آمریکا یکی از کشورهای مملو از فرصت‌ها و یک مقصد محبوب برای مهاجرین، با دانشگاه‌های بسیار زیاد و برجسته در رنکینگ‌های جهانی است. تحصیل در آمریکا از جمله گزینه‌های اول بسیاری از افراد برای مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود.

با این حال، هزینه‌های بالای تحصیل و به‌ویژه شهریه‌های بالای برخی از دانشگاه‌ها، چالش‌هایی را برای داوطلبان ایجاد کرده است؛ اما اگر قصد دارید از گزینه‌های ارزان‌تر برای تحصیل در این کشور استفاده کنید، تعدادی از دانشگاه‌های ارزان آمریکا هستند، به شما این امکان را می‌دهند تا به آسانی مقصد تحصیلی خود را انتخاب کنید.

تحصیل در آمریکا

تحصیل در آمریکا و انتخاب دانشگاه‌های ارزان

درباره دانشگاه‌های ارزان‌قیمت آمریکا، می‌توان گفت که امکان دستیابی به شرایط تحصیلی خیلی خوب در این کشور برای علاقه‌مندان به تحصیل وجود دارد؛ یعنی حتی اگر مدت زمان زیادی از دریافت آخرین مدرک فارغ‌التحصیلی شما گذشته باشد یا اگر مدرک زبانی معتبر نداشته باشید، نگرانی از دست دادن فرصت تحصیل در آمریکا ندارید. تنها کافیست دیپلم مدرک تحصیلی‌تان را در اختیار داشته باشید تا با درخواست ویزای تحصیلی، در این سرزمین مهارت‌های خود را به‌روز کنید و پس از مدتی، اقامت دائمی نیز دریافت خواهید کرد.

یک تصور غلط دیگر درباره مهاجرت به آمریکا برای تحصیل، این است که هزینه‌های شهریه در دانشگاه‌های این کشور بسیار بالاست. در حقیقت، با وجود بیشترین تعداد دانشگاه‌ها در جهان، در این کشور دانشگاه‌هایی با شهریه‌های پایین‌ نیز وجود دارد؛ بنابراین، می‌توان دانشگاه‌های ارزان قیمت آمریکا را به‌جای دانشگاه‌های گران‌قیمت انتخاب کرد.

تحصیل در آمریکا

معرفی ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا برای مهاجران

در ادامه به لیستی ارزان‌ترین دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای تحصیل در آمریکا با کمترین هزینه اشاره می‌کنیم:

دانشگاه تگزاس A&M

دانشگاه تگزاس A&M (تگزاس A&M، A&M یا TAMU) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در کالج استیشن واقع در تگزاس است. این دانشگاه که در سال 1876 تأسیس شد، یکی از گسترده‌ترین هیئت‌های علمی در ایالات متحده را دارد. با ارائه 133 برنامه در مقطع کارشناسی، 175 برنامه کارشناسی ارشد و 92 برنامه دکترا، دانشگاه تگزاس A&M به‌عنوان یک گزینه جذاب برای تحصیل شناخته می‌شود.

شهریه سالانه این دانشگاه برای دانشجویان مهاجر تقریبا 13850 دلار است. با این حال توجه داشته باشید که این مبلغ ممکن است برای رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت باشد؛ بنابراین، دانشجویان متقاضی باید با مطالعه دقیق و اطلاع از شرایط مالی کلیه هزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهند تا بهترین تصمیم را برای تحصیل در این دانشگاه بگیرند.

دانشگاه ایالتی کالیفرنیا

دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، سن برناردینو (Cal State San Bernardino) یا (CSUSB) با بیش از نیم قرن تجربه، یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی دولتی در سن برناردینو، کالیفرنیاست. این دانشگاه که از سال 1965 تأسیس شده، یکی از 23 پردیس عمومی سیستم دانشگاه ایالتی کالیفرنیا محسوب می‌شود. با ارائه بیش از 70 برنامه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، دوره‌های گواهینامه‌دار و برنامه‌های دکترا، این دانشگاه به دانشجویان مهاجر امکان انتخاب تخصص‌های مختلف را می‌دهد. شهریه سالانه برای دانشجویان مهاجر در این دانشگاه حدود 8320 دلار است که چنین مبلغی این دانشگاه را به یکی از گزینه‌های ارزان قیمت برای دانشجویان مهاجر در ایالت کالیفرنیا تبدیل کرده است.

دانشگاه ایالتی آرکانزاس

دانشگاه ایالتی آرکانزاس (A-State) یا (ASU)، با بیش از یک قرن سابقه، یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در جونزبوروی آرکانزاس است. این دانشگاه که در سال 1909 تأسیس شد، به‌عنوان دومین دانشگاه بزرگ در ایالت آرکانزاس شناخته می‌شود.

دوره‌های درسی این دانشگاه در مقاطع دکترا، تخصص، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی در رشته‌های متنوع از جمله کشاورزی، مهندسی و فناوری، تجارت، آموزش و علوم رفتاری، هنرهای آزاد و ارتباطات، حرفه‌های پرستاری و بهداشت، علوم و ریاضیات در دسترس قرار دارد. شهریه سالانه این دانشگاه، حدود 9972 دلار است که این مبلغ نیز از جمله گزینه‌های ارزان برای دانشجویان به نظر می‌رسد.

دانشگاه ایالتی مینوت

دانشگاه ایالتی مینوت (MSU یا MiSU)، واقع در داکوتای شمالی، از سال 1913 به‌عنوان یک مدرسه شروع به فعالیت کرد و اکنون به‌عنوان سومین دانشگاه بزرگ در این ایالت شناخته می‌شود. با بیش از 60 رشته کارشناسی و 9 مدرک کارشناسی ارشد و ارائه دوره‌های تخصصی در زمینه‌هایی مانند ارتباطات، مدیریت و ریاضیات، این دانشگاه یکی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان مهاجر محسوب می‌شود.

این دانشگاه با سه دانشکده هنر و علوم، تجارت، علوم آموزشی و بهداشتی، امکان دسترسی به دوره‌‌های تحصیلی متنوع را فراهم می‌سازد. شهریه سالانه این دانشگاه، حدود 9972 دلار است که این مبلغ نیز یکی از گزینه‌های ارزان قیمت برای دانشجویان مهاجر در داکوتای شمالی به شمار می‌آید.

ارزان ترین دانشگاه های آمریکا

آیا امکان تحصیل در آمریکا به‌صورت رایگان وجود دارد؟

امکان تحصیل رایگان در آمریکا، به‌ویژه در مقاطع تحصیلی بالاتر مانند دکترا یا کارشناسی ارشد وجود دارد. در این مقاطع، دانشجوها می‌توانند به‌عنوان یکی از راه‌های تأمین هزینه‌های تحصیل، فاندهای کامل دریافت کنند. فاند کامل به این معنی است که علاوه‌بر معافیت از شهریه، یک مقدار کمک مالی ماهانه نیز از طرف دانشگاه به آن‌ها اعطا می‌شود که می‌توانند از آن برای پوشش هزینه‌های زندگی مثل اجاره خانه، خرید مواد غذایی و هزینه‌های روزمره استفاده کنند.

این امکان برای دانشجویانی که رزومه قوی و مناسبی دارند، وجود خواهد داشت؛ ولی به‌طور کلی دریافت فاند کامل یک فرایند مملو از چالش‌های مختلف است و نیاز به تلاش و پیشبرد مهارات و توانمندی‌های خاص دارد.

روش‌های کاهش هزینه‌های تحصیل در آمریکا

روش‌هایی برای کاهش هزینه‌های تحصیل در آمریکا وجود دارد که به شما کمک می‌کند تجربه‌ تحصیلی خود را از نظر مالی بهبود ببخشید. اولین موردی که باید در نظر بگیرید، انتخاب شهر محل زندگی است. هزینه‌ زندگی در شهرها و ایالت‌های مختلف آمریکا متفاوت است. در شهرهای کوچک هزینه‌های زندگی کمتر هستند؛ بنابراین انتخاب شهر با هزینه‌های کمتر می‌تواند به‌صرفه باشد.

اقامت در خوابگاه یا با همخانه نیز یک راه موثر برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. هزینه‌های اقامت در خوابگاه‌ها معمولا کمتر از اجاره خانه‌های شخصی است. همچنین، اشتراک‌گذاری خانه با دیگران نیز هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا، کار کردن به‌عنوان دانشجوی پاره‌وقت است.

بسیاری از دانشگاه‌ها امکان کار پاره‌وقت برای دانشجویان خود را فراهم کرده‌اند که می‌تواند به شما کمک کند بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنید. از کمک‌های مالی و فرصت‌های تشویقی دانشگاه خود نیز بهره‌مند شوید. بسیاری از دانشگاه‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند که به دانشجویان برتر و با عملکرد موفق، کمک‌های مالی ارائه شود. استفاده از این روش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا هزینه‌های تحصیل در آمریکا را به حداقل برسانید و دوره تحصیلی خود در این کشور را با موفقیت سپری کنید.

سخن پایانی

مهاجرت به آمریکا برای تحصیل بدون شک یکی از بهترین مسیرها برای ورود به این کشور محسوب می‌شود؛ اما یکی از چالش‌های این مسیر مهاجرتی، معمولا شهریه‌های بالا در برخی از دانشگاه‌های معتبر است. نگران نباشید؛ زیرا در کنار این دانشگاه‌های اسم‌ورسم‌دار، دانشگاه‌های کمتر شناخته‌شده ولی با سطح علمی بسیار خوب نیز وجود دارند که می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی برای تحصیلات شما باشند.

این دانشگاه‌ها علاوه‌بر ارائه دوره‌های تحصیلی باکیفیت، شهریه‌های پایینی ارائه می‌دهند که می‌تواند برای مهاجران تازه‌وارد به آمریکا، یک گزینه جذاب باشد. به همین دلیل، اگر قصد تحصیل در آمریکا را دارید و نگران شهریه‌های بالا هستید، می‌توانید به دانشگاه‌های کمترشناخته‌شده با سابقه عالی که ممکن است امکان تحصیل با هزینه کمتری را به شما ارائه دهند، مراجعه کنید.

منبع: https://drmokhberi.com