صنعت گردشگری میانمار تحت تاثیر همه گیری جدید ویروس کرونا و وضعیت سیاسی به شدت آسیب دیده است. فروردین ماه سال گذشته کشور میانمار به روی گردشگران خارجی باز شد. با این حال، داده ها می توانند خوش بینانه تر باشند. در سال مالی 2022 الی 2023 میلادی، از آوریل تا مارس امسال، کشور میانمار پذیرای 367 هزار گردشگر خارجی بوده است. البته گردشگران چینی بیشترین تعداد گردشگران خارجی را به خود اختصاص دادند که به 48342 یا 13.15 درصد رسید.

با این حال، در سال 2019 میلادی، تعداد گردشگران میانمار به 4.36 میلیون نفر رسید که یک سوم آن را گردشگران چینی تشکیل می دهند.

جاذبه های گردشگری میانمار

امروزه میزان گردشگران خارجی در میانمار به شدت کاهش یافته است و گردشگری و صنایع وابسته به آن ضربه سختی دیده اند. به عنوان مثال، قیمت اتاق یک هتل تفریحی معروف در باگان برای گردشگران محلی بیش از 60 درصد کاهش یافته است. یعنی از قیمت 130 دلار آمریکا به 47 دلار آمریکا برای هر شب رسیده است.

صنعت گردشگری میانمار روش های گوناگونی را برای جذب گردشگر در پیش گرفته است، از جمله اینکه به افراد بیش از 100 کشور و منطقه اجازه می‌ دهد با ویزای الکترونیکی (E-Visas) وارد این کشور شوند. همچنین وزارت هتل ها و گردشگری میانمار دوره های مقدماتی زبان چینی را در پایتخت این کشور، نایپیداو، برای استقبال بهتر از گردشگران چینی برگزار کرد. اگرچه میانمار در نیمه اول سال جاری تنها حدود 450 هزار گردشگر خارجی را جذب کرد، اما نسبت به سال مالی گذشته بسیار بهتر بود.

با انتشار اخیر سومین دسته از کشورها و مناطق چین که برای گردشگری گروهی برون مرزی مجاز هستند، میانمار خود را در میان مقاصد فهرست شده می یابد و فرصت های گردشگری جدیدی را ارائه می دهد.

مکان های گردشگری میانمار

وضعیت سیاسی میانمار باعث ضربه به صنعت گردشگری میانمار شده است

البته وضعیت سیاسی در میانمار بسیار پیچیده و به شدت پراکنده است. به طور کلی، جنوب به عنوان یک کل پایدار است، اما مناطق حاشیه ای، به ویژه شمال میانمار (به طور دقیق تر، شمال شرقی میانمار)، عمدتاً کوکانگ، ایالت وا، منگلای کوچک و تاچیلیک همگی خارج از صلاحیت واقعی دولت مرکزی هستند. وضعیت جدایی طلبی جنگ سالار نیروهای مسلح غیرنظامی و محلی مختلف، گروه‌ های ضد دولتی و نیروهای دولتی در هم تنیده شده‌ اند و یک نظام سیاسی قومی “یکپارچگی سیاسی-نظامی” منحصربه‌فرد را تشکیل می‌ دهند و نظام‌ های اجتماعی و روش‌ های مدیریتی نسبتاً مستقلی را استخراج می‌ کنند.

این امر باعث شده است که بسیاری از نقاط کشور میانمار در تمام طول سال با درگیری و تنش همراه باشند. وزارت امور خارجه انگلیس به شهروندان این کشور هشدار داد که به مناطق درگیری در میانمار سفر نکنند. وزارت امور خارجه آمریکا نیز با صدور هشدار سطح 4، از مردم کشورش خواسته است به میانمار سفر نکنند.

جاذبه گردشگری میانمار

نگرانی های امنیتی نیز صنعت گردشگری میانمار را تحت تاثیر قرار داده است

علاوه بر عوامل سیاسی، نگرانی‌ های امنیتی نیز به منصرف شدن گردشگران خارجی از بازدید کمک می‌ کند.

فعالیت های مجرمانه مانند کلاهبرداری از راه دور، قاچاق مواد مخدر، قمار و سایر صنایع خاکستری در مناطقی مانند شمال میانمار بیداد می کند. موارد بی پایانی از فریب خوردن گردشگران خارجی در میانمار و حتی از دست دادن جانشان نیز وجود دارد.

اگرچه دولت میانمار تمام تلاش خود را برای مبارزه با جرم و جنایت و تضمین ایمنی انجام می دهد، اما اثرات آن در طول زمان آشکار می شود.

می توان پیش بینی کرد که بازسازی اعتماد امنیتی برای مدتی دشوار خواهد بود و گردشگری میانمار برای مدت طولانی با چالش هایی رو به رو خواهد شد.