در دنیای دیجیتال امروزی، اسناد برای نحوه تبادل، ارتباط، درک و ذخیره اطلاعات و ایده ها ضروری می باشند. با این حال، در مورد سیستم های فناوری اطلاعات، اسناد تا حدودی مشکل ساز هستند.

رایانه ها در پردازش اطلاعات ساختاریافته که می توانند در مواردی مانند پایگاه های داده رابطه ای، سیستم های CRM و برنامه های ERP ذخیره و پرس و جو شوند، خوب هستند. اسناد به خوبی در آن معماری های ساختاریافته قرار نمی گیرند. با این حال، برای تعامل انسان با انسان، اسناد ضروری باقی می مانند.

ذهن انسان به سادگی چیزها را مانند کامپیوترها محاسبه نمی کند. ما باید اطلاعات و ایده ها را تجسم کنیم تا به راحتی آنها را درک کنیم. نمودارها، جداول، متن، نقشه های مهندسی و غیره بیانی انسان محور از اندیشه و اطلاعات هستند. اسناد حامل اطلاعات و ایده های حیاتی هستند که انسان برای تصمیم گیری به آنها نیاز دارد.

در طول تاریخ طولانی اسناد، وجود انسان ها برای پردازش اسناد ضروری بوده است. چون برای فعالیت هایی همچون مصرف محتوا، استخراج اطلاعات، درک آنچه در سند وجود دارد و تصمیم گیری بر این اساس باید انسان حضور داشته باشد. فقط انسان ها قادر بوده اند این فرآیند را از ابتدا تا انتها کامل کنند.

پردازش اسناد با هوش مصنوعی

با این حال، با ادامه تکامل هوش مصنوعی، این محدودیت در حال محو شدن است. در آینده نزدیک، رایانه ها به احتمال زیاد قادر خواهند بود اسناد را از ابتدا تا انتها بدون دخالت عمده انسان پردازش کنند. سیستم های مجهز به هوش مصنوعی قادر خواهند بود اسناد را به راحتی درک کنند، اطلاعات و افکار را استخراج کنند و بر اساس محتوا تصمیم بگیرند.

این تحول در حال حاضر به طور قابل توجهی در حال انجام است. همانطور که همه ما می دانیم، پلتفرم های هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT، که از پردازش زبان طبیعی و الگوریتم های مدل زبان بزرگ برای یادگیری عمیق استفاده می کنند، می توانند در صورت آموزش صحیح محتوا را با دقت بسیار زیادی تشخیص دهند، خلاصه کنند، ترجمه کنند و تولید کنند.

PDF و AI پیشرو در پردازش هوشمند داده ها هستند

نرم افزار PDF، یک فناوری اسناد جهانی، توسط هوش مصنوعی مولد گسترش می یابد تا به طور فزاینده ای کارهایی را که زمانی فقط توسط انسان انجام می شد، در اختیار بگیرد. عملکردهای PDF مانند ویرایش برای محافظت از اطلاعات خصوصی و حساس اکنون از طریق استفاده از هوش مصنوعی مولد برای دستیابی به بهبودهای عمده در کارایی و کیفیت کار خودکار می شوند.

هوش مصنوعی در حال گسترش، قدرت تشخیص کاراکترهای نوری ساده برای شناسایی و استخراج روابط، ساختار، متن، نمودارها و سایر ویژگی های اسناد است تا قابلیت های جدیدی مانند خلاصه سازی، ویرایش و ایجاد اسناد در قالب PDF ارائه دهد.

این فرصت برای هوش مصنوعی وجود دارد تا کل فرآیندهای اسناد را خودکار کند. اسم آن را می توانید “پردازش هوشمند اسناد” بگذارید. به عنوان مثال، در صنعت بانکداری، کارمندان بخش وام درخواست ها و اسناد پشتیبان را بررسی می کنند و سپس در مورد اعطای یا عدم اعطای وام تصمیم می گیرند. در مهندسی و معماری، متخصصان نقشه ها و پلان های کف را ایجاد و بررسی می کنند که باید استانداردهای خاصی را رعایت کنند. هوش مصنوعی ممکن است در نهایت این فرآیندها را خودکار کند و انسان ها فقط بر استثنائات خارج از هنجارهای خاص نظارت کنند.

گاهی اوقات PDF به عنوان فرمتی ثابت برای به اشتراک گذاری و بایگانی اسناد در نظر گرفته می شود که قابل تغییر نیستند. با این حال، تکامل PDF در طول زمان باعث شده است که این فرمت برای انواع گردش کار قبل از بایگانی فایل بسیار مناسب باشد. ویژگی های تعاملی، مانند فرم های قابل پر کردن، به کاربران این امکان را می دهند که به صورت پویا فیلدهای داده را در اسناد PDF تغییر دهند. این قالب با معرفی جاوا اسکریپت به یک پلتفرم قابل برنامه ریزی تبدیل شده است که امکان سفارشی سازی انواع تعاملات کاربر را فراهم می کند. معرفی اشیاء سه بعدی، که می توانند با سایر بخش های یک سند PDF تعامل داشته باشند، آن را تبدیل به فرمت واقعی برای تبادل اسناد مهندسی سه بعدی کرده است.

امروزه، PDF داده های ساختاریافته و بدون ساختار را در بر می گیرد. برچسب گذاری فراداده اسناد PDF شناسایی فهرست ها، جداول، سرفصل ها و سایر عناصر و همچنین خود محتوا را امکانپذیر می سازد تا PDFها در جریان کار اسناد قابل دسترس تر و مفیدتر شوند. پردازش هوشمند اسناد، با استفاده از هوش مصنوعی مولد، PDF را به طور تصاعدی در گردش کار مفیدتر می کند. PDF دارای مزایای منحصر به فردی مانند استقلال محیط، امنیت، قابلیت ردیابی و تایید است که می تواند قالب را به عنوان یک مرکز داده با ارزش بین سیستم ها قرار دهد.

پردازش هوشمند اسناد به واقعیت تبدیل می شود

امکان پردازش هوشمند اسناد به دو جزء حیاتی نیاز دارد. یکی هوش بهینه شده برای تجزیه و تحلیل اسناد است. دیگری دانش حوزه برای آموزش و به کار انداختن این هوش برای ارائه گردش های کاری معنادار مانند تأییدیه های وام یا پردازش نقشه های مهندسی یا اسناد پزشکی است.

سند یک رسانه انسان محور است که همیشه برای نحوه ایجاد، تبادل، درک، حفظ و اقدام در مورد اطلاعات و ایده ها ضروری است. با این حال، دسترسی بیشتر به اتوماسیون مبتنی بر ماشین، چالش های مهمی را به همراه دارد. پردازش اسناد هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، کلید موفقیت های بزرگ در پر کردن شکاف بین روش پردازش اطلاعات توسط انسان ها و سیستم های فناوری اطلاعات است.

پردازش هوشمند اسناد یک راه حل مولد هوش مصنوعی خارج از جعبه نیست. پلتفرم های هوش مصنوعی مانند ChatGPT بر روی حجم عظیمی از داده های در دسترس عموم آموزش داده می شوند و نه برای حوزه ها و صنایع خاص. تنظیم دقیق و آموزش قابل توجهی برای ادغام با فرآیندهای اسناد مختلف مورد نیاز است. فراتر از آن، باید توسط ارائه دهندگان راه حل و کسب و کارها برای درک و رسیدگی به جریان های کاری خاص صنعت، شرکت و فردی آموزش بیشتری ببیند. این در حال حاضر یک فرآیند در حال تکامل است که نیاز به مداخله انسانی دارد، نه فقط برای آموزش، بلکه برای نظارت و اندازه‌گیری نتایج.