سوزاندن شمع های معطر یک راه آسان برای ایجاد احساس آرامش در اتاق است، اما برخی از افراد نمی توانند عطرها را تحمل کنند.

یک نظرسنجی دانشگاهی نشان داد افرادی که به عطرها حساس هستند ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض شمع های معطر سردرد، تنگی نفس و سرفه را تجربه کنند.

دکتر جیوتی ماتا، متخصص ریه در مرکز پزشکی جرزی سیتی می گوید:

به نظر می رسد عطرهای پاییزی در مقایسه با عطرهای گل دار خشن تر هستند و من تعداد کمی از بیماران را می شناسم که به ادویه کدو تنبل حساس هستند.

این متخصص ریه همچنین می گوید که حتی کوچکترین عطرها می توانند برای افراد مبتلا به آسم یا آلرژی تحریک کننده باشند، زیرا می توانند باعث ایجاد احساس سوزش در گلو، سفتی سینه، سرفه خشک، اشک یا قرمزی چشم، احتقان بینی یا آبریزش بینی شوند.

او می گوید:

این ربطی به سمی بودن شمع سوزی ندارد. به عطر آن شمع مربوط می شود.

با این حال، اگر به عطرها حساس نیستید، آیا شمع های معطر می توانند برای سلامتی شما مضر باشند؟

آیا شمع های معطر مضر هستند؟

همانطور که شمع های معطر می سوزند، دود و مواد شیمیایی خاصی را وارد محیط می کنند.

دکتر کلی جانسون آربور، متخصص سم شناسی پزشکی، می گوید:

شمع های معطر می تواند به دلیل سوزاندن شمع های طبیعی و همچنین احتراق مواد معطر موجود در شمع رخ دهد و ممکن است شامل بنزن، فرمالدئید و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) باشد.

بنزن، فرمالدئید و برخی هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) همگی با بیماری سرطان مرتبط هستند که منجر به نگرانی‌ هایی در مورد ایمنی شمع‌ های معطر شده است.

دکتر آربور می گوید:

حداکثر غلظت مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن در چند ساعت پس از روشن شدن شمع رخ می دهد، در حالی که سطوح فرمالدئید در هوا می تواند تا ساعت ها پس از روشن شدن شمع ها افزایش یابد.

او گفت که اگر آسم دارید یا در معرض خطر بیماری قلبی یا ریوی هستید، ممکن است نخواهید شمع های معطر را برای مدت طولانی بسوزانید. اما اکثر مردم نیازی به نگرانی زیادی در مورد قرار گرفتن در معرض شمع های معطر ندارند.

این متخصص سم شناسی پزشکی ساکن در واشنگتن دی سی می گوید:

به طور کلی، این انتشارات در مقادیر کمی رخ می دهد که از دستورالعمل های تعیین شده برای کیفیت هوای داخل خانه تجاوز نمی کند و بنابراین بعید است که اثرات مضر برای اکثر افراد ایجاد کند.

آیا شمع های موم سویا یا موم زنبور عسل ایمن تر هستند؟

اکثر شمع های فروخته شده در کشورهای مختلف جهان از موم پارافین ساخته می شوند که محصول جانبی نفت است.

دکتر جانسون آربور در این باره می گوید:

فرآورده های نفتی می توانند مقادیر زیادی دوده و سایر ترکیبات آلاینده را هنگام سوختن تولید کنند، اما تحقیقات نشان می دهد که شمع های موم سویا دود، دوده و فرمالدئید کمتری آزاد می کنند.

شمع های موم زنبور عسل و موم سویا اغلب به عنوان جایگزین های غیر سمی و سازگار با محیط زیست برای شمع های پارافینی معرفی می شوند، اما این شمع ها گاهی اوقات قیمت بالاتری دارند.

دکتر جیوتی ماتا در این باره می گوید:

پارافین احتمالاً بدترین نوع مومی است که در شمع وجود دارد، اما اگر این شمع ها را در یک اتاق با تهویه مناسب برای کمتر از چهار ساعت در یک زمان بسوزانید، هنوز یک نگرانی عمده برای سلامتی نیست.

اگر نگران دوده هستید، می توانید قبل از روشن کردن شمع، فتیله ها را به اندازه 1/4 اینچ کوتاه کنید تا ارتفاع شعله مناسب باشد.

دکتر ماتا در ادامه سخنان خود ذکر کرد که، تا زمانی که شمع های معطر را با اعتدال می سوزانید، لازم نیست زیاد نگران خطرات سلامتی باشید.