در خرید لپ تاپ استوک باید به برخی نکات بسیار مهم اعم از سالم بودن قطعات سخت‌افزاری دستگاه، مناسب بودن مشخصات آن و… توجه داشته باشید. لپ تاپ‌های دست دوم به علت داشتن قیمت پایین‌تر به نسبت لپ تاپ‌های آکبند، خواهان بسیاری در بازار ایران دارند. اگر دانشجو یا گیمر هستید و قصد دارید با صرف بودجه نسبتا اقتصادی و به‌صرفه‌‌، بهترین و مناسب‌ترین لپ تاپ را خریداری کنید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

خرید لپ تاپ استوک

لپ تاپ استوک چیست؟

برخی از افراد با اصطلاح استوک آشنایی ندارند. منظور از محصولات استوک، لوازمی است که از قبل مورد استفاده قرار گرفته‌اند. واژه Stock در زبان انگلیسی به معنی محصول موجود در انبار است. اما در ایران این واژه به معنای محصولات کارکرده است. این نوع از محصولات با عنوان لوازم دست دوم هم شناخته می‌شوند. بسیاری از لپ تاپ‌های دست دوم نیز تفاوت اندکی با لپ تاپ‌های نو و صفر دارند؛ اما به علت بازار سیاه در این زمینه، باید بیشترین دقت و توجه را در خرید چنین محصولاتی داشته باشید. به این نکته بسیار مهم هم توجه داشته باشید که لپ تاپ‌های استوک با اوپن باکس (Open Box) تفاوت زیادی دارند. لپ تاپ‌هایی که باکس و جعبه آن‌ها باز شده‌اند و هیچ‌گونه عیب و ایراد ظاهری ندارند، در کل از قیمت بالاتری نسبت به لپ تاپ‌های استوک برخوردار هستند.

آیا خرید لپ تاپ استوک به‌صرفه‌تر است؟

یکی از سؤالات پرتکراری که خیلی از افراد قبل از تصمیم به خرید لپ تاپ دست دوم با آن مواجه می‌شوند، این است که آیا خرید این دسته از لپ تاپ‌ها به‌صرفه‌تر است؟ جواب این پرسش دقیقاً به این بستگی دارد که شما دستگاه را از چه فروشگاهی خریداری کنید و همچنین اینکه خود دستگاه در چه وضعیتی از نظر سلامت قرار دارد. اما در کل اگر بتوانید به یک فروشگاه تخصصی و معتبر خرید و فروش لپ تاپ‌های استوک مراجعه کنید، می‌توانید لپ تاپ‌هایی با بهترین قیمت و شرایط فیزیکی مطلوب تهیه کنید.

مهم‌ترین مزایای لپ تاپ دست دوم

خرید لپ تاپ استوک در صورت نداشتن عیب و ایرادات فنی، بهترین گزینه انتخابی برای افراد با بودجه نسبتاً کم است. از مزیت‌های خرید این دسته از لپ تاپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مناسب
  • ظاهر نسبتاً خوب
  • کیفیت مطلوب

بر خلاف تصور عموم از لپ تاپ‌های کارکرده، برخی از این لپ تاپ‌ها در بهترین شرایط نگهداری و مورد استفاده قرار گرفته و به همین دلیل ظاهری آراسته و سخت‌افزاری سالم و سرحال دارند. خرید این نوع از لپ تاپ‌ها بدون شک بهترین انتخاب برای افراد در مقایسه با لپ تاپ‌های صفر و آکبند است. مهم‌تر از همه، علت محبوبیت شدید لپ تاپ‌های کارکرده در بازار ایران و سایر بازارهای جهانی، قیمت بسیار مناسب و اقتصادی آن‌ها است. شاید برخی از لپ تاپ‌های دست دوم حدود 40 درصد قیمت کمتری نسبت به لپ تاپ‌های صفر داشته باشند، اما همان مشخصات و بازدهی را به کاربران ارائه کنند.

قیمت‌گذاری روی لپ تاپ‌های استوک به چه صورت است؟

پروسه قیمت‌گذاری روی لپ تاپ‌های استوک در بسیاری از فروشگاه‌های معتبر بر‌اساس عواملی همچون سی پی یو دستگاه، کارت گرافیک، میزان سلامت باتری، وضعیت ظاهری و بدنه دستگاه و مواردی از این قبیل انجام می‌شود.

پردازنده (cpu)

قلب تپنده هر لپ تاپی، پردازنده مرکزی آن است. در‌واقع این قطعه فرایند پردازش و رایانش اطلاعات و محاسبات را انجام می‌دهد. به همین دلیل مد، سری و مشخصات فنی سی پی یو هر لپ تاپ در قیمت نهایی آن تأثیر بسیار زیادی دارد. نکته مهمی که وجود دارد، لپ تاپ‌های سری i5 نسل 12 از سی پی یو‌هایی با مشخصات i7 و نسل 9 قدرتمندتر هستند. همیشه به هنگام خرید لپ تاپ استوک و حتی صفر به این نکته توجه داشته باشید که نسل پردازنده اهمیت بالایی دارد.

کارت گرافیک

پردازنده گرافیکی، دومین قطعه مهم بعد از cpu در لپ تاپ است. هر چقدر مدل، نسل و برند سازنده آن بهتر و معتبرتر باشد، به همان اندازه قیمت بیشتری خواهد داشت. در لپ تاپ استوک به‌خصوص لپ تاپ گیمینگ و صنعتی، به علت استفاده مداوم از این پردازنده، ممکن است برخی مشکلات را داشته باشد. به همین دلیل باید به هنگام خرید لپ تاپ‌های کارکرده حتماً به سلامت و کارایی صد‌در‌صدی کارت گرافیک توجه ویژه‌ای داشته باشید. البته اگر هدف شما از خرید لپ تاپ دست دوم، صرفاً انجام امورات معمولی و روزمره و دانشجویی است، پیشنهاد می‌کنیم لپ تاپ‌هایی با گرافیک آنبرد را خریداری کنید. گرافیک‌های آنبرد، برخلاف پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ قدرت زیادی برای پردازش بازی‌‌ها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای ندارند.

سی پی یو و گرافیک لپ تاب های استوک

هارد یا حافظه داخلی

در لپ تاپ و کامپیوتر، هر دیتا و داده‌ای که ذخیره می‌کنید، مستقیماً در داخل فضای ذخیره‌سازی هارد قرار می‌گیرد. حجم و ظرفیت فضای ذخیره‌سازی هارد در کاربری‌های گیمینگ و صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین نوع هارد یا همان SSD یا HDD بودن آن ارتباط مستقیمی با سرعت پردازش اطلاعات در محیط ویندوز دارد. پس اگر به دنبال سیستمی با بوت و استارت سریع هستید، حتماً لپ تاپ با هارد SSD و ظرفیت بالای ذخیره‌سازی را خریداری کنید.

رم (RAM)

مورد دیگری که در خرید لپ تاپ استوک باید برسی شود، رم دستگاه است. هر چقدر ظرفیت رم بیشتر باشد به همان اندازه لپ تاپ شما کارایی و عملکرد بهتری در اجرای هم‌زمان چندین تسک و برنامه را خواهد داشت. برای نمونه رم‌هایی با ظرفیت 32 گیگابایت، نسبت به رم 16 گیگابایت قدرت بیشتری در اجرای نرم‌افزارها دارند. البته باید توجه داشته باشید که نسل رم ddr5 یا ddr4 بودن آن نیز نقش تعیین کننده‌ای دارد. برای مثال طبیعتاً رم‌ از نسل ddr5 نسبت به رم نسل چهارم، از نظر پهنای باند و سرعت پردازشی از عملکرد بهتری برخوردار است.

برند لپ تاپ

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده قیمت نهایی لپ تاپ استوک، برند سازنده آن است. در کل برندهای محبوبی همچون ایسوس، ایسر و دل نسبت به سایر برندها همچون لنوو قیمت بالاتری دارند. علت بالا بودن قیمت محصولات هر یک از این برندها، تقاضا و نیاز شدید بازار به آن‌ها و رضایت کامل مخاطبان است.

ظاهر لپ تاپ

آخرین موردی که باید به هنگام خرید لپ تاپ دست دوم به آن توجه کنید، ظاهر و بدنه دستگاه است. البته اگر وسواس زیادی به ظاهر لپ تاپ دارید، بهتر است این امر را اولویت خود قرار دهید. در غیر این صورت وجود چند خط و خش جزئی روی بدنه دستگاه ایراد خاصی نداشته و حتی روی قیمت نهایی هم تأثیر چندانی ندارد.

بهترین لپ تاپ‌های صنعتی و مهندسی دست دوم

اگر شما هم در یکی از رشته‌های مهندسی و صنعتی در حال تحصیل یا اشتغال هستید و بودجه کمی دارید، بدون شک خرید لپ تاپ استوک صنعتی بهترین انتخاب برای شما است. برند اچ پی، در زمینه تولید لپ تاپ‌های صنعتی و بادوام عملکرد بسیار مناسبی در طی چندین سال اخیر داشته است. دسته‌بندی صنعتی لپ تاپ‌های این برند، علاوه بر داشتن بدنه‌ای بسیار محکم و مقاوم، سخت‌افزاری توانمند نیز دارند. در ادامه چند مورد از بهترین لپ تاپ‌های صنعتی دست دوم را معرفیفی می‌کنیم:

  • لپ تاپ اچ پی مدل zbook 15 رم 16 و گرافیک 2 گیگابایت و پردازنده core i7
  • لپ تاپ دل precision 7740 صنعتی و مهندسی پردازنده core i7 و رم 16 و گرافیک آنبرد 6g

لپ تاپ‌های مهندسی نیز، همان‌طور که از نامشان پیداست، برای امورات و کاربری‌های مهندسی نظیر رندرینگ و… مناسب هستند. نوع دست دوم این لپ تاپ‌ها عمدتاً در بازار ایران با قیمتی مناسب به فروش می‌‌رسند. اما در بین آن‌ها تنها تعداد محدودی علاوه بر داشتن قیمت مناسب، سخت‌افزاری قدرتمند دارند.

بهترین لپ تاپ‌های صنعتی و مهندسی دست دوم

  • لپ تاپ مهندسی اچ پی مدل xbook g5 studio

این دستگاه از یک سی پی یو قدرتمند سری i7 و نسل 8 بهره می‌برد. رم تعبیه شده در آن دارای 32 گیگابایت حافظه اختصاصی بوده و یک هارد ssd با ظرفیت 512 گیگابایت نیز در مادربرد آن قرار داده شده است.

بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ دست دوم

یکی از پرفروش‌ترین دسته‌بندی‌های مربوط به انواع استوک در بازار ایران، لپ تاپ‌های گیمینگ هستند. لپ تاپ‌های دست دوم گیمینگ عمدتاً به علت اینکه مدام در حال فعالیت هستند، از نظر عملکرد باتری و گرافیک مشکلات بسیاری دارند. اما برخی از فروشگاه‌های معتبر همچون شمال استوک همواره بهترین و سالم‌ترین لپ تاپ‌های گیمینگ دست دوم را به بازار عرضه می‌کنند. برند ام اس آی، به‌صورت تخصصی لپ تاپ‌های گیمینگ را تولید می‌کند. در بازار ایران نوع دست دوم این لپ تاپ‌ها بیشتر از محصولات گیمینگ سایر برندها به فروش می‌رسد.

  • لپ تاپ ام اس آی گیمینگ مدل ge63 9se gaming

این دستگاه، از یک گرافیک پرقدرت rtx 2060 با ظرفیت 6 گیگابایت بهره می‌برد. همچنین در قلب مادربرد آن یک سی پی یو i7 نسل 9 سری h قرار گرفته است. رم این لپ تاپ 32 گیگابایت ظرفیت داشته و دو اسلات هارد (1tb + 512 ssd) در داخل آن تعبیه شده است.

بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ دست دوم

سخن پایانی

در این مقاله، سعی کردیم نکات مهم و قابل‌توجه در رابطه با خرید لپ تاپ استوک را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در ادامه چند مورد از بهترین لپ تاپ‌های کارکرده و خوش‌قیمت را معرفی کردیم. همیشه سعی کنید به هنگام خرید لپ تاپ‌های دست دوم، به معتبرترین فروشگاه‌های ایرانی مراجعه کنید. برای نمونه فروشگاه شمال استوک تمامی لپ تاپ‌های کارکرده را با گارانتی رسمی و معتبر عرضه می‌کند.