پیشرفت های تکنولوژیک، امروزه به تدریج عمل جراحی را با چندین نوآوری در تصویربرداری و رباتیک تغییر می دهد. آینده جراحی به طور زیادی مستلزم همکاری بین انسان ها و فناوری مراقبت های بهداشتی و تکمیل موفقیت آمیز کار با یکدیگر است.

در مصاحبه ای که با دکتر تیموتی اف ویتم، پروفسور جراحی مغز و اعصاب، جراحی ارتوپدی و مدیر برنامه ستون فقرات جان هاپکینز صورت گرفته است، کاربردهای پیشرفت های تکنولوژیکی مختلف در جراحی و پتانسیل آن برای افزایش جراحی های کمتر تهاجمی و حرکت به سمت مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه را مورد بحث قرار می دهد.

واقعیت افزوده (AR) چقدر در جراحی ستون فقرات موفق بوده است؟

استفاده از واقعیت افزوده (AR) کاملاً موفق بوده است. در عین حال، چندین پیشرفت برای تقویت بیشتر آن در حال انجام است. در حال حاضر، نشانه ها برای فناوری در جراحی ستون فقرات نسبتاً محدود است. از آن برای قرار دادن ایمپلنت در ستون فقرات استفاده می شود، که به عنوان پیچ های پدیکول شناخته می شود، که معمولاً برای روشی به نام فیوژن ستون فقرات استفاده می شود. ما می توانیم از فناوری AR برای قرار دادن دقیق این پیچ ها استفاده کنیم. اما این به معنای قیمت بیشتر و صرف زمان بیشتر از حد معمول در اتاق عمل است. این فناوری همچنین هزینه هایی را به بیمارستان ها تحمیل می کند. برخی از پیشرفت ها در آینده باید شامل زمان کمتر، بهبود کارایی و استفاده از آن برای جنبه های اضافی جراحی ستون فقرات باشد.

برخی از چالش های اصلی ترکیب چنین فناوری هایی چیست؟

برخی از جراحان ممکن است تمایلی به تغییر روش انجام عمل خود نداشته باشند و نمی خواهند با این کار سرعت آنها کاهش یابد. راه غلبه بر این مانع این است که به آنها نشان دهیم که این فناوری ها می توانند تقویت کننده ای در دقیق تر و کارآمدتر کردن رویه ها باشند. بنابراین، ما باید از فناوری بهتر استفاده کنیم و آن را بهبود بخشیم تا استفاده از آن برای همه راحت تر باشد. ما هنوز آنجا نیستیم. همه از این فناوری استفاده نکرده اند، اما بهبود خواهد یافت.

دکتر تیموتی اف ویتم

فکر می کنید کدام فناوری ها در دهه آینده رایج تر خواهند شد؟

من فکر می کنم که ما به سمت متاورژن حرکت خواهیم کرد. فناوری هایی مانند روباتیک، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی همگی در حال توسعه و پیشرفت هستند و نقشی کلیدی در پزشکی ایفا خواهند کرد. برای مثال، این فناوری ها سوابق پزشکی الکترونیکی و فناوری تصویربرداری را بیشتر می کنند و اطمینان می دهند که ما می توانیم از طریق اینترنت بهتر با هم ارتباط برقرار کنیم. همیشه یک جزء انسانی در پزشکی وجود خواهد داشت، اما این فناوری ها نقش مهم‌تری در کاری که ما در آینده انجام می دهیم ایفا خواهند کرد.

به نظر شما پیشرفت رشته جراحی را چگونه می بینید؟

یکی از مهم ترین چیزهایی که در جراحی اتفاق می افتد این است که به لطف پیشرفت های فناوری، روش های کمتر تهاجمی را انجام خواهیم داد. همچنین تمرکز بیشتری بر روی طب پیشگیرانه و به طور بالقوه حذف یا کاهش نیاز به برخی روش های مراقبت از جراحی با جلوگیری از رسیدن برخی بیماری ها به نقطه جراحی خواهد بود. در آینده نیز می توانیم با تصویربرداری و آزمایش با آزمایش های خون و ژنتیک کارهای بیشتری انجام دهیم، جایی که افراد اسکن کامل بدن را دریافت خواهند کرد. این می تواند نشان دهد که آیا افراد در معرض خطر بیماری های خاص هستند یا خیر و امکان ایجاد یک استراتژی پیشگیرانه را فراهم می کند.