پس از سه سال توسعه، پروژه ورلد کوین رسماً در 24 ژوئیه 2023 میلادی شروع به کار کرد. ورلد کوین (به انگلیسی: Worldcoin) که توسط سم آلتمن، مدیر عامل شرکت OpenAI تأسیس شد، قصد دارد به کاربران خود یک هویت دیجیتال تأیید شده، همراه با یک توکن ارز دیجیتال با نام Worldcoin (WLD) ارائه دهد. البته همراه با یک برنامه کیف پول رمزنگاری برای کار با آن توسط کاربران.

به گفته توسعه دهندگان ورلد کوین، پیشرفت در هوش مصنوعی تشخیص اینکه آیا فعالیت آنلاین، متن نوشته شده، آثار هنری دیجیتال یا واقعاً هر چیزی که در اینترنت وجود دارد از انسان واقعی یا هوش مصنوعی آمده است، به طور فزاینده ای دشوار شده است. این شرکت پیشنهاد می کند با استفاده از نوعی پاسپورت دیجیتال، بر اساس آنچه “اثبات شخصیت” می نامد، به حل این سردرگمی کمک کند.

سم آلتمن مدیرعامل شرکت openai و پروژه ورلد کوین

سم آلتمن در توییتر خود درباره ورلد کوین می گوید:

هدف ساده ما است. توسعه یک شبکه مالی و هویت جهانی بر اساس اثبات شخصیت. این شبکه به ویژه در عصر هوش مصنوعی مهم است. امیدوارم Worldcoin بتواند در گفتگوها در مورد نحوه به اشتراک گذاشتن دسترسی، مزایا و مدیریت سیستم های هوش مصنوعی آینده مشارکت کند.

پلتفرم ورلد کوین هویت کاربر را با اسکن عنبیه او برای ایجاد کدهای شناسایی شخصی و ایمن تأیید می کند. این کدها در یک بلاکچین غیرمتمرکز ذخیره می شوند و این شرکت ادعا می کند که نمی توان آن ها را کپی یا جعل کرد تا هویت های جعلی ایجاد کنند یا در آن تقلبی ایجاد شود.

پس از آنکه بیش از 2 میلیون نفر در مرحله آزمایش بتا ثبت نام کردند، این شرکت ادعا می کند که هم اکنون بیش از 16 میلیون کاربر در ورلد کوین ثبت نام کرده اند. در حال حاضر عملیات اسکن عنبیه چشم در ده ها شهر در 20 کشور در سراسر جهان در حال اجرا می باشد.

ورلد کوین چیست؟

ورلد کوین چیست؟

ورلد کوین (Worldcoin) یک پلتفرم شناسایی دیجیتالی است که هدف آن ارائه یک روش راحت برای هر فرد روی زمین برای تأیید اینکه یک انسان واقعی است و نه یک ربات یا یک الگوریتم هوش مصنوعی است.

شرکت سازنده ورلد کوین Tools for Humanity نام دارد و توسط سم آلتمن، که بیشتر به خاطر توسعه ChatGPT شناخته شده است، تأسیس شد. از قضا، آلتمن نقش اصلی را در جرقه زدن عجله طلای هوش مصنوعی ایفا کرده است، که به طور قابل توجهی مشکلی را که ورلد کوین پیشنهاد حل آن را دارد بدتر کرده است.

ورلد کوین سیستم گذرنامه دیجیتال خود را با استفاده از ابزارهای رمزنگاری و بلاکچین ساخته است که از دنیای گسترده تر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می کند. همچنین از ارز دیجیتال WLD، به علاوه یک پلتفرم پرداخت پشتیبانی می کند.

orb: دستگاهی برای اسکن عنبیه چشم توسط ورلد کوین

ورلد کوین چگونه کار می کند؟

ورلد کوین را به عنوان یک چهارپایه سه پایه در نظر بگیرید.بدین صورت که تنها زمانی کار می کند که افراد سه جزء تقویت کننده متقابل را بپذیرند و از آنها استفاده کنند.

شناسه جهانی

قلب این پلتفرم World ID است، که این شرکت ادعا می کند که کاربران را قادر می سازد تا با حفظ حریم خصوصی خود، به صورت آنلاین انسان بودن خود را تایید کنند. این به اصطلاح “اثبات شخصیت” توسط یک دستگاه اسکن عنبیه به نام Orb ایجاد شده است.

World ID

مانند اثر انگشت، الگوی عنبیه هر فردی منحصر به فرد و متفاوت است. Orb عنبیه کاربر را اسکن می کند و از ساختار آن برای ایجاد یک کد شناسایی منحصر به فرد به نام IrisCode استفاده می کند. این کد با اطلاعات شخصی کاربر مرتبط نیست، این کد صرفاً برای جلوگیری از دستیابی افراد به بیش از یک شناسه جهانی وجود دارد.

پس از اینکه Orb عنبیه شما را اسکن کرد و یک IrisCode ناشناس را ذخیره کرد، ID جهانی شما را صادر می کند. همچنین هر تصویر عنبیه را برای همیشه حذف می کند. از آن لحظه به بعد که هر بار نیاز به تأیید هویت خود دارید، این سیستم دیگر نیازی ندارد که اسکنرها را به سمت کره چشم شما بگیرد.

هر شناسه جهانی به بلاکچین ورلد کوین اضافه می شود و کاربران یک برنامه امن رمزنگاری را برای شناسایی خود دانلود می کنند.

از زمان راه اندازی تا به امروز، اسکن عنبیه چشم Worldcoin در شهرهای هنگ کنگ، توکیو، سنگاپور، سئول، پاریس، لیسبون، مکزیکو سیتی، سائوپائولو، نایروبی، نیویورک، سانفرانسیسکو و تقریباً 25 شهر دیگر در سراسر دنیا در دسترس هستند.

برنامه ورلد کوین

برنامه جهانی

برنامه جهانی مخزن شناسه جهانی شما است. ورلد کوین ادعا می کند که این برنامه حریم خصوصی کاربران را حفظ می کند و در عین حال دسترسی به فهرست رو به رشدی از برنامه های مالی غیرمتمرکز را نیز فراهم می کند.

این برنامه به عنوان یک کیف پول رمزنگاری عمل می کند، اما هدف اصلی آن ذخیره اطلاعات کاربر است تا او بتواند خود را در هر برنامه شخص ثالث تأیید کند.

علاوه بر شناسه جهانی شما، این اپلیکیشن می تواند بیت کوین، اتریوم و USDC را نیز در خود جای دهد و این شرکت می‌ گوید که ارز دیجیتال های بیشتری در آینده پشتیبانی خواهند شد.

لوگو ارز دیجیتال ورلد کوین

ارز دیجیتال WLD

هنگامی که کاربران یک شناسه جهانی ایجاد می کنند و برنامه جهانی را دانلود می کنند، به توکن ارز دیجیتال WLD دسترسی پیدا خواهند کرد.

ارز دیجیتال WLD برای کاربرانی که در برنامه بتا شرکت کردند صادر شد. مقدار زیادی از ارز WLD روز دوشنبه به عنوان بخشی از راه اندازی رسمی این پلتفرم به کاربران عرضه شد. صرافی هایی مانند KuCoin و Binance به عنوان بزرگترین صرافی جهان، ارز دیجیتال WLD را برای تجارت فهرست کرده اند.

بر اساس وایت پیپر Worldcoin، در مجموع 10 میلیارد WLD در طول 15 سال آینده صادر خواهد شد. در حال حاضر 143 میلیون ارز WLD از زمان عرضه رسمی در حال گردش است. از این میزان، 43 میلیون به کاربران تایید شده ورلد کوین اختصاص یافت و 100 میلیون برای تسهیل تجارت به صرافی ها ارسال شد.

ورلد کوین

انتقادات از ورلد کوین

این پروژه قبلاً به دلیل اهداف بزرگ و روش های مشکوک خود مورد انتقاد قرار گرفته است.

پس از راه اندازی این پروژه، ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، نگرانی های خود را در مورد Worldcoin در یک پست وبلاگی بیان کرد. او استدلال می کرد که اسکن عنبیه چشم توسط ورلد کوین می تواند اطلاعات بیشتری از آنچه شرکت اجازه داده است جمع آوری نماید، یا اینکه شخصی می‌ تواند به طور بالقوه عنبیه شخص دیگری را اسکن کند تا مشخص کند که آیا او یک شناسه جهانی (World ID) دارد یا خیر.

مقاله ای در آوریل 2022 میلادی منتشر شد که در آن MIT Technology Review ادعا می کرد که ورلد کوین از روش های بازاریابی فریبنده استفاده می کند، داده های شخصی بیشتری را از آنچه تصدیق می کرد جمع آوری می کند و در کسب رضایت آگاهانه معنی دار شکست می خورد.

شرکت Tools for Humanity نیز با انتشار بیانیه ای 25 صفحه ای انتقادات MIT Technology Review را نادرست خواند.

در این بیانیه گفته می شود:

ما می خواهیم کاملاً روشن کنیم که Worldcoin یک شرکت داده ای نیست و مدل کسب و کار ما شامل بهره برداری یا فروش داده های شخصی کاربران نمی شود. ورلد کوین فقط به منحصر به فرد بودن کاربر علاقه مند است. یعنی اینکه قبلاً در Worldcoin ثبت نام نکرده اند، نه هویت آنها.

ورلد کوین همچنین به دلیل تبلیغ گسترده این پلتفرم در کشورهای در حال توسعه مورد انتقاد قرار گرفته است. بخش قابل توجهی از کاربران جدید در آسیا و آفریقا هستند که نگرانی هایی را در مورد بهره برداری افزایش می دهد.

ZachXBT اینفلوئنسر ارزهای دیجیتال درباره ارز دیجیتال ورلد کوین می گوید:

برای بسیاری نگران کننده ترین مسئله این است که چگونه تیم ورلد کوین به تعداد کاربران خود افتخار کرده است. زمانی که در واقعیت از مردم در کشورهای در حال توسعه بهره کشی می کنند.