در حوزه فناوری، سال 2024 میلادی مانند سال 2023 میلادی آغاز شد، با موجی از اخراج ها. با این حال که اقتصاد کشوری همچون آمریکا در حال شکوفایی بود و صنعت فناوری در حال رونق است.

خب سوال این است که چرا ماجرای اخراج کارکنان شرکت های فناوری مهم است؟ اگر اطلاع داشته باشید، حتما می دانید که اخراج می تواند ویرانگر باشد، اما در دنیای پرتلاطم فناوری، کاهش تدریجی مشاغل نیز بخشی از چشم انداز است.

در دنیای فناوری، رهبران شرکت اخراج را راهی برای کارآمد ماندن، تغییر اولویت ها و حذف افراد ضعیف می دانند. در حالی که بسیاری از کارمندان، به‌ویژه آنهایی که مهارت های فنی دارند، تصور می کنند که یافتن شغل جدید چندان سخت نخواهد بود و اغلب حق با آنهاست.

در بسیاری از موارد، همان شرکت هایی که افراد را اخراج می کنند نیز همچنان استخدام می کنند. غول های فناوری مانند مایکروسافت و آمازون که اخیراً مشاغل خود را به ترتیب در زمینه بازی و استریم کاهش داده اند، به طور همزمان در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری های عظیم در هوش مصنوعی هستند.
اما با این حال شرکت مایکروسافت هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد 1900 کارمند خود را از بخش بازی اخراج کند.

شرکت گوگل نیز در اوایل ماه جاری دور کوچک تری از اخراج ها را اعلام کرد و گفت که برخی کاهش ها در طول سال ادامه خواهد داشت.

به دنبال این خبر ها، ده ها شرکت دیگر نیز اعلام کردند که در این ماه اخراج های متوسطی را خواهند داشت، اما نه در مقیاس کاهش های شرکت های بزرگ فناوری در آغاز سال 2023، که در برخی موارد به 10000 شغل یا بیشتر رسید.

شرکت های بزرگ فناوری دنیا

اخراج کارکنان شرکت های فناوری به دنبال آن چیزی بود که بسیاری از شرکت ها اکنون می گویند استخدام بیش از حدی در شروع همه گیری ویروس کرونا در سال 2020 میلادی صورت گرفته بود.

نکته اساسی این است که صنعت فناوری همیشه چرخه رونق و رکود خاص خود را داشته است، که اغلب نزول و جریان چرخه های پذیرش فناوری مانند ظهور رایانه شخصی، اینترنت و تلفن های هوشمند را دنبال می کند.

غول های فناوری امروزی می دانند که عصر گوشی های هوشمند به بلوغ رسیده است، و دیگر روندهای اخیر مانند ارزهای دیجیتال/وب 3 و متاورس شروع نشده است، اما آن ها خود را برای موج گسترده ای از رشد حول هوش مصنوعی آماده می کنند.

این باعث می شود که آنها اساساً با انواع اخراج هایی که اکنون در صنعت رسانه می بینیم، متفاوت باشند، که برخلاف فناوری به عنوان بخشی از کاهش بلندمدت به سرعت در حال کاهش است.

سخن پایانی

سهام شرکت های فناوری در حال آزمایش بالاترین سطح تاریخ هستند و نرخ بیکاری از نظر تاریخی پایین است. اگر فناوری افراد را اخراج می کند، باید برای کسانی که آسیب دیده اند احساس نگرانی کنید، اما برای صنعت اشک نریزید.