینه را نشان نمی دهد. اما دکتر آمبروزای از نزدیک به چندین ناحیه از اسکن که با رنگ قرمز دایره شده بود نگاه می کرد که، نرم افزار هوش مصنوعی آن را به عنوان علامتی برای سرطان نشان می داد.

دکتر آمبروزای در یک لحظه گفت:

این حتما مشکلی را نشان می دهد.

سپس او دستور داد که زن برای بیوپسی فراخوانده شود، که ظرف یک هفته آینده قرار بود انجام شود.

پیشرفت هوش مصنوعی

پیشرفت های هوش مصنوعی با شناسایی علائمی که از دید پزشکان دور می ماند، پیشرفت های بسیاری در غربالگری سرطان سینه ایجاد می کند. با توجه به نتایج اولیه و نظرات پژوهشگران، تا به امروز این فناوری توانایی چشمگیری در تشخیص سرطان سینه، حداقل به خوبی رادیولوژیست های انسانی نشان می دهد. تشخیص سرطان سینه به کمک هوش مصنوعی نشان می دهد که چگونه این فناوری می تواند سلامت عمومی افراد را بهبود بخشد.

کشور مجارستان، برنامه ای قوی برای غربالگری سرطان سینه دارد و یکی از بزرگترین مراکز آزمایش این فناوری بر روی بیماران واقعی می باشد. در پنج بیمارستان و کلینیک که بیش از 35 هزار غربالگری در سال انجام می گیرد، سیستم های هوش مصنوعی از سال 2021 راه اندازی شده اند و تا بدین لحظه به بررسی علائم سرطان که ممکن است از دید رادیولوژیست پنهان مانده باشد کمک می کند. کلینیک ها و بیمارستان های کشورهایی مانند در آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا نیز شروع به آزمایش یا ارائه داده هایی برای کمک به توسعه این نوع از سیستم ها کرده اند.

استفاده از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی در حال رشد است، زیرا این فناوری به سیلیکون ولی رونق جدیدی بخشیده است. انتشار بات مکالمه ChatGPT که توسط شرکت OpenAI توسعه داده شده است، نشان می دهد که هوش مصنوعی چگونه توانایی قابل توجهی برای برقراری ارتباط با انسان ها را دارد. فناوری غربالگری سرطان سینه به کمک هوش مصنوعی که از شکل مشابهی ساخته شده است، بیانگر نفوذ هوش مصنوعی در زندگی روزمره انسان می باشد.

آیا هوش مصنوعی میتواند به انسان در تشخیص سرطان سینه کمک کند؟

به نظر بسیاری از پزشکان و توسعه دهندگان هوش مصنوعی، استفاده گسترده از فناوری تشخیص سرطان هنوز با موانع زیادی روبرو است. آزمایش های بالینی بیشتری باید صورت پذیرد تا این سیستم ها به عنوان خواننده دوم یا سوم خودکار غربالگری سرطان سینه، فراتر از تعداد محدود مکان هایی که اکنون از این فناوری استفاده می کنند، به طور گسترده تری مورد استفاده قرار گیرند. این ابزار همچنین باید نشان دهد که می تواند نتایج مطمئن و دقیقی را برای زنان در هر سن، قومیت و تیپ بدنی ایجاد کند. طبق سخنان رادیولوژیست ها، این فناوری جدید باید ثابت کند که می تواند اشکال پیچیده تری از سرطان سینه را تشخیص دهد و موارد مثبت کاذب را که سرطانی نیستند کاهش دهد.

دکتر Tabar که یکی از مربیان برجسته ماموگرافی در قاره اروپا است می گوید:

پس از بررسی عملکرد این فناوری در غربالگری سرطان سینه توسط چندین پزشک، میتوانم با اطمینان بگوبم که، در نهایت هوش مصنوعی می تواند نجات دهنده باشد.

او در ادامه سخنانش می گوید که، من در خواب روزی را می بینم که زنان دنیا به مراکز سرطان سینه می روند و از آنها می پرسند “آیا هوش مصنوعی داری یا نه؟”

تشخیص علائم سرطان سینه توسط نرم افزار هوش مصنوعی

آیا هوش مصنوعی میتواند جایگزین رادیولوژیست ها شود؟

در سال 2016 میلادی، یکی از محققان برجسته هوش مصنوعی در جهان با نام جف هینتون، استدلال کرد که این فناوری می تواند مهارت های یک رادیولوژیست را ظرف پنج سال تحت الشعاع قرار می دهد.

این دانشمند علوم کامپیوتر، در سال 2017 میلادی به به هفته نامه نیویورکر در اینباره گفته بود:

من فکر می کنم اگر به عنوان رادیولوژیست کار می کنید، مانند وایل ای. کایوت در کارتون هستید. پایین. هیچ زمینی در زیر نیست.

جفری هینتون

آقای هینتون و دو تن از دانشجویانش در دانشگاه تورنتو یک سیستم تشخیص تصویر ساختند که می توانست اشیاء معمولی مانند گل ها، سگ ها و ماشین ها را با دقت بالایی شناسایی نماید. فناوری مورد استفاده آنها به نام شبکه عصبی، بر اساس نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز انسان مدل سازی شده است. این دقیقا همان چیزی است که برای شناسایی افراد و حیوانات در تصاویر ارسال شده در برنامه هایی مانند Google Photos استفاده می شود و به سیری و الکسا اجازه می دهد کلماتی را که مردم صحبت می کنند را تشخیص دهند. شبکه های عصبی همچنین موج جدیدی از بات های مکالمه مانند ChatGPT را هدایت می کنند.

توانایی های هوش مصنوعی

بسیاری از طرفداران هوش مصنوعی معتقد هستند که چنین فناوری می تواند به راحتی برای تشخیص بیماری هایی مانند سرطان سینه در ماموگرافی به کار گرفته شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در سال 2020 میلادی، بیش از 2.3 میلیون مورد سرطان سینه تشخیص داده شده و 685000 مورد مرگ ناشی از این بیماری وجود داشته است.

به هر حال این فناوری در کنار پزشکان میتواند بهترین عملکرد را داشته باشد نه به جای آنها. سرویس بهداشت ملی کشور اسکاتلند در نظر دارد تا از این فناوری به عنوان یک خواننده اضافی برای اسکن ماموگرافی در 6 سایت استفاده کند و تا پایان سال 2023 میلادی در حدود 30 سایت غربالگری سرطان سینه که توسط سرویس بهداشت ملی کشور انگلیس اداره می شود، استفاده خواهد کرد. بیمارستان دانشگاه اولو در کشور فنلاند نیز قصد دارد از این فناوری استفاده نماید و امسال اتوبوسی در سراسر کشور عمان سفر خواهد کرد تا غربالگری سرطان سینه را با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهد.