وقتی یک بحران در سطح بزرگی همچون کل جهان رخ می دهد، چه اتفاقی برای کسب و کارها و مشاغل می افتد؟ برای بسیاری از افراد، بحران خبر خوبی نیست، زیرا در بسیاری از اوقات به روند رشد کسب و کارشان آسیب می رساند. مانند بیماری کرونا که در سال های اخیر باعث توقف رشد بسیاری از مشاغل شد. یا مثل بحران هزینه های زندگی که در آستانه رکود بسیار دیده ایم. در بدترین این موارد، ما حتی شاهد بوده ایم که کسب و کارها تلاش می کنند در میان درگیری های مداوم باز بمانند، زیرا آنها به دنبال حفظ خدماتی هستند که مصرف کنندگان و کارمندان را به حالت عادی متصل نگه می دارد.

این نشان دهنده اهمیت این کسب و کارها می باشد و به ما یادآوری می کند که آنها معیشت و تا حد زیادی فرار از زندگی را نشان می دهند. بنابراین ضروری بنظر می رسد که با ورود به یک سال دشوار دیگر، کسب و کارها به طور فزاینده ای نوآورانه در ادامه حیات رشد کنند. نه از طریق کاهش هزینه ها، یا تعطیلی، بلکه افزایش انعطاف پذیری و راه حل های نوآورانه برای حفظ حرکت رو به جلو.

عصر تاب آوری کسب و کار

در حال حاضر برای بسیاری از کسب و کارها، نیاز به رشد انعطاف پذیرتر با وضعیت “بحرانی دائمی” که در آن قرار دارند، غافلگیرکننده نخواهد بود.

رودریگو آلیر، مدیر اجرایی شرکت Glovo می گوید:

رویدادهای فاجعه بار بیشتر می شوند اما کمتر قابل پیش بینی خواهند بود.

اما سوال این است که کسب و کارها باید از کجا شروع کنند تا نسبت به آنها انعطاف پذیرتر شوند؟

رودریگو آلیر در ادامه سخنان خود می گوید:

زمان کند نخواهد شد و طبق تحقیقات ما، 56 درصد از SME های فعال در کشورهای سراسر قاره های اروپا و آفریقا، کسب و کار خود را برای آینده ناآماده توصیف می کنند.

تاب آوری کسب و کار

سه حوزه کلیدی که باید کسب و کارها روی آن تمرکز کنند

به نظر آقای آلیر، کسب و کارها می توانند روی سه حوزه کلیدی زیر تمرکز کنند تا در درازمدت به طور فزاینده ای انعطاف پذیر شوند و خود را نه فقط برای سال 2023 میلادی، بلکه برای هر آنچه در آینده در نظر دارد، آماده سازند.

  • مدل کسب و کار خود را حول افراد و عملکرد بسازید

برای اینکه یک کسب و کار بتواند چالش ها و مشکلات پیش بینی نشده‌ را حل کند، باید بتواند به سرعت با شرایط جدید بدون اعمال ترمز و از دست دادن شتاب، درآمد و مشتریان سازگار شود. همچنین به معنای قرار دادن سیستم هایی برای محافظت از کارکنان خود نیز می باشد. مانند اعمال برخی نکات در بیماری های همه گیر (تنظیمات کار از راه دور، فاصله گذاری اجتماعی در دفتر) یا بحران هزینه زندگی (پرداخت حقوق اولیه، کمک به رفاه مالی).

مشاغل به جای اینکه منتظر بحران بعدی برای تعیین خط مشی بعدی خود باشند، باید انعطاف پذیری، همکاری و بهره وری را در مدل کلی کسب و کار خود بگنجانند. به این ترتیب، حتی در زمان های خوب اقتصادی، تیم شما همچنان از سیاست های مدل کسب و کار مثبت گسترده ای مانند کار منعطف و دیجیتالی سازی که باعث اتصال و رفاه می شود، بهره مند خواهد شد.

مدل کسب و کار شما باید بر پایه توانمندسازی کارکنان برای ارائه نتایج عالی باشد، نه اینکه آنها را به روش های غیرمنعطف کاری که فاقد شخصی سازی هستند، محدود کنید.

  • با تکنولوژی خود را در آینده ثابت کنید

امروزه، تورم و بحران انرژی در حال رشد است که، بر حاشیه های تجاری شرکت های کوچک و متوسط ​​(SMEs) فشار زیادی وارد می کند. واقعیت بد این رخدادها این است که در زمانی رخ داده است که 75 درصد از صاحبان مشاغل برای مقابله با تغییر رفتار مصرف کننده در جستجوی گزینه های مقرون به صرفه تر و دیجیتالی تلاش می کنند.

آنچه می تواند در این وضعیت به مشاغل کمک کند، فناوری می باشد. ممکن است انتظار داشته باشیم که بیشتر کسب و کارهای امروزی کاملا دیجیتالی شوند، اما واقعیت این است که تنها 20 درصد از تاجران در سطح دنیا به صورت آنلاین کسب و کار خود را انجام می دهند. آماری که به شدت با این واقعیت که اکثر مصرف کنندگان ترجیح می دهند خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهند، مغایرت بسیاری دارد.

دیجیتالی شدن محصولات و خدمات آن ها قادر است بنگاه های کوچک و متوسط ​​را برای انعطاف پذیری و حتی رشد در زمانی که به طور مداوم چالش برانگیز است، آغاز کند. شرکت های کوچک و متوسط ​​با آغاز تحول دیجیتالی، خود را به روی طیف فزاینده ای از بینش های داده از سوی مصرف کنندگان خود باز می‌کنند.

در زمان امروزی که 56 درصد از SMEها در سراسر دنیا و 80 درصد از شرکت های کوچک و متوسط ​​در انگلستان برای آینده خود آماده نیستند، دیجیتالی سازی تضمین می کند که هر کاری که می توانند برای دستیابی به مشتریان، بهینه سازی عملیات و اطمینان از صرفه جویی در زمان انجام می دهند تا رهبران کسب و کارها بتوانند توجه آنها را از کارهای روزمره به کارهای تأثیرگذارتر که بیشترین اهمیت را دارد، معطوف کنید.

برای برخی از کسب و کارها، ایده سرمایه گذاری بیشتر در این زمان ممکن است دردسر ساز باشد، اما گزینه های تجاری پایدار از طریق برنامه های حمایتی از بازیگران بخش بزرگتر می تواند به شما کند.

  • تاب آوری چیزی فراتر از زنده ماندن است

تاب آوری در مورد بقای کوتاه مدت یک کسب و کار نیست، بلکه چابکی و بهره وری بلند مدت آن است. این خبر خوبی برای کسب و کارهایی است که به نظر می رسد جاه طلبی های رشدشان با پیش بینی کسب و کار کند نشده است، به طوری که 82 درصد از شرکت های کوچک و متوسط ​​در سراسر قاره اروپا اعلام کرده اند که رشد قابل توجهی در 12 ماه آینده را پیش بینی می کنند.

به طوری کلی میتوان گفت که انجام درست انعطاف پذیری کسب و کار می تواند به این معنا باشد که کسب و کارها از طرف دیگر بحران بهتر بیرون می آیند و برای هر آنچه در پیش است آماده هستند.