ایمپلنت بهتره یا بریج؟ ایمپلنت های دندانی و بریج دو ترمیم رایج برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. تا پایان این مقاله علمی با ما همراه باشید تا بدانید که ایمپلنت بهتره یا بریج.اگر این سوال برایتان پیش آمده است که ایمپلنت بهتره یا بریج، باید بگوییم که این دو گزینه با توجه به شرایط دندانی از هر فرد می‌توانند بهترین درمان باشند.

 

ایمپلنت بهتره یا بریج

مقایسه ایمپلنت دندان و بریج

ایمپلنت دندان اساساً یک ریشه دندان مصنوعی می باشد (معمولاً از تیتانیوم ساخته شده است) که جایگزین دندان از دست رفته می شود.

یک پیچ محافظ موقت طی فرآیندی به نام استئواینتگراسیون یا osseointegration روی ایمپلنت قرار می گیرد و ایمپلنت با استخوان فک فیوز می شود. اگرچه این فرآیند می تواند تا شش ماه طول بکشد، اما یک پروتز فوق العاده پایدار و بادوام ایجاد می کند. پس از تکمیل استئواینتگراسیون، پوشش محافظ با یک تاج موقت جایگزین می شود. این حالت به عنوان یک الگو عمل می کند و لثه در اطراف آن رشد می نماید و خود را به روشی طبیعی شکل می دهد. این فرآیند زمانی تکمیل می شود که تاج موقت با یک تاج دائمی جایگزین شود.

اگرچه بریج دندان کمتر تهاجمی است اما در مقایسه با ایمپلنت دندان تهاجمی تر می باشد. بریج بر خلاف ایمپلنت جایگزین ریشه دندان نمی شود. در عوض بریج دندان از یک یا چند دندان اطراف به عنوان تکیه گاه برای چسباندن روکش استفاده می نماید که می تواند فضای دندان از دست رفته را پر کند. روند درمان تقریباً به اندازه پروسه ایمپلنت دندان (که نیاز به استئواینتگراسیون دارد) طولانی نیست.

بریج دندان از برخی جهات تهاجمی تر است؛ زیرا برای حمایت از بریج نیاز به تغییر دائمی دندان های مجاور می باشد. همانطور که از نام آن پیداست، یک بریج دندانی به معنای واقعی کلمه شکاف بین دندان ها را پر می کند که به دلیل از دست دادن دندان ایجاد می شود. از این رو بریج دندان باید به یک یا چند دندان مجاور متصل گردد که ابتدا باید سوهان شود تا بتواند به عنوان تکیه گاه عمل کند.

ایمپلنت بهتره یا بریج

برای اینکه بهتر بدانید ایمپلنت بهتره یا بریج باید مزایای هر کدام از این دو گزینه را بررسی کنید.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت های دندانی از نظر زیبایی لبخند شما را بهبود می بخشند و باعث تحریک ریشه های دندان می شوند که این امر احتمال تحلیل استخوان زیر لثه را کاهش می دهد. ایمپلنت های دندانی با رعایت رژیم بهداشتی مناسب می توانند تا دو دهه یا بیشتر دوام بیاورند. ایمپلنت دندان یک گزینه جایگزین همه کاره است که می تواند برای جایگزینی یک دندان، چندین دندان یا یک قوس کامل استفاده شود.

آنها بهترین جایگزین برای دندان های طبیعی هستند. به این معنی که شما می توانید هر چه می خواهید بخورید بدون اینکه نگران جویدن باشید.

 

ایمپلنت دندان

مزایای بریج دندان چیست؟

بریج دندان یک گزینه عالی برای جایگزینی دندان از دست رفته است. دندان های مجاور باید محکم و سالم باشند تا بتوان بریج دندانی را روی آنها قرار داد. اگر به تعویض فوری دندان نیاز دارید، بریج ها راه حلی عالی می باشند. بریج های دندانی معمولاً مقرون به صرفه تر از ایمپلنت های دندانی هستند.

اگر می خواهید بین کاشت دندان و بریج تصمیم بگیرید، بدانید که بریج ها بهترین جایگزین زیبایی برای پر شکاف در بین دندان ها می باشند. آنها همچنین از جابجایی دندان های دیگر برای بستن شکاف های ایجاد شده توسط دندان های از دست رفته جلوگیری می کنند. همانطور که گفته شد، یک بریج دندان جایگزین دندان بالای خط لثه می شود، اما نمی تواند از دست دادن استخوان زیر آن را متوقف کند.

آیا شما کاندید هستید؟

ایمپلنت های دندانی و بریج های دندانی نیاز به الزامات خاصی دارند. به عبارت دیگر دندانپزشک در طول مشاوره اولیه درمان تعیین می کند که برای بیمار ایمپلنت بهتره یا بریج.

ایمپلنت دندان باید بعد از نوجوانی و زمانی که رشد استخوان کامل شد انجام شود. اسکن اشعه ایکس یا سی تی اسکن برای ارزیابی تراکم و کیفیت استخوان و تعیین اینکه آیا بیمار دارای ساختار استخوانی کافی برای کاشت است یا خیر استفاده خواهد شد. سیگاری ها برای واجد شرایط بودن برای ایمپلنت دندان باید سیگار را ترک کنند؛ زیرا میزان شکست ایمپلنت در افراد سیگاری بیشتر می باشد. علاوه بر این، افرادی که از دیابت، سرطان یا بیماری پریودنتال رنج می برند، ممکن است برای واجد شرایط بودن برای جراحی کاشت ایمپلنت نیاز به درمان های اضافی داشته باشند.

بریج دندانی به دلیل ماهیت نسبتاً کمتر تهاجمی نسبت به کاشت ایمپلنت دندان محدودیت کمتری دارد. عامل اولیه در تعیین کاندیدا برای بریج سلامت و پایداری دندان های نگهدارنده می باشد. اگر از بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان رنج می برید، ممکن است لازم باشد قبل از اینکه دندان ها به اندازه کافی قوی شوند تا بریج دندان را نگه دارند، تحت درمان های بیشتری قرار بگیرید.

هزینه ایمپلنت در مقابل بریج

تا اینجا متوجه شدید که برای کاندیداهای مختلف ایمپلنت بهتره یا بریج. اغلب اوقات هزینه ایمپلنت دندان و بریج در نهایت عامل تعیین کننده در انتخاب یک گزینه درمانی است.

کاشت ایمپلنت دندان یکی از پرهزینه ترین درمان های دندانی می باشد. قیمت ایمپلنت دندان با توجه به برند، جنس و عوامل دیگر متغیر خواهد بود. از طرف دیگر هزینه بریج دندان ممکن است به میزان قابل توجهی کمتر از ایمپلنت دندان باشد.

عمر ایمپلنت بهتره یا بریج؟

شاید از خود بپرسید که از نظر عمر ایمپلنت بهتره یا بریج؟ یک بریج دندانی احتمالا بین 10 تا 20 سال قبل از تعویض مجدد دوام خواهد داشت. ایمپلنت دندانی اگر به درستی مراقبت شود،  می تواند 40 سال یا بیشتر دوام بیاورد.

از این رو طول مدت انجام و هزینه ایمپلنت دندان در مقایسه با بریج دندان بیشتر می باشند اما هر دوی آنها بهترین گزینه برای زیباتر کردن لبخند و بازیابی عملکردهای فنی دندان هستند.