این مقاله، قسمت اول از مجموعه مقالات دو قسمتی در مورد حکمرانی هوش مصنوعی می باشد. قسمت اول در مورد استراتژی محصول و ایجاد تیم مدیریت هوش مصنوعی را توضیح می دهد. قسمت دوم نیز ارتباطات مشتری و فرآیندهای حاکمیت هوش مصنوعی در حال انجام را پوشش خواهد داد.

حکمرانی هوش مصنوعی

مفسران مدت‌هاست در مورد اینکه چگونه مدیریت هوش مصنوعی دولت‌ ها بر پذیرش این ابزارها توسط شرکت‌ ها تأثیر می‌ گذارد، حدس می‌ زدند. گفت و گو از زمان استقبال بی نظیر مردم از ابزارهای هوش مصنوعی از اواخر سال 2022 میلادی داغ شده است، اما گفتگوی حکمرانی هوش مصنوعی سال ها است که در حال ادامه است.

«حکمرانی هوش مصنوعی» به چارچوبی برای اطمینان از استفاده بشریت از هوش مصنوعی به صورت اخلاقی و مسئولانه اشاره می کند. پارادایم‌ ها و سیاست‌ های حکمرانی هوش مصنوعی متعددی در سرتاسر دنیا وجود دارد و سیاست‌ های جدید همواره پیشنهاد و تصویب می‌ شوند.

در اوایل سال 2023 میلادی، اتحادیه اروپا قانون هوش مصنوعی را پیشنهاد کرد. اولین قانون هوش مصنوعی آن بود که توسط یک تنظیم کننده اصلی در هر کجا سطوح خطر را به برنامه های کاربردی هوش مصنوعی اختصاص می دهد (ریسک غیرقابل قبول، ریسک بالا و ریسک محدود). به عنوان مثال، استفاده از هوش مصنوعی برای دستکاری رفتار یک فرد آسیب پذیر یا گروهی از افراد یک خطر غیرقابل قبول تلقی می‌ شود، در حالی که برنامه‌ های کاربردی مرتبط با زیرساخت هوش مصنوعی در دسته پرخطر قرار می‌ گیرند.

خانم مایا ماندل به‌ عنوان یک رهبر محصول و یکی از بنیان گذاران، که چرخه‌ های تبلیغاتی و پیشرفت‌ های فناوری را برای دستیابی به رشد دنبال کرده است، می گوید که تعادل بهینه مورد نیاز بین توجه به الزامات نظارتی و پذیرش نوآوری را مشاهده کرده است.

در این مجموعه مقالات دو قسمتی، خانم ماندل استراتژی ها و بهترین شیوه ها را برای شرکت ها بیان می کند تا در هنگام دنبال کردن یک استراتژی هوش مصنوعی از منحنی نظارتی جلوتر بمانند.

حکمرانی هوش مصنوعی

حکمرانی هوش مصنوعی را در استراتژی محصول ادغام کنید

ایجاد تعادل بین خطرات و مزایا اولین قدم کلیدی در یافتن راه هایی برای وارد کردن هوش مصنوعی به محصول شما می باشد. بهتر است واضح تر بگوییم که در محیط امروزی، تردید در گنجاندن هوش مصنوعی در استراتژی محصول شما، ریسک را به کسب و کار شما وارد می کند.

همچنین می تواند منجر به تاخیر در تصمیم گیری و از دست رفتن فرصت های درآمدی شود. رهبران محصول باید بدانند که چگونه بقیه C-suite را برای انجام اقدامات کارآمد بر اساس تصمیم‌گیری مشارکتی و استراتژیک تقویت کنند.

پس سوال این است که رهبران محصول چگونه می توانند از طریق این فرآیند فکر کنند؟ در ادامه به 3 نکته خواهیم پرداخت.

1. درک روشنی از چشم انداز انطباق و پیامدهای آن برای هوش مصنوعی ایجاد کنید.

رهبران محصولات نباید تنها به دپارتمان‌ های حقوقی خود متکی باشند تا بدانند چه مقرراتی از قبل اعمال می‌ شود و آیا مقرراتی در دست اجراست که می‌ تواند بر گنجاندن هوش مصنوعی در استراتژی محصول آنها تأثیر بگذارد. آنها باید این دانش پایه را در حین پیشرفت در مسیر توسعه داشته باشند.

به عنوان نمونه، شرکت‌ هایی که در اتحادیه اروپا در حال فعالیت هستند باید درک کنند که به‌روزرسانی‌های محصول پیشنهادی آنها در کدام سطح ریسک قرار می‌ گیرد و چگونه در مورد الزامات نظارتی برنامه‌ ریزی کنند.

2. اجرای شیوه های قوی مدیریت داده ها برای حفظ حریم خصوصی و امنیت داده ها.

اطمینان از حفظ حریم خصوصی داده ها همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما به ویژه در روزهای اولیه پیاده سازی هوش مصنوعی، زمانی که همه پیامدهای حریم خصوصی داده های آن مشخص نیست. مقرراتی مانند مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR) و مقررات مشابه قریب الوقوع در کشور آمریکا باید کنترل های حریم خصوصی داده های شما را هنگام تولید هوش مصنوعی هدایت کنند.

ممکن است متوجه شوید که سازمان شما از قبل برای این کار مجهز شده است. بسیاری از سازمان ها دارای عملکردهای موجود هستند که می توانند به عنوان شرکای طبیعی در این پیاده سازی عمل کنند. به عنوان مثال، جمع آوری سهامداران از حاکمیت داده، حریم خصوصی، امنیت و مدیریت ریسک سازمانی نقطه شروع است.

از آنجا، می‌ توانید به جای اختراع مجدد چرخ، یک کمیته مدیریت هوش مصنوعی راه اندازی نمایید تا سیاست‌ هایی را تعیین کند که بخشی از ساختار حاکمیت شرکتی خواهد بود.

3. از مستندات مطلع باشید.

از آنجایی که شرکت‌ ها به دنبال پیاده سازی هوش مصنوعی مولد بدون متحمل شدن ریسک‌ های بی رویه هستند، می‌ بینیم که برخی از آنها بیش از حد در «چه می شد اگر» گرفتار می‌ شوند. سرعت نوآوری خیلی سریع است که نمی توان منتظر اجرای یک طرح کاهش برای تمام خطرات احتمالی در ابتدا باشیم. پیشنهاد می‌ شود بر اساس فرضیات درست از وضعیت فعلی و مستند کردن فرآیند تصمیم‌ گیری، تصمیم‌ گیری کنید و امکان بازنگری و به‌روزرسانی را فراهم نمایید.

واقعیت آن است که همه چیز در دنیای ما انسان ها تغییر خواهد کرد. خطرات هوش مصنوعی و استراتژی‌ های ما، در سال‌ های آینده با سرعتی سریع تکامل خواهند یافت. با مستند کردن فرآیند تصمیم گیری خود، می‌ توانید استراتژی‌ ای را اجرا کنید که برای امروز کار می‌ کند و سریع‌ تر آن را برای فردا تکامل می‌ دهد.

حکمرانی هوش مصنوعی

قسمت های کلیدی را در سراسر شرکت درگیر کنید

هنگامی که یک استراتژی محصول ایجاد می شود که حکمرانی هوش مصنوعی را در نظر می گیرد، رهبران از سراسر سازمان باید با هم متحد شوند تا یک استراتژی گسترده را پیاده سازی کنند که می تواند در عملیات شرکت ادغام شود و در سراسر سازمان اجرا شود.

1. یک تیم مدیریت هوش مصنوعی متقابل ایجاد کنید.

تیم های مهندسی و محصول افرادی هستند که ابزارهای هوش مصنوعی را توسعه و پیاده سازی می کنند، اما پیامدهای حکمرانی هوش مصنوعی بسیار فراتر از سازمان های فناورانه شما می باشد.

تیم های بازاریابی باید چارچوب های موقعیت یابی و پیام رسانی را در اطراف آن ایجاد کنند، سپس تیم های فروش را برای برقراری ارتباط دقیق و موثر با آنها تجهیز کنند. قسمت هایی چه در داخل شرکت و چه در خارج، مانند حقوقی، منابع انسانی، امنیت و امور مالی نیز باید درگیر شوند تا راهنمایی کنند که این سیاست ها چگونه به نظر می رسند و چگونه اجرا می شوند. به این ترتیب، تیم مدیریت هوش مصنوعی شما باید شامل نمایندگانی از همه این سازمان ها باشد.

2. فرهنگ شفافیت و پاسخگویی در مورد فرآیند تصمیم گیری هوش مصنوعی را پرورش دهید.

برای جلوگیری از استفاده اعضای سازمان شما از هوش مصنوعی به گونه‌ ای که شما را در معرض خطر قرار می‌ دهد، رهبران باید فرآیند پیاده‌ سازی هوش مصنوعی شفاف را تقویت کنند، جایی که تصمیم گیرندگان هم در قبال مزایا و هم برای معایب آن پاسخگو هستند.

3. ارائه آموزش و آموزش مداوم برای کارکنان مربوطه در مورد اخلاق، مقررات و بهترین شیوه های هوش مصنوعی.

همه شرکت ها نیاز عمده ای به آموزش در مورد هوش مصنوعی دارند. به راحتی می توان آینده ای را متصور شد که در آن مدیریت هوش مصنوعی به گواهینامه هایی نیاز دارد که مشاوران مالی و وکلا در حال حاضر به آن نیاز دارند.

در این بین، و با تشدید مقررات هوش مصنوعی، با آموزش منظم کارکنان در مورد هر قسمت از هوش مصنوعی، از جمله از دست دادن مالکیت معنوی، داده‌ های مشتری و تاکتیک‌ های پیچیده‌ تر جعل هویت، از منحنی جلوتر بمانید.

در قسمت دوم از این مقاله، ما بحث خواهیم کرد که چگونه، هنگامی که این سیاست‌ ها اعمال شوند، رهبران تیم اجرایی می‌ توانند آنها را به ذینفعان داخلی و خارجی ارسال کنند.