همانطور که شرکت اوبر 15 ساله می شود، شرکت Airbnb در حال رسیدن به 16 سالگی است و پدربزرگ همه آنها، آمازون، امسال 30 ساله خواهد شد، و ما تا به امروز شاهد تغییرات عمیقی در اقتصاد خود بوده ایم که در هر کسب و کاری موج می زند. تحت عنوان «تحول دیجیتال»، هر سازمانی به طور قابل توجهی به سمت پذیرش اینترنت و سایر فناوری ها برای تعامل با مشتریان و ساده‌سازی عملیات آنها روی آورده است.

به همین دلیل است که ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت می گوید:

همه شرکت ها، شرکت های نرم افزاری هستند.

این سخن امروزه به واقعیت تبدیل شده است.

تحول دیجیتال

با بلوغ تحول دیجیتال، داده ها منفجر شدند. سازمان ها شروع به تولید، جمع آوری و ذخیره حجم وسیعی از داده ها از تعاملات دیجیتالی مختلف کردند. ظهور داده های بزرگ و فناوری های انبار ابری و دریاچه داده، پردازش و تجزیه و تحلیل این مجموعه داده های بزرگ را امکان‌پذیر کرد و بینش‌هایی را ارائه داد که قبلاً غیرقابل دسترسی بودند.

تحول دیجیتال

جنبش «پشته داده های مدرن» زمانی متولد شد که داده هایی که قبلاً در داخل شرکت ذخیره شده بودند، به فضای ابری منتقل شدند، جایی که میتوان آنها را به اشتراک گذاشت و مقادیر نامحدودی از داده ها را میتوان ذخیره و تجزیه و تحلیل کرد. عبارت جدیدی ابداع شد، “هر شرکت، یک شرکت داده است”، که بر اهمیت داده ها به عنوان یک دارایی حیاتی برای تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیک تاکید می کند. شرکت هایی که از قدرت قابلیت های داده خود استفاده میکنند، میتوانند تجربیات مشتری را شخصی‌سازی کنند، زنجیره های تامین را بهینه کنند، روند بازار را پیش‌بینی کنند و محصولات و خدمات را با سرعت و دقتی که قبلاً ناشناخته بود، نوآوری کنند.

انقلاب هوش مصنوعی

در پس‌زمینه، هوش مصنوعی شروع به تغییر پتانسیل داده های بزرگ کرد. فناوری های هوش مصنوعی از مفاهیم نظری به ابزارهای عملی تبدیل شده‌اند که قادر به تجزیه و تحلیل مجموعه داده های پیچیده، تشخیص الگوها و پیش‌بینی با دقت بی‌سابقه‌ای هستند. شرکت OpenAI بات مکالمه ChatGPT را در اواخر سال 2022 میلادی با توانایی تولید متن، تصاویر و اکنون ویدیو ارائه داد. در سال 2023 میلادی، رقابت برای پذیرش هوش مصنوعی و ادغام فناوری تقریباً در هر شرکتی برای دستیابی به سطوح جدیدی از کارایی و مقیاس در جریان بود. این آغاز “انقلاب هوش مصنوعی” بود، که در آن هوش مصنوعی به نیرویی محوری در هدایت نوآوری، کارایی عملیاتی و مزیت رقابتی تبدیل شده است.

به سرعت، مشخص شد که کیفیت داده های تغذیه شده به هوش مصنوعی کلید موفقیت است. سازمان ها باید در زیرساخت های داده مقیاس‌پذیر، قابلیت های هوش مصنوعی و مهمتر از آن ایجاد نیروی کار ماهر در این زمینه ها سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. ادغام هوش مصنوعی در هر جنبه ای از عملیات تجاری آینده ای دور نیست. در حال حاظر نیز در حال رخ دادن است.

هوش مصنوعی

برای اینکه هوش مصنوعی کار کند، داده ها باید یکپارچه شوند، میزبانی شوند، تبدیل شوند و سپس از طریق هوش مصنوعی فعال شوند. تیم های داده باید ایجاد یک زیرساخت داده قوی را که به طور موثر از این فرآیندها پشتیبانی می کند، در اولویت قرار دهند – درست همانطور که زیرساخت های محاسباتی باید در تحول کسب و کار دیجیتال ایجاد می شد. در انقلاب هوش مصنوعی، زیرساخت ها با قابلیت های جابه‌جایی، ذخیره‌سازی و پردازش داده ها پشتیبانی می شوند. ما در حال حاضر شاهد این هستیم، به خصوص با افزایش تقاضا برای تراشه های شرکت Nvidia.

معیارهای حیاتی برای زیرساخت داده ای که از هوش مصنوعی پشتیبانی می کند باید بر تطبیق پذیری، مقیاس پذیری و امنیت تمرکز کند. تطبیق پذیری به معنای داشتن توانایی مدیریت داده های ساختاریافته و بدون ساختار و پشتیبانی از متخصصان داده در طیف گسترده ای از موارد استفاده سفارشی است. مقیاس پذیری تضمین می کند که با رشد سازمان و افزایش حجم داده ها، زیرساخت می تواند بدون به خطر انداختن عملکرد یا قابلیت اطمینان سازگار شود. در نهایت، امنیت همچنان در درجه اول اهمیت قرار دارد و از یکپارچگی داده ها و مطابقت با مقررات در تمام مراحل مدیریت داده ها محافظت می کند.

سخن پایانی

برای شکوفایی کسب و کارها در انقلاب هوش مصنوعی، این اصول فن‌آوری ضروری هستند و سازمان ها را برای رهبری نوآوری، کارایی و رضایت مشتری قرار میدهند و به ایجاد مزیت رقابتی در چشم‌انداز دیجیتال در حال تحول کمک می کنند. شما نیز میتوانید با بهره گیری از این مقاله به شرکت یا سازمان خود در دستیابی به این هدف کمک کنید.