بله، عنوان این مقاله را بدرستی خوانده اید. آخرین هواپیمای موفق کنکورد بود که در دوران شکوفایی خود، اقیانوس اطلس را در 3.5 ساعت و با سرعت بیش از 2100 کیلومتر در ساعت در زمان رکوردی عبور کرد. اما طبق خبرهای منتشر شده، یک استارتاپ سوئیسی در تلاش است تا زمان رفت و آمد فعلی پاریس تا نیویورک را از 8 ساعت به 1.5 ساعت کاهش دهد. این استارتاپ سوئیسی با نام Destinus قرار است با یک هواپیمای مسافربری مافوق صوت با نیروی هیدروژن این کار را انجام دهد. استارتاپ Destinus در طی 2 سال گذشته نمونه اولیه هواپیمای خود را آزمایش کرده و از پروازهای آزمایشی موفق دومین نمونه اولیه خود، Eiger، در اواخر سال 2022 میلادی خبر داده است.

بارت ون هوو، رئیس مطالعات پیشرفته استارتاپ Destinus، در آخرین نمایشگاه هوایی پاریس در Le Bourget می گوید:

به نظر می‌ رسد که نمونه‌ های اولیه، متفاوت از محصول نهایی به نظر می‌ رسند، زیرا دومی دارای فناوری پیشرانه بسیار پیشرفته‌ ای می باشد.

هواپیمای مافوق صوت Destinus

اکنون این استارتاپ، مشارکت خود را در برنامه ای که توسط وزارت علوم اسپانیا اجرا می شود، به عنوان بخشی از برنامه های دولت برای توسعه پروازهای مافوق صوت با نیروی هیدروژن اعلام نموده است. آژانس نظارت بر برنامه این وزارتخانه، این پروژه را به عنوان یک ابتکار جدید و راهبردی انتخاب کرده است. با مجموع سرمایه گذاری فعلی 12 میلیون یورو، این پروژه شامل شرکت ها و مراکز فناوری و همچنین دانشگاه های اسپانیا می شود.

Davide Bonetti، معاون توسعه تجارت و محصولات استارتاپ Destinus می گوید:

ما از دریافت این کمک‌ ها خرسندیم، به‌ ویژه که نشانه‌ ای واضح از همسویی شرکت Destinus با خطوط استراتژیک اسپانیا و اروپا برای پیشبرد پرواز هیدروژن است. برای شرکت‌ های فناوری عمیق همانند ما، دسترسی به این بودجه بازیابی اتحادیه اروپا برای انجام تحقیقات پیشرفته و سرعت بخشیدن به نوآوری ضروری است.

هواپیمای استارتاپ Destinus

از فرانکفورت تا سیدنی در 4 ساعت و 15 دقیقه

انرژی هیدروژن موضوع تحقیقات و توسعه بسیاری است و طرفداران به اعتبار سبز آن اشاره می کنند. محصولات جانبی اصلی احتراق هیدروژن گرما و آب هستند. میزان گرمای تولید شده چالشی در طراحی ایجاد می کند و محققان دانشگاه RMIT در ملبورن اخیراً کاتالیزورهای چاپ سه بعدی ساخته اند که به گفته آنها می تواند پرواز مافوق صوت را تامین کند و به عنوان یک عامل خنک کننده برای مقابله با گرمای شدید تولید شده عمل کند، حتی زمانی که هواپیماها با سرعت 5 برابر سرعت پرواز می کنند. با این سرعتی که وجود خواهد داشت، خطوط هوایی تجاری آینده می توانند بین دو شهر لندن و نیویورک در حدود 1.5 ساعت پرواز کنند.

کارکنان استارتاپ Destinus

استارتاپ سوئیسی Destinus می گوید که فناوری آن باعث می‌ شود پرواز از فرانکفورت به سیدنی به جای 20 ساعت فقط 4 ساعت و 15 دقیقه طول بکشد، در حالی که پرواز از فرانکفورت به شانگهای 2 ساعت و 45 دقیقه طول می‌ کشد که هشت ساعت کمتر از پرواز معمولی می باشد. طبق اطلاعات منتشر شده، شرکت Destinus با سازنده موتور اسپانیایی ITP Aero در ژوئن 2022 میلادی برای توسعه یک مرکز آزمایشی برای موتورهای هیدروژنی شریک شده است. این پروژه بخشی از تلاش کشور اسپانیا برای قرار گرفتن در خط مقدم توسعه و تولید تحرک مبتنی بر هیدروژن در تعدادی از بخش‌ ها می باشد.