اکنون بیش از هر زمان دیگری، اهمیت فزاینده ای برای شرکت ها وجود دارد که تمرکز خود را بر مسئولیت اجتماعی افزایش دهند. قبل از شروع مقاله بهتر است بررسی کنیم که مسئولیت اجتماعی چیست و چه اهمیتی برای شرکت ها دارد. با ما همراه باشید.

مسئولیت اجتماعی چیست؟

مسئولیت اجتماعی به زبان ساده به معنای تعهد یک کسب و کار برای پیگیری اهداف بلندمدت دست یافتنی و خوب برای مردم و جهان به طور کلی می باشد.

ما امروز تعدادی از شرکت های موفق را بررسی کردیم که از مسئولیت اجتماعی به عنوان راهی برای بازپرداخت به جامعه و تشکر از مشتریان برای وفاداری‌شان استفاده می کنند. این می تواند در قالب پروژه ها، جنبش ها یا توانمندسازی افراد باشد. هر شکلی که این سرمایه گذاری های شرکتی داشته باشند، قطعاً هم برای شرکت و هم برای جامعه یک پیروزی محسوب می شوند. ما همچنین دیده ایم که برخی از شرکت ها در پروژه های بشردوستانه از ساخت جاده ها گرفته تا فقرزدایی پیش قدم شده اند.

مسئولیت اجتماعی

از آنجایی که مسئولیت اجتماعی برای شرکت اجباری نیست، بسیاری از شرکت ها ممکن است نیازی به مشارکت در آن احساس نکنند. با این حال، دلایل متعددی وجود دارد که معتقدیم اولویت دادن به مسئولیت اجتماعی برای شرکت ها مهم است.

مسئولیت اجتماعی شرکت می تواند به شما در جذب و حفظ کارمندان کمک کند.

یکی از دلایل عمده درخواست افراد برای شرکت های مختلف، استراتژی CSR (مسئولیت اجتماعی شرکت) آنها است. از دیدگاه بسیاری، یک استراتژی CSR نشان می دهد که یک شرکت دلسوز است و با همه افراد، از جمله کارکنان، به خوبی رفتار می کند. و کسب و کاری که متعهد به بهبود جهان است، احتمالاً استعدادهای بیشتری را جذب خواهد کرد. این نشان می دهد که کارکنان چقدر مسئولیت اجتماعی را بر عهده می گیرند. تلاش های CSR همچنین به ایجاد یک محیط کاری سازنده تر و مثبت برای کارکنان کمک می کند. این کار داوطلبانه و تلاش های مثبت کارکنان را ترویج می کند.

مسئولیت اجتماعی شرکت می تواند درک مشتریان از برند شما را بهبود بخشد.

رقابت در دنیای تجارت امروز سخت است و برای یک شرکت می تواند کاملاً چالش برانگیز باشد که خود را از نظر مشتریان متمایز کند. با این حال، کسب و کارهایی که مسئولیت اجتماعی را جدی می گیرند، می توانند مشتریان را جذب کنند و همچنین پلتفرمی را برای بازاریابی و جلب توجه مخاطبان خود ایجاد کنند.

به عبارت ساده، مسئولیت اجتماعی می تواند به مردم کمک کند تا شرکت شما را به عنوان یک نیروی مثبت در جامعه ببینند. پروژه هایی که شما و تیمتان انجام می دهید می تواند به افزایش آگاهی در مورد دلایل مهم کمک کند و کسب و کارتان را در ذهن نگه دارد.

مسئولیت اجتماعی شرکت در مورد نام تجاری نیز مهم است. برای داشتن یک برند موفق و حفظ مشتریان، کسب و کارها باید با مخاطبان هدف خود اعتماد ایجاد کنند، و داشتن یک استراتژی مسئولیت اجتماعی می تواند به ایجاد شهرت خوب و به نوبه خود، کسب اعتماد و وفاداری در بین مشتریان کمک کند.

وفاداری مصرف کننده کمک زیادی به حفظ یک کسب و کار می کند. بخشی از چیزی که یک کسب و کار را کارآمد می کند مشتریان شما هستند. بدون آنها، کسب و کار شما به سادگی وجود نخواهد داشت. مصرف کنندگان برای وفاداری خود، از برندها و کسب و کارها انتظار دارند که تماماً به دنبال کسب سود نباشند، بلکه به جامعه بازپرداخت کنند.

بر اساس یک نظرسنجی در سال 2015 میلادی که توسط شرکت Nielsen صورت گرفت، بیش از 50 درصد از مصرف کنندگان مایل به پرداخت بیشتر برای یک محصول یا خدمات هستند اگر کسب و کار پایداری را در اولویت قرار دهد. این به ما می گوید که مصرف کنندگان شرکت هایی را انتخاب می کنند که فقط سود محور نیستند.

مسئولیت اجتماعی شرکت نشانه ای از پاسخگویی به سرمایه گذاران را نشان می دهد.

کسب و کارهایی که مسئولیت اجتماعی دارند به میزان بیشتری برای سرمایه گذاران جذاب تر به نظر می رسند. طبق تجربه کارشناسان، سرمایه گذاران در یک تجارت یک هدف مشترک دارند: داشتن بازدهی بیشتر از وجوه سرمایه گذاری شده. پس مشاغلی که قادر به مدیریت امور مالی هستند و در عین حال به جوامع خود کمک می کنند، در معاملات خود پاسخگو و شفاف هستند. طبق یک گزارش در سال 2016 میلادی که توسط Aflac صورت گرفت، مشاهده شد که سرمایه گذاری در مسئولیت اجتماعی شرکت ها معمولاً توسط سرمایه گذاران به عنوان هدر دادن پول تلقی نمی شود، بلکه بیشتر به عنوان شاخصی از فرهنگ شرکتی است که احتمال کمتری دارد اشتباهات گران قیمتی مانند تقلب مالی ایجاد کند.

این مطالعه می گوید:

61 درصد از سرمایه گذاران مسئولیت اجتماعی را نشانه ای از رفتار اخلاقی شرکتی می دانند که ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

مسئولیت اجتماعی شرکت ها باعث صرفه جویی در هزینه آنها می شود.

ممکن است انتظار نداشته باشید که یک استراتژی CSR (مسئولیت اجتماعی شرکت) نتیجه شما را بهبود بخشد، زیرا معمولاً به سرمایه گذاری در پروژه ها نیاز دارد. با این حال، همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، بسیاری از مشتریان مایلند برای محصولات یک برند مسئولیت اجتماعی هزینه بیشتری بپردازند و CSR می تواند به جذب و حفظ کارمندان کمک کند. با توجه به اینکه گردش مالی می تواند هزاران دلار برای شرکت ها هزینه داشته باشد، این نکته قابل توجه است.

مسئولیت اجتماعی شرکت می تواند شما را قادر سازد تا با مشتریان تعامل بهتری داشته باشید.

مسئولیت اجتماعی شرکت می تواند به تجارت شما کمک کند تا با مشتریان تعامل بهتری داشته باشد. بسیاری از اشکال مسئولیت اجتماعی شرکت شامل تعامل مستقیم مشاغل با اعضای جامعه است که ممکن است مشتریان یا مشتریان بالقوه نیز باشند. شما می توانید بازخورد مستقیمی در مورد اینکه چه کاری را به درستی انجام می دهید و آنچه شرکت شما نیاز به بهبود دارد دریافت کنید. تبلیغات دهان به دهان هنوز هم شکل موثری از تبلیغات است و مشتریانی که بخشی از مسئولیت اجتماعی ایجاد شده توسط یک شرکت بوده اند، می توانند به سایر مشتریان بالقوه درباره کسب و کار خود اطلاع دهند.

نتیجه گیری

در نتیجه، کسب و کارها دیگر نمی توانند تنها با هدف کسب سود به ضرر محیط زیست، جامعه، اقتصاد، مصرف کنندگان و کارکنان فعالیت کنند. شرکت ها باید در نظر بگیرند که چگونه می توانند به جامعه کمک کنند، و این می تواند به شما در جذب مشتری و حفظ بهترین کارمندانتان کمک کند. رضایت مشتری و حفظ کارمندان کلید موفقیت هر کسب و کاری می باشد.