مدتی پیش، شرکت ایرباس یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد تا چشم انداز جدید خود را در مورد اینکه چگونه پروازها می توانند در آینده پایدارتر و کربن زدایی شوند و تجربه مسافران چگونه به نظر برسد، ارائه کردند. تمرکز ایرباس روی کابین هواپیما بود، که تحقیقات نشان می دهد که می تواند بین 10 تا 20 درصد در تأثیرات محیطی کلی هواپیما در طول چرخه عمر آن نقش داشته باشد.

کانسپت کابین برای آینده از ایرباس

این شرکت صنایع هوافضایی اروپایی (ایرباس) در حال همکاری با 10 شرکت هواپیمایی بزرگ دیگر، از جمله گروه لوفت هانزا و دلتا و همچنین هشت شریک فناوری، برای کار بر روی مفاهیم جدید برای کابین های آینده هواپیما می باشد. هدف این است که اطمینان حاصل شود که کابین های آینده کمتر به محیط زیست آسیب می رسانند و در عین حال تجربه بهتری برای مسافران ارائه می دهند.

ایرباس و سفرهای آینده

قوی ترین اهرمی که ایرباس می تواند برای بهینه سازی کابین بهره ببرد، کاهش وزن آن است. ایجاد طرح های سبک تر و بیونیک برای کابین های جدید می تواند به کاهش وزن انها تا 40 درصد کمک کند. قبل از پرواز، از مسافران دعوت می شود تا وعده های غذایی خود را برای پروازهای طولانی سفارش دهند. چندین شرکت هواپیمایی در حال حاضر این گزینه ها را ارائه می دهند، برخی از آنها پا را فراتر گذاشته و اعلام می کنند که اصلاً غذا نمی خواهید، مانند خطوط هوایی کشور ژاپن و شرکت دلتا. خطوط هوایی از قبل می داند چه وعده هایی را باید بارگیری کند، بنابراین وزن کمتری را حمل می کند که هزینه سوخت را کاهش می دهد و ضایعات کمتری دارد. حتی می تواند به معنای کنار گذاشتن کل منطقه گالی (منطقه ای در غرب اروپا) در پروازهای کوتاه باشد.

چشم انداز آینده ایرباس

در این کنفرانس مطبوعاتی، مفهوم جالب دیگر پروازهای کوتاه تر بود که به مسافران امکان انتخاب پیش سفارش را می دهد که قبل از سوار شدن به هواپیما جمع آوری می کنند. باز هم، در حالی که اینکار ضایعات را کاهش می دهد، به دلیل نیاز به چرخ دستی های کمتر برای سرویس، که سنگین هستند، وزن را بیشتر کاهش می دهد. شرکت ایرباس معتقد است که می تواند به کاهش ضایعات مواد غذایی و وزن تا 15 درصد کمک کند. در آینده، مسافران باید اطلاعات شفاف تری در مورد ردپای کربن سفر فردی خود داشته باشند و از فناوری برای ارائه انتخاب های بیشتر مانند کاهش کربن یا انتخاب وعده های غذایی استفاده کنند.

کانسپت های کابین برای آینده از ایرباس

در داخل هواپیما، استفاده بیشتری از فناوری وجود خواهد داشت تا مسافران بتوانند همه چیز را با استفاده از تلفن هوشمند خود اداره کنند. ویرجین آتلانتیک اخیرا کابین جدید ایرباس 330neo خود را راه اندازی کرده است که به مسافران این امکان را می دهد تا سرگرمی های داخل پرواز را با استفاده از دستگاه خود کنترل کنند، حتی در شرایط اقتصادی.

شرکت ایرباس این چشم انداز را دارد که کابین های آینده دارای طراحی کابین های مبتنی بر طبیعت با حس فضا و نور خواهند بود. با این حال، سازندگان هواپیما اغلب این مفاهیم را فقط برای خطوط هوایی طراحی می کنند تا سعی کنند تا جایی که ممکن است صندلی های بیشتری را برای به حداکثر رساندن سود جمع کنند. همچنین تمرکز درازمدت بر این خواهد بود که چگونه سازندگان کابین هواپیما می توانند از مواد یا قطعات مجدد استفاده کنند و از عناصر ساخته شده از مواد بازیافتی استفاده کنند. این نه تنها برای سیاره زمین بهتر است، بلکه می تواند منجر به کاهش هزینه برای تولید کابین هواپیماهای جدید شود.

Airspace Cabin Vision 2035

سخن پایانی

البته، در صورت استفاده بیشتر از سوخت پایدار، تمام ابتکارات برای کاهش وزن برای محیط زیست بسیار مهم خواهد بود. SAF (سوخت هوانوردی پایدار) در حال حاضر در حال تولید است و در تعدادی از پروازهای تجاری استفاده شده است. با این حال، سوزاندن سوخت کمتر از هر نوعی، همیشه راهی برای کاهش هزینه های خطوط هوایی است، صرف نظر از اینکه تفاوت وزن چقدر کم باشد. با این حال، اکبر الباکر، مدیرعامل قطر ایرویز اخیراً در مورد امکان سنجی تولید SAF اظهار نظر کرد و گفت:

دستیابی به هدف پایداری 65 درصدی سوخت هواپیمایی تا سال 2050 میلادی قابل دستیابی نیست.

انتظار می رود ایرباس جزئیات بیشتری از کانسپت های Cabin Vision 2035+ خود را در نمایشگاه AIX Aircraft Interiors Expo، فاش کند.