حوزه فناوری اطلاعات به دلیل اخراج کارکنان و چالش های اقتصادی، آسیب دیده و رشد کندی دارد. اما اگر بازار مراکز داده را که دارای ساختارهای پر از سرور هستند و رگ حیات اقتصاد اینترنتی را تشکیل می دهند حساب کنیم، رشد آن ها همچنان در مسیر درستی قرار دارد.

جیم کریگان، مدیر مرکز داده آمریکای شمالی و یک مشاور صنعتی، در این باره می گوید:

به طور کلی، تقاضا بیشتر از همیشه است و ما افزایش مشتریان زیادی داشته ایم.

امروزه اقتصاد دیجیتال با چالش های بسیار مهمی مواجه شده است. گزارش اخیر شاخص هزینه که از سوی شرکت مشاوره Turner & Townsend منتشر شده است، بیانگر آن است که حاشیه ها با افزایش 15 درصدی در هزینه های پروژه و رقابت شدید برای زمین و منابع با بخش های مشابه پررونق مانند علوم زیستی، نیروگاه های باتری و … کاهش یافته است. اما با این حال امیدهای زیادی برای رشد مراکز داده وجود دارد. توسعه دیتاسنترها در حال پیشرفت است و توسعه دهندگان در تلاش برای افزایش ارتفاع و تراکم قفسه و مکان یابی زمین جدید می باشند.

مراکز داده

یکی از رهبران بازار هسته فناوری پیشرفته در DPR Construction، می گوید:

ما مجبور شدیم فعلا فروش هایمان را متوقف کنیم، چون فقط ظرفیت های ساخت و ساز را در تیم خود نداریم. این به این معنا نیست که ما نمی خواهیم رشد داشته باشیم. کسب و کار ما در حال افزایش ظرفیت مراکز داده خود است.

با افزایش ذخیره سازی اطلاعات، مراکز داده در حال رشد هستند

به اساس گزارش های منتشر شده، شرکت اوراکل به دلیل قراردادش برای میزبانی و ذخیره اطلاعات سایت رسانه اجتماعی TikTok، اشتهای هولناکی برای ذخیره سازی بیشتر دارد. طبق پیشبینی Cushman & Wakefield بازار با مقیاس بزرگ که از عملیات مرکز داده پشتیبانی می کند و تحت سلطه وب سرویس آمازون، Google Cloud و Microsoft Azure است، از 173 میلیارد دلار درآمد در سال 2022 میلادی به 728 میلیارد دلار در سال 2027 میلادی خواهد رسید، حتی با این که قیمت برق افزایش داشته است و 16 درصد افزایش هزینه های دیگر در سال 2022 میلادی پیش بینی شده بود. از طرفی، رشد فناری های مرتبط با هوش مصنوعی (AI)، به مراکز داده جدید با پردازنده های قوی تر نیاز دارد که توسعه دهندگان در حال برنامه ریزی برای ساخت‌ آن ها در آینده هستند.

مراکز داده

طی سال های گذشته مراکز داده رشد خوبی داشته اند

جوزف کانولی، سرپرست یکی از مراکز داده در آمریکا می گوید:

طی چند سال گذشته رشد عالی برای بخش مرکز داده داشته ایم. ما شاهد کاهش تقاضا از سوی هایپراسکیلرها و افزایش تقاضا از سوی وب سایت های هم محلی نبوده ایم. ما در حال حرکت به سمت فناوری هوش مصنوعی هستیم و چه کسی اطلاع دارد که در طی سال های آینده چه چیزی را توسعه خواهند داد. به همین دلیل ما به مراکز داده بیشتری نیاز داریم.

او در ادامه می گوید که زمین در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین محدودیت ها می باشد، زیرا بسیاری از این پیشرفت ها و فناوری های جدیدتر به زمین های بزرگی نیاز دارند که اتصال فیبر و اتصال برق را برآورده می کنند. امروزه رقابت زیادی بین ارائه دهندگان مراکز داده مختلف وجود دارد و این رقابت در حال افزایش است.

درباره مراکز داده

مراکز داده یا دیتاسنترها به یک ساختمان یا یک فضای اختصاصی در داخل یک ساختمان، یا گروهی از ساختمان ها می گویند که برای قرار دادن سیستم های کامپیوتری و ذخیره سازی داده ها مورد استفاده قرار می گیرد. قطعاتی مخابرات و سیستم های ذخیره سازی جزو اجزای تشکیل دهنده Data centers هستند.

درباره مراکز داده

از آنجایی که عملیات ذخیره سازی دائمی اطلاعات برای تداوم کسب و کارها بسیار مهم و حیاتی است، مراکز داده ها معمولا شامل اجزای اضافی یا پشتیبان و زیرساخت برای منبع تغذیه، اتصالات ارتباطی داده، کنترل های محیطی (مانند تهویه مطبوع، اطفاء حریق)، و دستگاه های امنیتی مختلف هستند. یک مرکز داده بزرگ یک عملیات در مقیاس صنعتی است که می تواند به اندازه یک شهر کوچک برق مصرف کند.