در ماه مارس 2020 میلادی و در زمانی که جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، فروشگاه اینترنتی آمازون به فروشگاه آنلاین جهانی تبدیل شد. وقتی مردم جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا نمی‌ توانستند خانه های خود را ترک کنند، خرید کالاها بصورت اینترنتی ضروری محسوب می شد و به همین دلیل خرید از آمازون رونق بسیاری گرفت. با توجه به خرید های بسیار از این فروشگاه اینترنتی، قیمت سهام شرکت آمازون سر به فلک کشید و این شرکت دیوانه وار شروع به استخدام افراد نمود و به جهت تقاضای فزاینده مجبور شد انبارهای بسیاری را بسازد.

بر اساس گزارش های آماری منتشر شده در سایت Statista، آمازون هنگام شیوع بیماری کرونا با تقریبا 840 هزار کارمند در سه ماهه اول سال 2020 میلادی در حال فعالیت بود. این شرکت در سه ماهه اول 2022 میلادی یعنی دقیقا بعد از دو سال، کارکنانی بیش از 1.6 میلیون نفر داشت. مشکل اصلی در آمازون از آن جایی شروع شد که بیماری همه گیر کووید 19 در حال کاهش قدرتش بود و آمار مبتلایان روز به روز کمتر می شد و مردم خرید وسایل مورد نیاز خود را به صورت آنلاین متوقف نمودند و شروع به خرید از خرده فروشی های محله خود کردند.

اندی جسی، مدیر عامل شرکت خدمات تحت وب آمازون به دنبال کاهش هزینه ها است

به نظر می رسد اندی جسی، مدیر عامل شرکت خدمات تحت وب آمازون (AWS)، مطمئنا درک می کند که بازار دیگر تغییر کرده است و دیگر همانند دو سال پیش نخواهد بود. به همین دلیل او مدیران زیر مجموعه تحت رهبری خود را به دنبال مکان هایی برای کاهش هزینه ها و کاهش هزینه های عملیاتی می کند، کاری که بسیاری از سازمان های بزرگ در بحبوحه یک دوره عدم اطمینان اقتصادی بزرگ انجام می دهند.

اندی جسی، مدیر عامل شرکت خدمات تحت وب آمازون

تلاش‌ های آمازون، در صورت دقیق بودن گزارش‌ ها، کاهش 10000 کارمند در کوتاه‌ مدت برای جبران استخدام‌ هایی بود که در اوج همه‌ گیری کووید 19 اتفاق افتاد.

از منظر سهام، شرکت آمازون تقریبا از تمام سودهایی که در پس همه‌ گیری کرونا به دست آورده بود، چشم پوشی نمود و تقریبا 50٪ از ارزش خود را در سال جاری میلادی از دست داد. طبق گزارشی جدید از سایت CNBC، جف بزوس فقط کمی کمتر از قبل ثروتمند است و همسر سابقش مکنزی اسکات، کمتر از دچار ضرر و زیان اقتصادی شده است. در عین حال اندی جسی، سردرد های بیشتری برای مقابله و فشار برای کاهش هزینه های عملیات این مجموعه بزرگ از آمازون را دارد.

بخش آمازون AWS، که به عنوان بازوی ابری آمازون در حال فعالیت است، به کمک اندی جسی با همان سطح بالایی که همیشه داشته به عملکرد خود ادامه داده است. با این حال AWS آمازون نیز در سه ماهه سوم 2022 میلادی کاهش مشتریان را گزارش کرد. زیرا شرکت‌ های خریدار خدمات ابری، تلاش نمودند هزینه‌ های ابری خود را کاهش دهند.

خدمات تحت وب آمازون (AWS) ضرر بسیاری کرده است

در سه ماهه سوم 2022 میلادی، آخرین سه ماهه گزارش شده، درآمد بخش AWS آمازون به 20.5 میلیارد دلار آمریکا رسید که کمتر از 21.1 میلیارد دلاری است که تحلیلگران انتظار داشتند. شاید نسبت به دیگر زیان های این شرکت این مبلغ از دست رفته زیاد به نظر نرسد، اما رایانش ابری یکی از معدود حوزه‌ های رشد سریع بوده است، بنابراین از دست دادن آن مشکل بزرگی بود.

با این اوصاف، نمی‌ توان این واقعیت را نادیده گرفت که AWS اکنون در حال تبدیل شدن به یک کسب‌ و کار بزرگ 80 میلیارد دلاری است، به این دلیل که کسب‌ و کار ابری هنوز مقدار زیادی پتانسیل رشد در خود دارد. با وجود شرایط اقتصاد کلان خارجی که در حال رکورد است، فضا برای رشد سرویس های ابری وجود دارد.

به عبارتی دیگر، AWS شرکت آمازون بدون توجه به مسائل مالی، کاهش رشد یا مشتریانی که صرفا در سال جدید هزینه‌ های IT را افزایش می‌ دهند، احتمالا خوب خواهد بود. مدیر عامل خدمات تحت وب آمازون (اندی جسی) ممکن است مجبور شود هزینه های شرکت تحت مدیریتش را کاهش دهد، اما به احتمال زیاد AWS بیشتر از این در امان می ماند و به رشد خود ادامه خواهد داد.

قرارداد شرکت های بزرگ با خدمات تحت وب آمازون (AWS)

با این حال که ارزش سهام شرکت آمازون رو به کاهش بوده است، اما در طی ماه های اخیر با شرکت های بزرگی چون دوک انرژی وارد معامله شده است. طی این قرارداد 3 ساله دوک انرژی از خدمات تحت وب آمازون استفاده خواهد کرد.

دوک انرژی

به گفته دوک انرژی با استفاده از خدمات AWS آمازون محاسباتی که هفته ها با سخت افزار های این شرکت طول می کشد در عرض کمتر از 15 دقیقه با خدمات تحت وب آمازون تکمیل خواهد شد.

درباره شرکت خدمات تحت وب آمازون (AWS)

خدمات تحت وب آمازون

خدمات تحت وب آمازون (به انگلیسی Amazon Web Services)  یکی از شرکت‌ های زیرمجموعه شرکت بزرگ آمازون است. عمده فعالیت AWS آمازون در حوزه محاسبات و فضای ابری است. این شرکت سرویس‌ های وب رایانش ابری خدمات مختلفی در رابطه با شبکه، محاسبات، ذخیره‌ سازی، میان‌ افزار، IOT و سایر ظرفیت‌ های پردازشی و همچنین ابزارهای نرم‌ افزاری از طریق دیتاسنترهای بزرگ خود ارائه می کند.