اگرچه برخی از افراد سفرهای هماهنگ‌نشده و ناگهانی را ترجیح می‌دهند، اما حقیقت این است که سفرهای برنامه‌ریزی‌شده به‌مراتب بهتر پیش می‌روند و شما اوضاع را تحت کنترل خواهید داشت. درحقیقت انتخاب بهترین موارد برای سفر کمک می‌کند تا رضایت کاملی از سفر خود داشته باشید و نهایت لذت را ببرید. به‌عنوان مثال انتخاب روش سفر و وسیله نقلیه مناسب، ازجمله مواردی است که باید به آن توجه کنید. دوست دارید با هواپیما سفر کنید؟ مسیر جاده‌ای را ترجیح می‌دهید یا خرید بلیط قطار را بهترین روش سفر می‌دانید؟ در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به سفر با قطار و مزایا و معایب آن داشته باشیم.

سفر با قطار

مزایای سفر با قطار را بشناسید

سال‌های سال است که قطار به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های سفر شناخته می‌شود و همه‌روزه عده زیادی از افراد به همین طریق سفر می‌کنند. تقریبا از اواسط دهه ۷۰، قطار که پیش‌تر اغلب برای حمل بار مورد استفاده قرار می‌گرفت،‌ به یک وسیله نقلیه محبوب برای حمل مسافر تبدیل شد. از همان دوران تاکنون، قطار نقش پررنگی را در سفرهای داخلی ایفا می‌کند. بااین‌حال شما فکر می‌کنید دلیل محبوبیت قطار چیست؟ آیا می‌توان این وسیله نقلیه را به‌عنوان بهترین روش سفر معرفی کرد؟ بد نیست نگاهی به مزایای سفر با قطار داشته باشیم.‌

راحتی و آسایش حین سفر

نخستین ویژگی سفر با قطار این است که راحتی و آسایش قابل توجهی برایتان فراهم می‌شود. در این سفر می‌توانید روی تخت استراحت کنید. برای سرگرم شدن، می‌توانید از کتابخانه استفاده نمایید و یا به تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی در سیستم صوتی و تصویری مشغول شوید. علاوه‌بر آن سیستم سرمایشی و گرمایشی در فصول مختلف سال، سفر را برایتان تسهیل می‌کنند. مجموعه این امکانات و خدمات، قطار را به انتخابی مناسب برای سفر تبدیل خواهد کرد.

قیمت اقتصادی

از دیگر مزایای سفر با قطار،‌ کاهش قابل توجه هزینه‌هاست. هزینه خرید بلیط قطار در مقایسه با سایر وسایل نقلیه به‌مراتب کمتر است و ازاین‌رو می‌توانید سفری مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی داشته باشید. این قیمت در مقایسه با خدماتی که دریافت می‌کنید، واقعا ناچیز است.

امنیت بالا

همه ما هنگام سفر یکی از عزیزان خود، نگرانی‌های متعددی را درخصوص امنیت سفر تجربه می‌کنیم. بروز حوادث و سوانح مختلف در طی این سال‌ها سبب شده که نگرانی ما دوچندان شود. خوشبختانه قطار یک وسیله نقلیه ایمن است که بروز سوانح در آن به‌ندرت اتفاق می‌افتد. برخلاف سوانح هوایی یا تصادفات جاده‌ای که آمار بالایی دارند، سفر با قطار خیالتان را از بابت امنیت، آسوده خواهد کرد.

لذت بردن از مسیر

همواره مسیر نیز بخش مهمی از سفر است که باید به آن توجه شود. اگر می‌خواهید از تک‌تک لحظات سفر خود لذت ببرید، باید به مسیر هم فکر کنید. سفر با قطار بهترین موقعیت برای لذت بردن از مسیر است. اگر با دوستان یا خانواده خود سفر می‌کنید،‌ اجاره یک کوپه می‌تواند شرایط را برای صحبت و بازی تا رسیدن به مقصد فراهم کند. همچنین تماشای مناظر اطراف از پنجره‌های قطار نیز شور و شوق خاصی را در وجودتان زنده می‌کند. خصوصا اگر در مسیرهای منتهی به شمال کشور سفر کنید، از دل جنگل‌ها و دشت‌ها عبور کرده و مناظر کم‌نظیری را تماشا خواهید کرد.

مزایای سفر با قطار

وجود بلیط در تمام روزهای هفته

در مسیرهای پرتردد معمولا بلیط قطار برای همه روزهای هفته موجود است. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در هرزمانی که تمایل داشتید، سفرتان را آغاز کنید یا به شهر خودتان بازگردید. بااین‌حال باید به یک نکته بسیار مهم توجه کنید. بلیط ‌ها معمولا در همان روزهای ابتدایی ماه به فروش می‌رسند. اگر می‌خواهید فرصت را از دست ندهید، باید در همان روزهای ابتدای ماه نسبت به خرید بلیط قطار اقدام نمایید.

تنوع قطارها در هر مسیر

خوشبختانه تنوع قطارها در سیستم ریلی و راه‌آهن کشور ما فوق‌العاده است. در هر مسیر معمولا چندین نوع قطار از شرکت‌های ریلی گوناگون فعالیت می‌کنند. به‌همین‌خاطر مسافران می‌توانند براساس نیاز و بودجه خود، بهترین قطار را انتخاب نمایند. قطارهای لوکس و پنج‌ستاره، درست شبیه به یک هتل هستند و باکیفیت‌ترین خدمات و امکانات را در اختیارتان قرار می‌دهند. ازسوی‌دیگر قطارهای درجه دو و اقتصادی برای سفرهای ارزان‌قیمت طراحی شده‌اند. شما می‌توانید بهترین موارد را طبق شرایط خودتان انتخاب کنید.

آیا سفر با قطار معایبی نیز دارد؟

طبیعتا سفر با قطار نیز مانند هر وسیله نقلیه دیگر می‌تواند چالش‌هایی داشته باشد. بااین‌حال این چالش‌ها در مقایسه با مزایای سفر با قطار،‌ چندان چشمگیر نیستند و می‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. چند مورد از نکات منفی سفر با قطار به شرح زیر هستند:

  • سفر با قطار طولانی است و معمولا مدت‌زمان قابل توجهی را در مسیر خواهید بود. مسیرهای ریلی معمولا دیرتر از هر وسیله نقلیه دیگر، شما را به مقصد می‌رسانند. البته این موضوع به‌واسطه راحتی و آسایشی که حین سفر تجربه خواهید کرد، قابل چشم‌پوشی است.

  • در سفر با قطارهای کوپه‌ای ممکن است با چند فرد غریبه هم‌سفر شوید. اگرچه این موضوع برای اغلب افراد اهمیت چندانی ندارد، اما ممکن است برای عده‌ای هم آزاردهنده باشد. لازم به ذکر است که امکان خرید بلیط قطار بانوان برای خانم‌ها وجود دارد تا در کوپه‌های اختصاصی خانم‌ها سفر کنند.

  • در برخی مسیرها بلیط قطار برای همه روزهای هفته وجود ندارد و تنها در روزهای خاصی می‌توانید سفر کنید. این موضوع نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

معایب سفر با قطار

فلای تودی؛ مرجعی معتبر برای دریافت خدمات گردشگری

باتوجه به آنچه در این مطلب گفته شد، قطار می‌تواند بهترین روش حمل‌ونقل برای سفر به شهرهای مختلف کشور باشد. برای آن‌که بتوانید ارزان‌ترین بلیط قطار را خریداری کنید،‌ بهتر است با پلتفرم فلای تودی آشنا شوید. این پلتفرم نزدیک به ۷ سال است که در حوزه ارائه خدمات گردشگری فعالیت داشته و بهترین آن‌ها را با کمترین قیمت در اختیار مسافران قرار می‌دهد.‌ خرید بلیط قطار و هواپیما، رزرو آنلاین هتل‌های داخلی و خارجی، اخذ ویزای توریستی، رزرو تور مسافرتی و … ازجمله خدماتی هستند که سایت فلای تودی ارائه می‌کند. همین‌حالا می‌توانید خودتان خدمات گوناگون این مجموعه را در سایت اصلی بررسی نمایید.