به نقل از رسانه های حوزه سلامت، شرکت مدرنا امروز اعلام کرده است که از شرکت فایزر و بیونتک به دلیل نقض حق ثبت اختراعات فناوری واکسن mRNA خود شکایت نموده است.

استفان بانسل، مدیر اجرایی شرکت مدرنا در بیانیه‌ ای می گوید:

ما این شکایت‌ ها را برای محافظت از پلتفرم فناوری نوآورانه mRNA که در آن پیشگام بودیم و میلیاردها دلار در ایجاد آن سرمایه‌گذاری کردیم و طی دهه قبل از همه‌ گیری کرونا ثبت کردیم، تشکیل می دهیم.

شرکت مدرنا در سال 2020 میلادی اعلام کرد که حق ثبت اختراعات خود را در طول همه گیری بیماری کرونا اعمال نخواهد کرد تا پاسخ بهداشت عمومی بدون مانع را بدهد. مدرنا در بیانیه ای اعلام کرد که هنوز برنامه ای برای اجرای پتنت در کشورهای با درآمد کم و متوسط را ​​ندارد. اما پس از فایزر و بیونتک که انتظار دارد “حقوق مالکیت معنوی خود را رعایت کند” آمده است.

در این شکایت از طرف مدرنا گفته شده است که:

مدرنا از ثبت اختراعات سریع برای خود خودداری کرد تا از تلاش‌ ها برای پایان دادن به همه‌ گیری کرونا در سریع‌ ترین زمان ممکن منحرف نشود.

به نظر می رسد که این شکایت تأثیر زیادی بر در دسترس بودن واکسن کووید 19 نداشته باشد. چون طبق گفته های شرکت آنها به دنبال حذف واکسن شرکت های فایزر و بیون تک در بازار نیستند. طبق گفته مدرنا، این شرکت از واکسن‌ هایی که به دولت آمریکا فروخته می‌ شود، درخواست خسارت نخواهد کرد. اما با این حال آمریکا در حال برنامه ریزی برای توقف پرداخت پول واکسن های کرونا است و آنها از طریق مسیرهای تجاری عادی به دست مردم خواهد رسید.

شرکت های مدرنا و فایزر هر دو با استفاده از فناوری mRNA واکسن ویروس کرونا را تولید کرده اند. در این شکایت، مدرنا ادعا میکند که بیون تک و فایزر دو عنصر از واکسن mRNA خود را کپی کرده اند. نخستین مورد، اصلاح شیمیایی mRNA است که از حمله بدن به واکسن قبل از اینکه بتواند در بدن کار کند، جلوگیری می کند. واکسن‌های mRNA که شامل این نوع اصلاح نمی‌شوند، مانند واکسن کووید-۱۹ ساخته شده توسط شرکت آلمانی CureVac، بسیار کمتر موثر هستند.

باید منتظر ماند و دید در این شکایت آیا شرکت مدرنا به پیروزی خواهد رسید یا فایزر. نظر شما در رابطه با شکایت شرکت مدرنا چیست؟