فناوری امروزی به سرعت و به گونه‌ ای در حال تغییر است که قبلاً هرگز شاهد آن نبوده‌ ایم، بنابراین کسب و کارها در حال توسعه استراتژی‌ های جدید برای حفظ پیشروی خود هستند. دو فناوری که به بالاترین سطح رسیده اند، بلاکچین و هوش مصنوعی (AI) هستند. این فناوری‌ ها ممکن است نحوه عملکرد بسیاری از کسب و کارها را در آینده تغییر دهند و در حال حاضر در حال ایجاد پیاده‌ سازی‌ های عظیم در صنایع مختلف هستند.

آشنایی با بلاکچین و هوش مصنوعی

آشنایی با بلاکچین و هوش مصنوعی (AI)

بلاکچین یک دفتر کل عمومی غیرمتمرکز در سراسر شبکه است که به صورت دیجیتالی توزیع شده است. این فناوری به شفافیت و ایمنی بیشتر اجازه می دهد، زیرا از طریق یک شبکه رایانه‌ ای جهانی که داده‌ ها را کنترل و ثبت می‌ کند، عمل می‌ کند که قابل تغییر نیستند. بلاکچین برای مشاغلی همچون بانکداری، مراقبت های بهداشتی و مدیریت زنجیره تامین که نیاز به باز بودن و امنیت دارند بسیار عالی می باشد.

هوش مصنوعی (AI) یک حوزه فناوری است که به سرعت در حال رشد است. بخش بزرگی از این صنعت شامل ابزارهایی است که می‌ توانند برخی از فعالیت‌ هایی را که معمولاً توسط انسان انجام می‌ شود، مانند درک زبان گفتاری، شناسایی تصاویر و تصمیم‌ گیری اساسی انجام دهند. این ابزارها پتانسیل زیادی برای سریع‌ تر، کارآمدتر کردن و دقیق‌ تر کردن عملیات در صنایع مختلف از جمله مراقبت‌ های بهداشتی، مالی و تولید نشان داده‌ اند.

بلاکچین و هوش مصنوعی

ترکیب دو فناوری برای بهره وری بیشتر

بلاکچین و هوش مصنوعی به خودی خود می توانند نیروهای قدرتمند و متحول کننده ای برای کسب و کارها باشند و گرد هم آوردن این فناوری ها به ما این امکان را می دهد تا اشتراک گذاری و مدیریت داده های خود را بیشتر بهبود بخشیده و ایمن نماییم. بلاکچین می تواند با ارائه سوابق غیرقابل تغییر و ضد دستکاری به ایمن تر کردن فرآیندها کمک نماید، که به اطمینان از شفافیت و قابلیت حسابرسی، کاهش اتکا به واسطه ها، فعال کردن تراکنش های ایمن و تسهیل مدیریت کارآمد زنجیره تامین کمک می کند. هوش مصنوعی با خودکارسازی فرآیندها، تجزیه و تحلیل الگوهای داده و تغییر تصمیم‌ گیری، زنجیره بلوکی را تکمیل می‌ کند.

به عنوان نمونه، یکی از مزایای بلاکچین این است که کسب و کارها می توانند با استفاده از این واقعیت که بلاکچین تحت صلاحیت یک نهاد واحد نیست، حجم عظیمی از داده ها را بدون داشتن یک مرجع واحد ذخیره و توزیع کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌ تواند از این داده‌ ها برای جستجوی راه‌ هایی برای بهبود عملیات سازمان استفاده کند. این می‌ تواند به شرکت‌ ها در تصمیم‌ گیری عاقلانه‌ تر با کشف الگوها و روندهای گذشته برای پیش‌ بینی آنچه در آینده اتفاق می‌ افتد، مانند آنچه مشتریان می‌ خواهند یا چرا بازار تغییر می‌ کند، کمک کند. به عنوان نمونه، الگوریتم‌ های هوش مصنوعی ممکن است اصلاح برنامه‌ های تولید را با بررسی داده‌ های تولید و در نظر گرفتن عوامل بلادرنگ مانند تقاضای بازار و محدودیت‌ های زنجیره تامین توصیه کنند.

قراردادهای هوشمند روش دیگری است که بلاکچین و هوش مصنوعی را می توان با هم ترکیب کرد. قراردادهای هوشمند به عنوان قراردادهای دیجیتالی عمل می کنند که در یک شبکه بلاکچین کدگذاری و ذخیره می شوند. به عنوان مثال، زنجیره‌ های تامین را در نظر بگیرید. قراردادهای هوشمند می‌ توانند بدون واسطه، پرداخت‌ های زنجیره تامین را خودکار و ایمن کنند، پرداخت‌ ها را افزایش داده و اعتماد ایجاد کنند. سپس سیستم‌ های هوش مصنوعی می‌ توانند به ما در یافتن ناکارآمدی‌ ها و ساده‌ سازی رویه‌ ها در زنجیره تامین خود با تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ ها کمک نمایند. به این ترتیب، تجزیه و تحلیل داده ها و اتوماسیون، کارایی زنجیره تامین، تصمیم گیری و کاهش هزینه را در اکوسیستم بلاکچین ایمن و باز ارتقا می دهد.

ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی

مراحل ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی

بر اساس تجربه های کارشناسان، در اینجا چندین مرحله کلیدی وجود دارد که می توانید برای ترکیب موثر بلاکچین و هوش مصنوعی (AI) در عملیات تجاری خود اتخاذ کنید.

1. نیازهای کسب و کار خود را مشخص کنید و اینکه هوش مصنوعی و بلاکچین کجا می توانند به شما کمک کنند.

شما می توانید این کار را با ارزیابی فرآیندهای موجود، مطلع شدن از روندهای صنعت و موارد استفاده و تعامل با ذینفعان و کارشناسان موضوع انجام دهید. طبق توصیه های کارشناسان مناطقی که دارای داده‌ های فشرده یا مبتنی بر امنیت هستند اولویت‌ بندی کنید و با پروژه‌ های آزمایشی در مقیاس کوچک شروع نمایید.

2. روی زیرساخت های فنی و مهارت هایی که نیاز دارید سرمایه گذاری کنید.

این ممکن است شامل کار در کنار متخصصان بلاکچین و هوش مصنوعی باشد. همچنین می تواند شامل آموزش کارکنان فعلی شما در این زمینه ها با اجرای برنامه‌ های آموزشی داخلی و همکاری‌ های بین‌ بخشی، استفاده از پلتفرم‌ های یادگیری آنلاین و جلسات اشتراک‌ گذاری دانش و برگزاری هکاتون ها و کارگاه‌ ها و سمینارهای داخلی یا خارجی باشد.

3. مطمئن شوید که داده های شما ایمن و خصوصی هستند.

از آنجایی که هوش مصنوعی و بلاکچین معمولاً داده های حساس را مدیریت می کنند، انجام بررسی های امنیتی در حین رعایت تمام دستورالعمل‌ های مرتبط حیاتی است. امنیت و حفظ حریم خصوصی داده ها در هوش مصنوعی و بلاکچین به ارزیابی منظم نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که آنها مطابق با GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا) هستند.

4. برای چالش ها آماده شوید.

مواجهه با مسائل مربوط به یکپارچگی، قابلیت همکاری و فشار به تغییر، غیرمعمول نیست. برای عبور از این چالش ها، شما به یک استراتژی سازمان یافته نیاز دارید. قبل از استقرار در مقیاس کامل، بسیار مهم است که تحقیقات کاملی انجام دهید، یک برنامه اجرایی واضح ایجاد کنید و پروژه‌ های آزمایشی را اجرا کنید. ادغام موفقیت آمیز را می توان با همکاری با متخصصان در زمینه های بلاکچین و هوش مصنوعی، مشارکت در گروه ها و کنفرانس های مربوطه و همگام شدن با تغییرات تکنولوژیکی افزایش داد تا از استانداردهای فعلی و بهترین شیوه ها برای استفاده از بلاک چین و هوش مصنوعی برای بهبود عملیات تجاری خود مطلع شوید.

نتیجه گیری

نحوه اداره کسب و کارها می تواند با ترکیب بلاکچین و هوش مصنوعی برای توسعه سیستم های ایمن تر، مؤثرتر و بازتر به طور قابل توجهی بهبود یابد. زندگی امروزی به سرعت در حال تغییر است و با توجه به اینکه چگونه فناوری به طور مداوم مختل می شود و در حال ظهور است، می توان انتظار داشت که در روزهای آینده راه های جدیدی را برای استفاده از آنها ببینیم.