در دسامبر سال گذشته، مقامات گردشگری ژاپن رکورد 2.73 میلیون مسافر را اعلام کردند. این رقم نشان دهنده یک سال بهبود سریع صنعت گردشگری این کشور پس از همه گیری بیماری کرونا می باشد. این رقم حدود 8 درصد بیشتر از دوره پیش از همه گیری در سال 2019 میلادی است و نشان دهنده بیشترین تعداد گردشگران در ماه دسامبر است.

بر اساس گزارش JNTO (سازمان ملی گردشگری ژاپن)، در سال 2023 میلادی کمی بیش از 25 میلیون مسافر از ژاپن دیدن کرده اند. این آژانس همچنین گزارش داد که در نوامبر همان سال، 2.44 میلیون مسافر سرزمین آفتاب تابان را کشف کردند.

انتظار می رود رکورد امسال 31.9 میلیون بازدید کننده که در سال 2019 میلادی ثبت شده است، پیشی بگیرد. با توجه به افزایش میانگین هزینه برای هر بازدید کننده، هزینه های گردشگری ممکن است قبلاً به هدف دولت 5 تریلیون ین (31.1 میلیارد دلار) رسیده باشد. این تا حدودی به دلیل مسافران منظم از هنگ کنگ، تایوان و سایر کشورهای آسیایی است. این روزها سطح مخارج بسیار بالاست.

کوه فوجی

بر اساس گزارش JNTO، تعداد گردشگرانی که از هنگ کنگ، سنگاپور و استرالیا وارد شده اند در ماه دسامبر افزایش قابل توجهی داشته است و به رکورد بالایی رسیده است. این به متعادل کردن روند بهبود آهسته در ورودی ها از سرزمین اصلی چین کمک کرد. با وجود بهبود تدریجی، تعداد بازدیدکنندگان چینی در ماه دسامبر همچنان 56 درصد کمتر از سطح قبل از همه گیری بود. در سال 2019 میلادی، مسافران چینی تقریباً یک سوم کل بازدیدکنندگان و 40 درصد از کل هزینه های گردشگری ژاپن را تشکیل می دادند.

از زمان همه گیری، گردشگری ورودی برای بهبود اقتصادی کشور ژاپن بسیار مهم شده است. با این حال، این صنعت با کمبود شدید کارگر مواجه است که مانع از توانایی آن برای پاسخگویی به تقاضای بالا می شود. کارکنان باتجربه خسته و پرکار هستند و زمان کافی برای آموزش کارکنان جدید ندارند.

در طول همه گیری، ژاپن یکی از سخت‌گیرانه‌ترین سیستم های کنترل مرزی را در جهان اجرا کرد که در نتیجه صنعت گردشگری ژاپن به مدت دو سال به طور کامل متوقف شد. با این حال، زمانی که دولت ژاپن سفرهای بدون ویزا به چندین کشور را در اکتبر 2022 میلادی از سر گرفت، ورود گردشگران به سرعت بازگشت.