در دنیایی که ارزش اقتصادی و افزایش اتوماسیون بر آن حاکم است، نگرانی فزاینده ای در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی جایگزین انسان خواهد شد وجود دارد. با این حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هوش مصنوعی به جای از بین بردن مشاغل، نحوه کار ما انسان ها را متحول می کند، پتانسیل انسانی را باز می کند و نحوه نوآوری و افزایش بهره وری را تغییر می دهد. در مهندسی، شناسایی نقش های مستعد هوش مصنوعی و اتوماسیون و همچنین آن هایی که در برابر تغییر انعطاف‌پذیر هستند، بسیار مهم است.

در این مقاله از مجله اینترنتی، ما در چشم انداز پویا پیمایش می کنیم و به تاثیر هوش مصنوعی بر مهندسی و رشته های مرتبط خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

جایگزینی انسان با ربات

ربات ها در حال افزایش هستند

این انتظار وجود داشت که ربات ها جایگزین نیروی کار کم مهارت، به ویژه در کارهای یکنواخت و خطرناک در کارخانه ها شوند. در واقعیت، کار انسانی مقرون به صرفه‌تر از سرمایه گذاری در خرید و برنامه نویسی ربات ها برای اکثر امکانات است. علاوه بر سخت افزار رباتیک، هزینه آموزش نیز قابل توجه است. در واقع هر بار که تغییری در فرآیند ایجاد می شود، ربات های سنتی باید دوباره آموزش ببینند.

از طرفی در تولید در مقیاس بزرگ، مانند مونتاژ گوشی های هوشمند، رباتیک به دلیل حجم بالا عملی شده است. با این حال، یک پیشرفت بزرگ در وجود دارد: جدیدترین سیستم های رباتیک با بینایی کامپیوتری و هوش مصنوعی می توانند خود را آموزش دهند و از دستورات عمومی به زبان طبیعی پیروی کنند. وقتی می توانید از یک ربات بخواهید که “اشیاء قرمز” و “چیزهای سبز” را به زبان انگلیسی ساده جدا کند، اتوماسیون رباتیک پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد.

کپی نویسی الگوریتمی

کپی رایتینگ به این دلیل محبوب شد که مردم متوجه شدند که محتوای متقاعدکننده تأثیر زیادی در جلب توجه مخاطبان دارد. خواه در وب سایت ها، بیانیه های مطبوعاتی یا پلتفرم های مختلف رسانه ای باشد، متن موثر نقشی حیاتی در انتقال اطلاعات رسمی و تعامل با مشتریان بالقوه ایفا می کند.

در حال حاضر، کار کپی رایترها ممکن است تا حد زیادی توسط هوش مصنوعی تسهیل شود. در حالی که هوش مصنوعی به طور کامل از بین نخواهد رفت، ممکن است مهندسان با دانش تخصصی به نوشتن مقالات قانع کننده بدون استخدام افراد دیگر قدرت دهند. هوش مصنوعی نمی تواند به طور کامل جایگزین کپی رایترها شود، زیرا اهمیت ذائقه بالا و کیفیت متن از عوامل بسیار مهمی هستند که ممکن است هوش مصنوعی در تقلید از آنها تلاش کند. با این وجود، اهمیت دانش خاص در حوزه های خاص نیز در حال ظهور است.

آیا هوش مصنوعی میتواند جایگزین انسان شود؟

تاثیر هوش مصنوعی بر طراحی

در حالی که طراحان گرافیک به طور همه جانبه از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کنند، قلمرو طراحی صنعتی به فرآیندهای دستی وابسته است. با این حال، این بدان معنا نیست که طراحان صنعتی از قدرت هوش مصنوعی منع شده اند یا باید از آن استفاده نکنند. برای مثال، آن ها می توانند با استخدام هوش مصنوعی برای تولید سریعتر مفاهیم چند محصول، بینش های ارزشمندی را استخراج کنند. از طرف دیگر، آنها می توانند هوش مصنوعی را موظف کنند تا طیف گسترده تری از طرح های محصول تولید کند و کاوش در امکانات طراحی را افزایش دهد.

در حال حاضر، رندرهای محصولات تولید شده توسط هوش مصنوعی اغلب از کمال برخوردار نیستند یا محدودیت های تولید را در نظر نمی گیرند. با این وجود، پالایش مداوم از طریق دستورهای تکراری امکان پذیر است. این فرآیند ممکن است منجر به رندرها و اسکچ ها با سرعت معقولی شود، به طور بالقوه سریعتر از شروع از ابتدا، اما ممکن است انقلابی در این زمینه ایجاد نکند. در حالی که هوش مصنوعی مولد می تواند به طراحان با مهارت کمتر کمک کند و روند طراحی را تسریع کند، متخصصان سطح بالا به فرآیندها و خلاقیت خود متکی هستند.

مهندسان قدرتمند

گفتگوی داغ در سیلیکون ولی حول محور این است که آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین کارکنان بزرگ مهندسی نرم افزار شود یا نه. شرکت های بزرگ فناوری ده ها هزار مهندس را برای نوشتن نرم افزارهای عمومی و نه همیشه پیشگامانه استخدام می کنند. آیا برنامه نویسان باید نگران شغل خود باشند؟ بستگی دارد.

طراحان وب سایت در معرض خطر هستند: ابزارهای هوش مصنوعی می توانند صفحات وب با ظاهری عالی را با اعلان های ساده ایجاد کنند. سفارشی سازی بیشتر، مانند تغییر فونت یا افزودن دکمه ها، حتی ساده تر از درخواست از یک دوست برنامه نویس است.

سیستم های پیشرفته تر توسط صدها برنامه نویس توسعه یافته اند. با پیروی از قانون 80/20، حتی قبل از هوش مصنوعی، برخی از اعضای کلیدی بیشترین ارزش را ایجاد کردند. حال سوال این است که “مهندسان قدرتمند” چه کسانی هستند؟ افرادی که می توانند ده برابر بیشتر از یک برنامه نویس معمولی خط کد بنویسد. با هوش مصنوعی، مهندسان قدرتمند می توانند ارزش بیشتری ایجاد کنند. آیا می توانیم بگوییم 100 خط کد؟ به این ترتیب، یک تیم 10 نفره برنامه نویسان، همراه با یک فناوری هوش مصنوعی – سیستمی که مهندسان می توانند از آن “بخواهند” یک قطعه کد بنویسند – بیش از آنچه که کل سازمان آنها قبلا انجام داده است، انجام خواهند داد.

هوش مصنوعی می تواند جایگزین انسان شود؟

مهندسان الکترونیک

مهندسان برق محصولات فیزیکی را توسعه می دهند. هر هدفون یا دوربینی که در کشوری مانند آمریکا تولید می شود توسط تیمی از مهندسان طراحی شده است که هر کدام 150000 دلار یا حتی بیشتر در سال درآمد دارند. این هزینه کل توسعه را به چندین میلیون دلار می رساند. آیا هوش مصنوعی می تواند محصول جدیدی را برای یک استارتاپ طراحی کند؟ جواب کوتاه، نه است.

با این حال، می تواند توسعه را افزایش داده و تسریع کند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می تواند نموداری را ایجاد کند که اجزای اصلی یک دستگاه خاص را مشخص می کند. مهندسان زمان زیادی را صرف انتخاب دستی قطعات و بحث در مورد آنها با سازندگان می کنند. یک کمک فناوری هوش مصنوعی ممکن است فهرستی از 10 سازنده برتر را گردآوری کند، اطلاعات تماس آنها را بیابد و پیش نویس درخواست های ایمیل برای قیمت گذاری و اسناد را پیش نویس کند.

هوش مصنوعی همچنین می تواند به انجام محاسبات و حل مسائل ریاضی کمک کند. پس از انتخاب جزء، مهندسان تمام قطعات را روی برد مدار چاپی (PCB) متصل می کنند. در حالی که این یک فرآیند عمدتا دستی است، نرم افزار CAD ابزارهای هوش مصنوعی بیشتری را برای تسریع در توسعه ترکیب می کند.

مهندسان مکانیک

فرآیند توسعه زمانی آشکار می شود که طراح ما طرح اولیه را انجام می دهد و تیم الکترونیک ما آن را به یک PCB کاربردی ترجمه می کند. در نقطه ای مشخص، طرح به مهندسان مکانیک واگذار می شود که آن را به یک محفظه قابل ساخت تبدیل می کنند. ادغام الکترونیک و مکانیک یک امر دقیق و عملی است. در حال حاضر، هیچ نرم افزار هوش مصنوعی وجود ندارد که بتواند پیچیدگی های توسعه دستگاه های مکانیکی را به طور یکپارچه مدیریت کند.

حتی ابزارهای پیچیده نیز کوتاهی می کنند و فرآیند یکپارچه سازی به صورت دستی باقی می ماند. مشارکت محدود هوش مصنوعی ممکن است به برجسته کردن تضادهای احتمالی یا شناسایی مناطقی که زیبایی شناسی طراحی در آن ها بهبود می یابد گسترش یابد، اما بخش عمده ای از کار توسط دستان ماهر انجام می شود.

هوش مصنوعی جایگزین انسان

هیچ کس محدودیت را دوست ندارد

دنیای ما انسان ها در حال تکامل است و باید در حال تکامل باشد، اما فناوری به دور از توانایی جایگزینی کامل مهندسان بسیار ماهر است. ویژگی های کلیدی مانند خلاقیت، ارتباط مؤثر و توانایی ابداع راه‌حل‌های نوآورانه همچنان ارزشمند هستند. در حالی که هوش مصنوعی می تواند جنبه های خاصی از کار را تکمیل و بهبود بخشد، بعید است که به طور کامل تخصص و توانایی های متخصصان ماهر را تحت الشعاع قرار دهد. اتکا به لمس انسان بی بدیل باقی مانده است.