شرکت تسلا تنها پیشگام خودروی الکتریکی نبود، بلکه پیشگامی برای شارژرهای برقی نیز بود. تسلا یکی از اولین شرکت هایی بود که سوپرشارژرها را توسعه داد و اولین شرکتی بود که شبکه ای واقعی در سراسر آمریکا از این ایستگاه های شارژ درخشان ساخت. در واقع، یکی از بزرگ ترین جذابیت های تسلا، شبکه شارژ آن است که فقط این شرکت می تواند به آن دسترسی داشته باشد، هرچند که به زودی تغییر خواهد کرد. با این حال، ایلان ماسک که همیشه مبتکر است، می خواهد این موضوع را حتی بیشتر از این پیش ببرد، و به همین دلیل تسلا آخرین شارژر V4 خود را عرضه می کند. هیاهوی زیادی در مورد آخرین مدل ایجاد نشده است، اما وقتی کمی دقیق تر نگاه کنید، متوجه می شوید که شرکت تسلا آماده است تا بر گوشه دیگری از این صنعت همیشه در حال رشد تسلط یابد.

شبکه سوپرشارژر فعلی شرکت تسلا از نوع V2، V1 و V3 تشکیل شده است. V1s و V2s دارای حداکثر نرخ شارژ تنها 150 کیلو وات هستند که اکنون برای اکثر شارژرهای سریع نسبتاً استاندارد است. تسلا با V3 که از نظر فنی قادر به ارائه حداکثر نرخ شارژ 324 کیلووات است، پیشرفت کرده است، اما در بیشتر مواقع، حداکثر شارژ 250 کیلووات را فراهم می کند، زیرا این نرخی است که تسلا می تواند از عهده آن برآید.

V4 در دسته دیگری قرار دارد. حداکثر نرخ شارژ آن 1 مگاوات یا 1000 کیلو وات است! برای ایجاد حس مقیاس در اینجا، V3 با قدرتی معادل 335 اسب بخار شارژ می شود، مانند یک خودروی احتراق نسبتا سریع. V4 با قدرتی معادل 1341 اسب بخار شارژ می شود. این همان قدرتی است که هایپرکار Czinger 12C پیشتاز جهان است و بسیار بیشتر از مدل S Plaid است.

چرا تسلا چنین تجهیزات قدرتمندی را توسعه داده است؟

خودروهای فعلی این شرکت قادر نیستند از این نرخ شارژ بالاتر بهره ببرند، زیرا با ولتاژ 400 ولت کار می کنند و محدود به میزان توان سلول هایشان هستند. اگر ایلان ماسک به معماری 800 ولتی برود، می توانست نرخ شارژ را تا 350 کیلووات یا کمی بیشتر افزایش دهد، اما به هیچ وجه نزدیک به 1 مگاوات نیست. در عوض، V4 برای خودروهای Semi و Cybertruck در نظر گرفته شده است.

هر دو خودروی Semi و Cybertruck دارای بسته های غول پیکر به ترتیب 850 کیلووات ساعت و 200 کیلووات ساعت هستند و به لطف معماری باتری در کیلوولت، هر دو می توانند نرخ شارژ 1 مگاواتی را تحمل کنند. این بدان معناست که خودروی Cybertruck (سه موتور، تنوع 466 برد) می تواند تنها در 25 دقیقه از 10 تا 80 درصد، با وجود باتری بزرگش، شارژ شود. این حتی برای خودروی Semi جالب تر است، که می تواند حداکثر نرخ شارژ را برای مدت طولانی تری حفظ کند و زمان شارژ 10 تا 80 درصد را تنها در ۳۰ دقیقه ممکن می سازد.

ایستگاه شارژ تسلا

این خودروهای الکتریکی سنگین برای مفید بودن به این سرعت شارژ سریع نیاز دارند. شارژ با سوپرشارژ 10 V3 تا 80 درصد زمان بیش از یک ساعت برای Cybertruck و فقط 4 ساعت برای Semi می دهد! نیازی به گفتن نیست، کسانی که برای جابجایی بارهای بزرگ در مسافت های طولانی کار می کنند یا برنامه شلوغی دارند، نمی توانند چنین انتظارهای طولانی را تحمل کنند.

بنابراین، برای اینکه خودروهای Cybertruck و Semi به رونق فروش تبدیل شوند که ماسک امیدوار است، تسلا نیاز به توسعه، ساخت و عرضه سریع شارژرهای 1 مگاواتی در سراسر آمریکا دارد، کاری که آنها با V4 انجام می دهند. در حال حاضر اولین V4 در حال حاضر در کشور هلند در حال نصب است، که جالب است، زیرا تنها تسلا خودروی Semi که می توانیم در اروپا پیدا کنیم در کشور مجارستان وجود دارد و هنوز هیچ نمونه اولیه Cybertruck در اروپا وجود ندارد. پس سوال این است که چه کسی از آن استفاده خواهد کرد؟

برخی از منتقدان، این موضوع را دیدند و متوجه شدند که اگر شبکه شارژر برای آنها آماده نباشد، خودروهای Cybertruck و Semi ممکن است از دور رقابت خارج شوند. اولین شارژر V4 در کشور هلند نشان می دهد که تسلا تقریباً آماده است تا به طور کامل عرضه شود تا اطمینان حاصل شود که آنها این تقاضا را برآورده می کنند. در واقع، شایعات حاکی از آن است که تسلا قصد دارد V4 را با سرعتی دیوانه وار عرضه کند. این امر منطقی است، زیرا سایبرتراک قرار است به یکی از پرفروش ترین خودروهای تسلا تبدیل شود که سرانجام به بازار آمد و خودروی Semi در حال حاضر فروش بسیار خوبی دارد. برای اطمینان از اینکه این مشتریان راضی هستند، شرکت تسلا به شبکه ای از شارژرهای V4 نیاز دارد که در اسرع وقت راه اندازی شوند.

واقعیت این است که شارژرهای V4 بلافاصله با وسایل نقلیه غیر تسلا سازگار هستند! این نه تنها کابل طولانی تری برای اطمینان از دسترسی به پورت‌های شارژر غیر تسلا خواهد داشت، بلکه با CCS سازگار است، که نوع دوشاخه و استاندارد شارژ است که بیشتر در سایر خودروهای برقی یافت می شود.

اکنون، شرکت تسلا در حال تقویت کل شبکه شارژ خود با داک جادویی است تا سایر نسخه های سوپرشارژرها نیز بتوانند خودروهای غیر تسلا را شارژ کنند. اما برخی از خودروهای برقی موجود یا در چند سال آینده می توانند سرعت شارژ بسیار بالاتری نسبت به 250 کیلووات داشته باشند، مانند کیا EV6، هیوندای Ioniq 5 و 6 و Zeekr 001 . علاوه بر این، باتری های آینده مانند بسته یون سدیم CATL و بسته Qilin آن ها را می توان به راحتی برای شارژ 1 مگاواتی پیکربندی کرد. بنابراین طی چند سال آینده، دنیای خودروهای برقی وسیع تر نیز به این ایستگاه های شارژ سریع دیوانه وار نیاز خواهند داشت.

با این حال، شرکت تسلا اولین شرکتی خواهد بود که شبکه گسترده ای از شارژرهای 1 مگاواتی را خواهد داشت. این بدان معناست که شبکه سوپرشارژر تسلا بر این صنعت تسلط خواهد داشت و ایلان ماسک می تواند شاهد سرازیر شدن پول باشد. آن ها حاشیه های بسیار کمی برای خودروهای برقی خود ایجاد می کنند، بنابراین منطقی است که به شبکه شرکت تسلا اعتماد کرده و روی سرمایه گذاری در توسعه برای افزایش سودآوری خودروی خود تمرکز کنند.

اما نبوغ V4 به همین جا ختم نمی شود! سلول های 4680 تسلا می توانند به بقیه اعضای آن ها در استفاده از V4 کمک کنند. زمانی که 4680 برای اولین بار راه اندازی شد، قرار بود از کبالت صفر و یک آند سیلیکونی خالص استفاده کند که نرخ شارژ سریع رعد و برق را ممکن می کرد. اما متأسفانه، ساخت آن بسیار دشوار بود، بنابراین 4680 های فعلی فقط نسخه های بزرگتری از سلول های قدیمی خود هستند. با این حال، خط تولید 4680 اکنون افزایش یافته است و به نظر می رسد تسلا به دنبال معرفی این ویژگی های وعده داده شده است. اگر اینطور باشد، تسلا 3s و Ys مجهز به 4680 می توانند با سرعتی نزدیک به 400 کیلووات با استفاده از شارژر V4 شارژ شوند و زمان شارژ 10 تا 80 درصدی آن تنها 15 دقیقه است.

به طور خلاصه، V4 خودروهای Cybertruck و Semi را فوق العاده مفید خواهد کرد و به افزایش آمار فروش این شرکت کمک می کند. از شارژ خودروهای برقی غیر تسلا در سال های آینده مبالغ بالایی پول جمع آوری خواهد شد و اگر تسلا در نهایت بتواند تولید باتری 4680 را مرتب کند، خط تولید فعلی آنها را به میزان قابل توجهی بهتر خواهد کرد. به عنوان یک امتیاز، می تواند انقلابی را در دنیای خودروهای برقی وسیع تر با ارزشمند ساختن خودروهای برقی با شارژ فوق سریع ایجاد کند، زیرا یک شبکه شارژر 1 مگاواتی باز در دسترس خواهد بود. کسی مطمئن نیست که چگونه شخص دیگری به غیر از ایلان ماسک می تواند با تسلا به اینجا برسد. هیچ کس به رقابت با شبکه شارژر تسلا حتی فکر هم نمی کند.