غذا خوردن فصلی به معنای پر کردن بشقاب خود با میوه ها و سبزیجاتی است که اخیراً در شهر و منطقه زندگی شما برداشت شده اند. این کار دارای مزایای بهداشتی، اقتصادی و زیست محیطی بسیاری می باشد. از نظر کارشناسان نیز، فواید زیادی در تغذیه فصلی برای سلامتی انسان ها وجود دارد.

خواربارفروشی ها در تمام طول سال میوه و سبزیجات تازه می فروشند. به عنوان مثال، توت فرنگی در بهار و تابستان در بسیاری از مناطق مختلف دنیا و از جمله کشور زیبای ما ایران برداشت می شود، اما همیشه در سوپرمارکت ها موجود است.

جودی سایمون، متخصص تغذیه و مربی سلامت در کلینیک تغذیه در UW Medical، در این مورد می گوید:

اگر شما در آمریکا و در زمستان توت فرنگی بخرید، به احتمال زیاد از مکزیک، آمریکای مرکزی یا آمریکای جنوبی وارد می شود.

سیمون در ادامه سخنان خود می گوید:

از آنجایی که این توت فرنگی ها باید مسافت طولانی را طی کنند، قبل از اینکه به اوج (کامل) خود برسند، برداشت می شوند.

محصولات خارج از فصل ممکن است صدها یا هزاران مایل را طی کنند تا به سوپرمارکت محلی شما برسند، که می تواند گران تر و پایدارتر باشد. میوه ها و سبزیجات نیز در حین حمل و نقل مقداری ارزش غذایی خود را از دست می دهند.

محصولات فصلی مجاز است تا زمانی که به طور کامل رسیده و بالغ شوند، روی درخت، گیاه یا تاک باقی بمانند. این به ما طعم های طبیعی و مواد مغذی بیشتری می دهد. زمانی که محصول مجبور به طی مسافتی باشد، مواد مغذی درون آن از بین می روند.

تغذیه فصلی چگونه به رژیم غذایی شما کمک می کند؟

دستورالعمل های غذایی برای افراد توصیه می کند که بزرگسالان روزانه 1.5-2 فنجان میوه و 2-3 فنجان سبزیجات بخورند. با این حال، اکثر بزرگسالان در کشوری همچون آمریکا این اهداف را برآورده نمی کنند.

غذا خوردن به صورت فصلی به این معنی است که تنوع را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، که به کاهش خطر سرطان 3 و ارتقای سلامت کلی کمک می کند. همچنین تغییر میوه ها و سبزیجات در وعده های غذایی می تواند تنوع بهتری از ویتامین ها و مواد معدنی را ارائه دهد.

شری گری، متخصص تغذیه و مربی تغذیه می گوید:

تغییر رژیم غذایی با فصول سال واقعاً باعث افزایش تنوع رژیم غذایی می شود، زیرا نمی خواهید هفته به هفته همان چیز را بخورید.

این متخصص تغذیه همچنین گفت که برخی از غذاهای فصلی به بدن کمک می کنند تا با تغییرات آب و هوایی مقابله کند. محصولات تابستانی، مانند هندوانه، به آبرسانی به شما در هنگام گرما کمک می کند، در حالی که محصولات زمستانی دلچسب، مانند چغندر و سیب زمینی، می توانند با کاهش دما کالری بیشتری به بدن شما بدهند.

محصولات فصلی نیز طعم بهتری نسبت به انواع خارج از فصل دارند، به این معنی که ممکن است در اوج میوه ها و سبزیجات اشتهای بهتری داشته باشید.

این متخصص تغذیه در ادامه سخنان خود می گوید:

اگر میوه و سبزیجات محلی بخرید و اگر بتوانید تازه بخرید، مطمئناً طعم ها می توانند بهتر باشند و محتوای مواد مغذی آن نسبت به چیزی که حمل و نقل می شود برتری دارد.

وقتی میوه‌ ها و سبزیجات مجبورند مسافت‌ های طولانی را طی کنند، عواملی مانند دما و تعداد روزهای نگهداری می‌ تواند منجر به قهوه‌ ای شدن و از بین رفتن ویتامین‌ ها و مواد معدنی شود. گاهی اوقات، برای حفظ کیفیت محصولات تازه، از بیماری های پس از برداشت مانند گرما، پوشش خوراکی و عوامل رسیدن استفاده می شود.

تولید فصلی می تواند بر اساس محل زندگی شما متفاوت باشد

فصلی بودن بستگی به آب و هوای محلی شما دارد. به عنوان مثال، فصل توت فرنگی از ماه می تا ژوئن در ایالت نیوجرسی، ادامه دارد، اما از نوامبر تا آوریل در ایالت فلوریدا به اوج خود می رسد.

چیزهایی که در ایالت فلوریدا فصلی هستند، چیزهایی نیستند که در ایالت های مریلند، یا نیوجرسی، یا قطعا کالیفرنیا فصلی هستند.

جنی اشمیت، یکی از کشاورزان و متخصصان تغذیه در ایالت فلوریدا می گوید:

اکثر ادارات کشاورزی ایالتی و دفاتر ترویج دانشگاه تقویم محصولات فصلی را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند و وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) نیز راهنمای محصولات فصلی را در وب سایت خود دارد.

اشمیت همچنین گفت که افراد می توانند محصولات تازه برداشت شده را در غرفه های مزرعه، بازارهای کشاورزان و برخی از فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید، یا می توانند به یک مزرعه محلی بروند که محصولات خود را انتخاب کنند.

کشاورزانی که به بازارهای کشاورزان می روند، روز قبل در حال برداشت محصول هستند، بنابراین تازه ترین چیزهایی را که دارند برای شما می آورند. آنها چیزهایی را که از هفته گذشته نگهداری شده نمی آورند.

محصولات تازه و فصلی ممکن است پرمغذی ترین انتخاب باشد، اما اگر به میوه ها و سبزیجات محلی دسترسی ندارید، محصولات منجمد و کنسرو شده همچنان می توانند گزینه های مغذی باشند.

این متخصص تغذیه همچنین می گوید:

ما هم سبزیجات تازه و هم سبزیجات کنسرو و منجمد را پرورش داده ایم. کنسرو و منجمد معمولاً ظرف 24 ساعت پردازش می شوند. بنابراین کنسرو و منجمد واقعاً گزینه‌ های سالم و مغذی هستند، به ویژه در فصل خارج از این فصل.