پیتر هیگز، دانشمندی که وجود ذره زیراتمی را اثبات کرد، در سن 94 سالگی درگذشت. این ذره زیراتمی با نام “ذره خدا” معروف است.

پیتر هیگز، استاد ممتاز دانشگاه ادینبورگ بود. او برای کارش در مورد آنچه که به بوزون هیگز (Higgs boson) معروف است، برنده جایزه نوبل و انبوهی از جایزه های علمی دیگر شده بود. او با کشف خود نشان داد که ذره بوزون هیگز چگونه به جهان ما شکل می دهد. البته اثبات وجود این ذره به یکی از بزرگترین پروژه های علم تبدیل شده بود که در سال 2012 میلادی با استفاده از برخورددهندهٔ هادرونی بزرگ کشف شد.

پیتر هیگز کاشف بوزون هیگز (ذره خدا)

پیامدهای جستجو به حدی گسترده بود که بوزون هیگز “ذره خدا” نام گرفت. با این حال بسیاری از دانشمندان این نام را قبول ندارند. خود هیگز با اینکه محبوبیت بسیاری بدست آورد اما از شهرت بیزار بود و به خبرگزاری ها اعلام کرده بود که این شهرت برایش “کمی آزاردهنده” است.

به گفته دانشگاه ادینبورگ، پیتر هیگز روز دوشنبه پس از یک بیماری کوتاه در خانه خود در شهر ادینبورگ درگذشت.

پیتر ماتیسون، مدیر و معاون دانشگاه ادینبورگ، درباره هیگز می گوید:

پیتر هیگز فردی قابل توجه بود. دانشمندی واقعاً با استعداد که بینش و تخیل او دانش ما را از دنیایی که ما را احاطه کرده است، غنی کرده است.

او در ادامه سخنان خود می گوید:

کار پیشگامانه او باعث ایجاد انگیزه در هزاران دانشمند شده است و میراث او برای نسل های آینده الهام بخش بسیاری از دانشمندان خواهد بود.

Peter Higgs

بیوگرافی پیتر هیگز

پیتر هیگز (به انگلیسی: Peter Higgs) در سال 1929 میلادی و در شهر نیوکاسل به دنیا آمد. هیگز ابتدا در کینگز کالج لندن تحصیل می کرد اما در سال 1960 میلادی در دانشگاه ادینبورگ مشغول به کار شد و تا زمانی که در سال 1996 میلادی بازنشسته شد در آنجا کار می کرد.

هیگز یک بار فاش کرد که در سال 1999 میلادی نشان شوالیه را رد کرده است، زیرا هیچ عنوانی را برای خود نمی خواست.

در سال 1964 میلادی، هیگز نظریه‌ای را ارائه کرد، مبنی بر اینکه چگونه ذرات جرمی به دست می آورند که به ذره‌ای که در نهایت نام او را می گیرد بستگی دارد. این نشان داد که تمام فیزیک به نوع خاصی از ذره – بوزون هیگز – وابسته است که برای ایجاد جهان لازم است اما در آن زمان هنوز کشف نشده بود.

تقریباً 50 سال بعد، برخورددهندهٔ هادرونی بزرگ شواهدی از ذره هیگز پیدا کرد که مدل استاندارد فیزیک و کار هیگز را تأیید کرد. این باعث شد که او یک سال بعد برنده جایزه نوبل شود. هیگز جایزه نوبل خود را با فرانسوا انگلرت، فیزیکدان دیگری که همان نظریه را مستقل از کار هیگز در همان زمان ارائه کرد، بصورت مشترک دریافت کرد.

پیتر هیگز و استیون هاوکینگ

فابیولا جیانوتی، مدیر کل سرن، درباره هیگز می گوید:

پیتر هیگز شخصیتی بسیار الهام بخش دارد. علاوه بر کمک های برجسته‌اش در فیزیک ذرات، او یک شخص بسیار خاص، شخصیتی بی‌نهایت الهام‌بخش برای فیزیکدانان سراسر جهان، مردی با فروتنی نادر، معلمی بزرگ و کسی بود که فیزیک را به روشی بسیار ساده و در عین حال عمیق توضیح می داد.

جیانوتی در ادامه سخنان خود می گوید:

بخش مهمی از تاریخ و دستاوردهای سرن به او مرتبط است. من خیلی ناراحتم و دلم برایش تنگ خواهد شد.

برایان کاکس، فیزیکدان ذرات، استاد دانشکده فیزیک و نجوم در دانشگاه منچستر، می گوید:

نام پروفسور هیگز تا زمانی که ما فیزیک انجام دهیم در خاطرمان خواهد ماند.