جت لگ یا همان پرواز زدگی که معمولاً توسط مسافران مسافت طولانی تجربه می شود، پدیده ای است که ساعت بیولوژیکی داخلی ما انسان ها را مختل می کند و منجر به طیف وسیعی از علائم مانند خستگی، بی خوابی و تحریک پذیری می شود.

چه چیزی باعث جت لگ می شود؟

جت لگ (Jet lag) زمانی اتفاق می افتد که ساعت داخلی بدن یا ریتم شبانه روزی بدن ما با زمان محلی مقصد مطابقت نداشته باشد. این ساعت داخلی به تنظیم فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف مانند خواب، گرسنگی، ترشح هورمون و دمای بدن کمک می کند. در درجه اول تحت تأثیر قرار گرفتن در معرض نور روز و تاریکی است.

هنگامی که در یک دوره کوتاه از چندین منطقه زمانی عبور می کنیم، ریتم شبانه روزی ما برای انطباق سریع با محیط جدید تلاش می کند. در نتیجه، بدن ما ممکن است همچنان در زمان “خانه” ما کار کند، در حالی که نشانه های خارجی مانند نور روز و فعالیت های اجتماعی در کشور مقصد سیگنال های متناقضی را ارسال می کنند.

جت لگ

عوامل موثر بر شدت جت لگ

عوامل متعددی می توانند در شدت جت لگ (Jet lag) نقش داشته باشند:

  • تعداد مناطق زمانی عبور شده

هرچه از مناطق زمانی بیشتری عبور کنید، عدم همسویی بین ساعت داخلی شما و زمان محلی مقصد بیشتر می شود. این منجر به علائم جت لگ شدیدتر می شود.

  • جهت سفر

سفر به سمت شرق معمولاً برای بدن در مقایسه با سفر به غرب چالش برانگیزتر است. این به این دلیل است که ریتم طبیعی شبانه روزی انسان ها کمی بیشتر از 24 ساعت است و باعث می شود بدن ما راحت تر از برنامه پیشرفته با یک برنامه تاخیری سازگار شود.

  • سن

افراد مسن ممکن است علائم جت لگ شدیدتری را تجربه نمایند و بهبودی آنها نسبت به افراد جوان مدت زمان بیشتر طول بکشد.

  • تفاوت های فردی

آرایش ژنتیکی و عادت های سبک زندگی ما می تواند بر سرعت تطبیق ما با مناطق زمانی جدید تأثیر بگذارد. برخی از افراد ممکن است نسبت به سایرین نسبت به جت لگ مقاوم تر باشند.

جت لگ

مقابله با جت لگ

در حالی که جت لگ یک پیامد اجتناب ناپذیر سفرهای طولانی است، استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن اثرات آن استفاده کنید:

  • برنامه خواب خود را به تدریج تنظیم کنید

قبل از حرکت، سعی کنید برنامه خواب خود را تغییر دهید تا بیشتر با زمان محلی مقصد مطابقت داشته باشد. این کار می تواند به کاهش شوک وارده به بدن شما در هنگام ورود کمک کند.

  • هیدراته بمانید

کم آبی می تواند علائم جت لگ را تشدید کند، بنابراین مطمئن شوید که در طول پرواز و بعد از آن آب زیادی بنوشید.

  • تنظیم بر اساس زمان محلی

به محض ورود، سعی کنید در اسرع وقت خود را با برنامه مقصد وفق دهید. خود را در معرض نور طبیعی روز قرار دهید، وعده های غذایی را در زمان های محلی بخورید و برای کمک به تنظیم بدن خود در فعالیت های بدنی شرکت کنید.

  • محدود کردن قرار گرفتن در معرض نمایشگرها

نور آبی ساطع شده توسط دستگاه های الکترونیکی می تواند در تولید ملاتونین در بدن، هورمونی که خواب را تنظیم می کند، اختلال ایجاد کند. از صفحه نمایش قبل از خواب اجتناب کنید تا به بدن شما کمک کند تا با برنامه خواب جدید سازگار شود.

  • کمک های خواب کوتاه مدت را در نظر بگیرید

در برخی موارد، کمک های خواب بدون نسخه یا نسخه ای ممکن است برای کمک به شما برای سازگاری با منطقه زمانی جدید مفید باشد. با این حال، قبل از استفاده از هر دارویی، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت نمایید.

جت لگ چالش رایجی است که مسافران آن را تجربه می کنند، که ناشی از عدم هماهنگی بین ساعت داخلی ما و زمان محلی مقصدمان است. با درک عواملی که به جت لگ کمک می کنند و به کارگیری استراتژی هایی برای به حداقل رساندن تأثیر آن، می توانید تجربه سفرهای طولانی مدت خود را لذت بخش تر و کم مخرب تر کنید.