قبل از شروع بحث، ابتدا باید بررسی کنیم که ChatGPT چیست؟! ChatGPT یک چت ربات هوش مصنوعی (AI) است که، توسط شرکت OpenAI توسعه یافته است. اساسا، این یک برنامه زبان محور است که قادر به برگزاری مکالمات شبیه انسان است. ChatGPT قادر است به سؤالات شما پاسخ دهد و یا آن ها را حل کند و در کارهای مختلف دیگر کمک نماید.

مزایای استفاده از ChatGPT

بیایید ابتدا به مزایای استفاده از ChatGPT برای دانشجویان ادبیات بپردازیم:

دروس ادبیات اغلب شامل متون کلاسیک برای تجزیه و تحلیل و رمزگشایی است. چنین متونی دارای یک لغت بسیار آراسته هستند و از اشکال گفتاری مختلفی تشکیل شده اند که درک آنها در سطح های مختلف برای زبان آموزان ممکن است دشوار باشد. اینجاست که ChatGPT وارد عمل می شود. می توان از آن برای ساده سازی متن برای درک بهتر استفاده کرد. بر اساس درخواست شما، متن به اصطلاح رایج کاهش می یابد و بررسی دقیق آن آسان تر می شود.

گاهی اوقات، متون حاوی ذکری از منتقدان، نویسندگان یا حتی آثاری هستند که در قالب بندی متن یا تأثیرات پشت آن نقش دارند. از نظر انسانی، آگاهی از همه آنها غیرممکن است. علاوه بر این، اطلاعات محدودی که در متن موجود است، در این تلاش برای تجزیه و تحلیل عمیق تر بیهوده است، اما با ChatGPT می توان به راحتی درباره یک نویسنده یا منتقد اطلاعات کسب کرد.

تولید محتوا با ChatGPT

مقاله های طولانی برای خواندن لحظه آخری وقت گیر هستند، اما با ChatGPT، می توانید به راحتی خلاصه کنید یا نکات اصلی یک متن را برای خواندن سریع داشته باشید.

معایب استفاده از ChatGPT

مانند هر ابزار هوش مصنوعی دیگری، ChatGPT نیز دارای معایب خاص خود است:

شما باید دانش اولیه ادبیات را داشته باشید و از قبل، از با مطالعه مطالب آگاهی مناسبی کسب کنید. این کار شانس تشخیص اشتباهات یا تفسیرهای نادرست ChatGPT را افزایش می دهد. این ابزار با تمامی کیفیت و قدرت خود هنوز نیز در بسیاری از موارد عدم دقت خود را نشان داده و برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی، آگاهی قبلی ضروری است.

شما نمی توانید به طور کامل به خلاصه ها یا یادداشت های ایجاد شده با استفاده از هوش مصنوعی تکیه کنید. آنها فقط یک کمک اضافی برای درک بهتر و دسترسی آسان تر به منابع متنی هستند. این ابزارها اغلب غنای متون را نادیده می گیرند.

یکی دیگر از ایرادات اساسی که وجود دارد، استفاده مکرر از همان عبارت یا تعریف است. علیرغم اینکه یک برنامه هوش مصنوعی باز است، محدودیت های خاص خود را دارد و می تواند مطالب محدود و تکراری را در اختیار شما قرار دهد.

به طور خلاصه، تا زمانی که درس ادبیات خود را از قبل مطالعه کرده باشید، می توانید با انگیزه ای واضح و تمرکز کامل از ChatGPT نهایت استفاده را ببرید و این ابزار شما را از دور شدن از معنای اصلی متن نجات می دهد. برعکس، اگر بدون استراتژی به سراغ آن بروید، عواقب بد آن را خواهید دید.

پس به یاد داشته باشید که ChatGPT تنها یک ابزار هوش مصنوعی است و به اندازه انسان قابل اعتماد نیست.