آیا بلوری را به یاد دارید؟ Blu-ray که در سال 2006 میلادی معرفی شد و برای جایگزینی فرمت DVD ایجاد شد، زیرا می‌ توانست چندین ساعت ویدیوی با کیفیت بالا را روی یک دیسک به اندازه یک CD ذخیره نماید.

بلوری برای ورود به بازار انبوه بسیار گران قیمت بود، اما فقط یک فضای ویدیو دوست نبود. هیاهوی واقعی داشت. برای چند سال، تماشای فیلم ارباب حلقه‌ ها با بالاترین وضوح ممکن برای بسیاری از مردم اهمیت داشت.

با این حال، در گذشته، Blu-ray فقط یک مد بود، آخرین نفس در حال مرگ دیسک. فقط یک سال بعد، نتفلیکس پلتفرم استریم خود را راه اندازی نمود و تنها چند سال پس از معرفی آن در بازار، بلوری مرده اعلام شد.

ظهور چت بات های هوش مصنوعی

ظهور چت بات های هوش مصنوعی

خندیدن به فناوری‌ های قدیمی برای ما انسان ها آسان است، اما در هر لحظه از تاریخ، ما در نوعی لحظه بلوری زندگی می‌ کنیم. برای مثال، من به عنوان یکی از نویسندگان مجله اینترنتی، معتقدم که ما در حال مشاهده گام‌ هایی هستیم که چت بات های هوش مصنوعی تبدیل به بلوری جدید می‌ شوند. در واقع یک فناوری مقدماتی برای این مرحله برزخی از توسعه هوش مصنوعی.

اشتباه فکر نکنید هنگامی که شرکت OpenAI در نوامبر گذشته چت بات ChatGPT را منتشر کرد، ما شاهد یک لحظه واقعاً انقلابی در توسعه فناوری بودیم. اما من معتقدم که ما احساس کردم که مانند دیدن نمایش یک لامپ در دهه 1880 میلادی است و بزودی قرار است تب و تاب آن فروکش کند.

به طور شهودی، ما می دانستیم که این همه چیز را تغییر می دهد. تنها دو ماه بعد، چت بات ChatGPT با 100 میلیون کاربر به سریع ترین برنامه مصرف کننده در تاریخ تبدیل شد، حتی اگر هنوز مورد استفاده آن را درک نکرده بودیم.

چت کردن سرگرم کننده است. حیرت انگیز بود که چت بات چه احساسی شبیه انسان دارد و چه چیزی به وجود آمده است. گاهی اوقات ترسناک است، اغلب دروغ می گوید و همیشه سرگرم کننده است.

چت بات ChatGPT

همانطور که بالاتر توضیح دادم، بلافاصله متقاعد شدم که این لحظه ای است که ما منتظرش بودیم. هوش مصنوعی سرانجام لحظه پیشرفت خود را داشت. همچنین می‌ توانستم ببینم که چگونه روی روند کار من (به عنوان یک نویسنده) تأثیر می گذارد.

و من تنها شخصی نبودم که تاثیر آن را روی کارم حس می کردم. در چند ماه گذشته، تقریباً همه شرکت‌ های فناوری مجبور شده‌ اند نقشه‌ های راه محصول خود را مجدداً ارزیابی کنند و محصولات خود را با “هوش مصنوعی” تطبیق دهند. شاید به این دلیل که هوش مصنوعی فرصت‌ های جدید و جالبی را ارائه می‌ دهد یا به این دلیل که فقط می‌ خواستند در پیشرفت مهم شرکت کنند.

برای کسانی که عمدتاً انگیزه های تبلیغاتی دارند، چت بات ها و دستیاران هوش مصنوعی پاسخگو بوده اند و کاملا قابل درک است. چت بات ها در حال حاضر به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند، به این معنی که به راحتی قابل اعتماد هستند و نیاز به توضیح کمی دارند. این همچنین تحت اللفظی ترین ترجمه چت بات ChatGPT است. یک ربات چت را ادغام کنید که به کاربران شما امکان می دهد مستقیماً در محصول شما درخواست دهند و نشان دهید که بخشی از موج هوش مصنوعی هستید. این در مورد سیگنال دادن است که شما همچنین کاری را با هوش مصنوعی انجام می دهید. اگر واقعاً ارزش افزوده داشته باشد، خیلی مهم نیست.

آینده فناوری هوش مصنوعی

آینده فناوری هوش مصنوعی

پس چرا این فقط یک مد است؟ چرا من معتقدم چت بات های هوش مصنوعی قرار است یک فناوری اولیه باشند؟

اولاً، بهترین محصولات هوش مصنوعی لازم نیست نشان دهند که محصولات هوش مصنوعی هستند. شما همیشه از هوش مصنوعی استفاده می‌ کنید. مثلا زمانی که خودرو خود را می رانید، از طریق یک برنامه تحویل غذا سفارش می‌ دهید، موسیقی جدید را در Spotify پیدا می‌ کنید و ایمیل‌ های خود را با استفاده از Google Workspace می‌ نویسید. ویژگی پیشنهادی نتفلیکس یک دستیار فیلم با هوش مصنوعی نیست. این به سختی یک ویژگی است. فناوری های واقعا قدرتمند توجه را به فناوری خود جلب نمی کنند. آنها آنقدر بصری و آسان برای استفاده هستند که شما به سختی متوجه آنها می شوید.

دوماً، بهترین محصولات هوش مصنوعی به شما اجازه نمی دهند که درخواست کننده باشید. تلقین می تواند فوق العاده دشوار باشد. شما باید بدانید که به دنبال چه هستید و چگونه آن را بخواهید. یک فناوری واقعا قدرتمند برای شما پیشنهاد می کند. نیازهای شما را پیش بینی می‌ کند و اطلاعاتی را که نمی‌ دانستید به آن نیاز دارید به شما می‌ دهد.

چت بات هوش مصنوعی

هنگام استفاده از اسپاتیفای، لازم نیست با دستیار چت کنید و به او بگویید که به دنبال یک Italo Disco مبتنی بر صداگذاری با یک خواننده زن هستید. حتی ممکن است ندانید که آن را می خواهید. بر اساس الگوهای گوش دادن شما، Spotify آهنگ مورد علاقه شما را پیشنهاد می کند. حتی ممکن است فقط آن را پخش کند.

البته گاهی مردم نمی دانند چه چیزی از آن بپرسند و واقعا نمی توانند به پاسخ های آن وابسته باشند. در عوض، آینده متعلق به سرویسی است که بدون نیاز به درخواست، اطلاعات مورد نیاز را در زمانی که مرتبط است به مردم ارائه می دهد. سیستمی که پیش‌ بینی می‌ کند، اطلاع‌ رسانی می‌ کند و به طور فعال پیشنهاد می‌ کند.

چت بات های هوش مصنوعی

سخنان پایانی

چت بات ها سرگرم کننده و پر زرق و برق هستند. آنها نوید آینده ای هیجان انگیز را می دهند و در نشان دادن میزان پیشرفت انقلاب هوش مصنوعی به مخاطبان بسیار خوب عمل کرده اند. اما آنها مورد استفاده واقعاً هیجان انگیز نیستند. من به عنوان یک نویسنده فعال در حوزه فناوری، معتقدم درخشان ترین هوش مصنوعی ها آنهایی هستند که مجبور نخواهید بود با آنها چت کنید. آنها وظایف خود را در سکوت انجام می دهند.