فناوری هوش مصنوعی (AI) حوزه ای از تکنولوژی است، که به سرعت در حال رشد می باشد و کاربردهای هیجان انگیز و بالقوه بسیاری را دارد. اما با وجود تعداد زیادی شرکت هوش مصنوعی، چگونه می دانید کدام یک را انتخاب کنید؟

در طول چند سال گذشته، تعداد شرکت های هوش مصنوعی به طور تصاعدی در حال افزایش هستند و هر کدام هدف یا اهداف منحصر به فردی دارند که تلاش دارند به آن برسند. برخی از این شرکت ها، برروی پروژه هایی مانند محصولات خانگی هوشمند تمرکز دارند. در حالی که برخی دیگر سعی می کنند، بر روی تجزیه، تحلیل و بینش داده ها تمرکز دارند. با این حال، هدف هر چه که باشد صنعت هوش مصنوعی بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد.

در مقاله پیش رو ما قصد داریم به معرفی شرکت های هوش مصنوعی بپردازیم و اهداف آنها را بیان کنیم. اندکی نیز درباره انواع خدمات ارائه شده توسط هر شرکت و امکاناتی که در آینده می توان با این فناوری ها به دست آورد بحث خواهیم کرد. علاوه بر این، به برخی از مسائل اخلاقی رایج در هنگام استفاده از هوش مصنوعی در مدل های کسب و کار خواهیم پرداخت.

فناوری هایی که توسط شرکت های هوش مصنوعی استفاده می شود

هوش مصنوعی (AI) یک فناوری است که پتانسیل ایجاد تحول زیادی در هر صنعتی و کسب و کاری را دارد. انسان ها و شرکت ها در تمام جنبه های زندگی خود از آن استفاده می کنند. از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه گرفته تا خدمات مشتری. در اینجا برخی از فناوری هایی که امروزه توسط شرکت های هوش مصنوعی استفاده می شود را بیان می کنیم.

 

  • یادگیری ماشینی (Machine learning)

یادگیری ماشینی نوعی از فناوری هوش مصنوعی است که از الگوریتم هایی برای “یادگیری” از مجموعه داده ها استفاده میکند و به آن امکان پیش‌بینی یا ایجاد بینش را میدهد. سیستم های یادگیری ماشین با آموزش بر روی مجموعه های داده های بزرگ (Big Data) و ساختاریافته میتوانند درک درستی از نحوه عملکرد یک فرآیند خاص داشته باشند، تا بتوانند آن دانش را هنگام مواجهه با داده های جدید به کار گیرند. یادگیری ماشینی به طور گسترده در حوزه های پزشکی، امور مالی، حمل و نقل، تجارت الکترونیک و خرده فروشی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

  • برنامه نویسی عصبی زبانی (Neuro-linguistic programming)

NLP توانایی ماشین ها برای استخراج اطلاعات از متن یا گفتار می باشد. برنامه نویسی عصبی زبانی با الگوریتم های هوش مصنوعی توسعه یافته است و قادر است عبارات و مکالمات پیچیده را با استفاده از اصول زبان طبیعی، مانند گرامر به قطعات قابل مدیریت تری از اطلاعات تجزیه نماید. بنابراین NLP به رایانه ها اجازه میدهد تا زبان را مانند انسانها درک کنند و از این درک برای کارهایی مانند ربات های گفتگوی خودکار (مانند بات مکالمه ChatGPT) خدمات مشتری یا دستیارهای دیجیتال استفاده کنند.

  • بینایی کامپیوتر (Computer vision)

بینایی کامپیوتر یا همان بینایی ماشین، می تواند محاسبات بصری را با یادگیری عمیق ترکیب کند تا اشیا را در تصاویر یا ویدیوها به همان روشی که چشم انسان تشخیص می دهد، شناسایی کند. برای هر چیزی از نرم افزار تشخیص چهره برای اهداف امنیتی گرفته تا نظارت تصویری برای سیستم های اجرای قانون و وسایل نقلیه خودران میتوان از بینایی کامپیوتر استفاده کرد.

 

  • اتوماسیون رباتیک فرایند (Robotic Process Automation)

اتوماسیون رباتیک فرایند یا RPA، نوعی از فناوری اتوماسیون است که با تکرار فرایندهای دقیق از اعمال انسان تقلید می کند و در عین حال جایی برای خلاقیت در صورت نیاز باقی می گذارد. اتوماسیون رباتیک فرایند قادر است به منظور تکمیل سریع و دقیق مشاغل معمولی و بدون مداخله دستی، ضربه های کلید را کپی کند یا قوانین از پیش تعیین‌شده را بر اساس منابع داده ورودی، مانند فرم های وب و پورتال های کاربر را پر کند. این نوع از فناوری میتواند در آینده جای انسان ها را در کسب و کارها و مشاغل معمولی به طور کامل پر کند.

 

  • یادگیری عمیق (Deep learning)

یادگیری عمیق یا به انگلیسی Deep learning، از شبکه های عصبی استفاده می کند تا به ماشین ها آموزش دهد که چگونه در هنگام حل مشکلات یا تصمیم گیری ها مانند انسان فکر کنند. شبکه های عصبی بر روی حجم وسیعی از داده ها و اطلاعات آموزش می بینند که سپس توسط ماشین ها، درست همانند مغز انسان، برای شناسایی الگوهای درون آن داده ها استفاده میشوند. با این فناوری، افزایش دقت و گرفتن تصمیمات پیچیده، آسانتر از هر زمان دیگری خواهد بود.

 

کاربردهای هوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای ما تا حد زیادی بی نظیر است و هوش مصنوعی برای حل مشکلات پیچیده طراحی شده است. از خودکارسازی وظایف روزمره در تجارت گرفته تا ایجاد تحول در مراقبت های بهداشتی و امنیت، پتانسیل تکنولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی برای شکل دادن به آینده بسیار زیاد است.

کاربردهای هوش مصنوعی

در ادامه، ما نگاهی به برخی از رایج ترین کاربردهای هوش مصنوعی و تأثیر آنها بر زندگی، کسب و کار و صنایع ما در سراسر جهان خواهیم انداخت.

  • تحلیل پیشگویانه (predictive analytics)

تحلیل پیشگویانه یا همان تجزیه و تحلیل پیش بینی، یکی از رایج ترین برنامه های کاربردی هوش مصنوعی است که بسیاری از کسب و کارها و دولت ها برای پیش بینی روند مصرف کنندگان یا تغییرات اقتصادی به الگوریتم های یادگیری ماشین روی می آورند. با استفاده از مدل های پیش بینی بر اساس سال ها داده های تاریخی، سازمان ها میتوانند بدون نیاز به جمع آوری یا تجزیه و تحلیل دستی مقادیر زیادی از اطلاعات، تصمیمات بهتری در مورد ارائه محصولات یا خدمات خود بگیرند.

  • رباتیک (Robotics)

رباتیک در سال های گذشته به لطف پیشرفت های فناوری هوش مصنوعی رشد کرده است. با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی، میتوانیم ربات ها را طوری برنامه‌ریزی کنیم تا به طور مستقل حرکت کنند، در حالی که قادر خواهند بود از موانع مختلف عبور کنند و به محیط خود واکنش نشان دهند. ربات طراحی شده گویی یک انسان است و ربات های اینچنینی برای مشاغلی مانند تولید یا مراقبت های بهداشتی بسیار مفید هستند.