سالانه میلیون ها گردشگر برای دیدن شکوفه های درختان گیلاس به ژاپن سفر می کنند، اما گرمایش جهانی فصل شکوفه های گیلاس در ژاپن را کوتاه می کند و بر صنعت گردشگری ژاپن تأثیر بدی می گذارد. افزایش دمای زمستانی باز شدن شکوفه ها را به تعویق انداخته و مرحله گلدهی آنها را کوتاه کرده است. در نتیجه، سنت باستانی ژاپنی هانامی، یا جشن شکوفه های گیلاس، در حال تبدیل شدن به یک تجربه کوتاه تر است.

شکوفه های گیلاس ژاپن

شکوفه های گیلاس به دلیل گرم شدن کره زمین زودتر و برای دوره های کوتاه تری شکوفا می شوند. دایسوکه ساسانو، رئیس مدیریت ریسک آب و هوا در آژانس هواشناسی ژاپن می گوید:

از سال 1953 میلادی، دوره شکوفایی 1.2 روز در هر دهه پیشرفت کرده است. این روند پیامدهای اقتصادی عمیقی برای ژاپن دارد، زیرا بسیاری از شهرها به شدت به درآمد گردشگری در فصل شکوفه های گیلاس متکی هستند.

سرژ زاکا، متخصص اقلیم‌شناسی کشاورزی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) می نویسد:

انتظار می رود شکوفه‌دهی درختان گیلاس ژاپنی در 25 مارس 2024 اتفاق بیفتد، که زودتر از 1212 سال گذشته به دلیل ملایم بودن بهار است. به گفته این محقق، در 1200 سال گذشته تنها 8 شکوفه ماه مارس وجود داشته است که هر 150 سال یک بار رخ می دهد. با این حال، از سال 2020، درختان گیلاس هر سال شکوفا شده اند.

فصل شکوفه های گیلاس در ژاپن

این متخصص اقلیم‌شناسی بر نموداری از داده های مربوط به شکوفه های درخت گیلاس کیوتو تکیه کرد که از سال 812 توسط ژاپنی ها حفظ شده است. در سال 2021، درختان گیلاس ژاپنی در 26 مارس شکوفا شدند که رکوردی برای شکوفه های کامل بود. زکا معتقد است که تغییرات آب و هوایی مسئول شکوفایی زودتر درختان گیلاس در کشور ژاپن است.

عکس شکوفه های گیلاس ژاپن

زودتر شکوفه دادن درختان گیلاس به این معنی است که چرخه رشد آنها تغییر کرده است. درختان گیلاس ژاپنی در طول استراحت زمستانی خود به تعداد معینی “ساعت سرد” نیاز دارند تا مانند سایر درختان رشد کنند و شکوفا شوند. بدون این سرد شدن، رشد جوانه ها و بیرون آمدن آنها تحت تأثیر منفی قرار می گیرد. این می تواند منجر به افزایش ریزش گل شود و تولید آنها ممکن است در مدت زمان کوتاه تری کمتر شود.

شکوفه گیلاس

بسیاری از گردشگران در فصل بهار از کشور ژاپن دیدن می کنند تا شکوفه های گیلاس را تماشا کنند. دوره شکوفایی در حال کوتاه‌تر شدن است، که میتواند به گردشگری در ژاپن آسیب برساند، به‌ویژه در مقاصدی که شکوفه های گیلاس مزایای اقتصادی دارند. طبق مطالعه دانشگاه کانسای در اوزاکا، فصل شکوفه های گیلاس در سال 2023 بیش از 4 میلیارد یورو برای ژاپن به ارمغان آورد، از 33 میلیارد یورویی که گردشگری در آن سال به ارمغان آورد. این سهم قابل توجهی برای این کشور است، زیرا در حال تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری جذاب است. تنها در دسامبر 2023، ژاپن پذیرای رکورد 2.73 میلیون مسافر بود.