شهر استانبول در کشور ترکیه که در طی قرن‌ های متوالی مورد علاقه امپراتوری‌ ها بوده و در بین قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است. استانبول با بیش از 15 میلیون نفر جمعیت، یکی از کلان شهرهای بزرگ جهان بشمار می رود.

این شهر زیبا (به طور رسمی پس از تأسیس جمهوری ترکیه به استانبول تغییر نام داد) به طور آزادانه با بقایای باشکوه تاریخ بلند مدت و درخشان خود پراکنده است و جاذبه های گردشگری اینجا حتی خسته ترین گردشگران از آثار تاریخی را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

اگرچه بسیاری از محبوب‌ ترین و بهترین جاذبه ها برای بازدید در منطقه قدیمی سلطان احمد یا نزدیک به آن واقع شده‌ است، اما مجموعه‌ ای خیره‌ کننده از دیگر مکان ها، برای بازدید در نقاط دورتر استانبول وجود دارد.

شما می توانید با فهرست کردن بهترین جاذبه ها و کارهایی که در شهر استانبول باید انجام دهید، مسافرت خود را به بهترین شکل برنامه ریزی نمایید.

مسجد ایاصوفیه استانبول

ایاصوفیه از طریق تبدیل آن به مسجد، پس از فتح قسطنطنیه توسط ارتش عثمانی، تبدیل بیشتر آن به موزه در قرن بیستم و تبدیل مجدد آن به یک مسجد فعال در سال 2020 میلادی، یکی از ارزشمندترین بناهای دیدنی شهر استانبول ترکیه بحساب می آید.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه از محبوب ترین مقاصد گردشگری در سال 2019 میلادی بوده و در آن سال بیش از 3 میلیون و 700 هزار بازدیدکننده داشته‌ است.

مسجد ایاصوفیه یکی از زیباترین و مهم ترین نمونه‌ های باقی‌ مانده معماری از دوره بیزانس می باشد. یکی از با ارزش ترین هنرهای موجود در ایاصوفیه، تزئینات داخلی با موزائیک و ستون‌ های مرمر آن است. عظمت و زیبایی گنبد مسجد ایاصوفیه و ظرافتی که معماران اولیه در ساخت آن به خرج داده‌ اند در طی سالیان دراز همواره موضوع بحث و تحسین تاریخدان ها، معماران و مهندسین بوده است. حتما نام این مسجد را در لیست تور استانبول خود یادداشت فرمایید.

کاخ توپ‌قاپی یا همان توپکاپی

این قصر زیبا و باشکوه در استانبول، اولین بار توسط محمد فاتح در قرن 15 ساخته شده است و طی سالیان بسیار، محل حکومت و زندگی سلاطین امپراتوری عثمانی بوده است. توپکاپی از ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۳ مرکز اداری امپراتوری عثمانی در کشور ترکیه بوده است.

از بسیاری از نقاط برجسته توپکاپی، محبوب ترین آن مجتمع حرم است. (جایی که بسیاری از کنیزان و فرزندان سلطان روزهای خود را در آنجا می گذرانند). از دیگر موارد مهم جایی است که می‌ توانید در آشپزخانه‌ های این کاخ زیبا قدم بزنید و در فضای داخلی خیره‌ کننده اتاق شورای امپراتوری با هیبت بایستید. همچنین میتوانید از اتاق های شخصی سلطان نیز دیدن کنید.

کاخ توپکاپی در استانبول

کاخ بزرگ توپکاپی نمایشی خیره کننده از هنرهای اصیل اسلامی بشمار می رود، که با حیاط‌ های مجلل، کاشی‌ کاری‌ های پیچیده که با دست نقاشی شده است. و اتاق‌ هایی با تزئینات مجلل که به هم متصل می شوند و همگی با دیوارها و برج‌ های نقوش‌ دار محدود شده‌ اند.

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

هدیه معماری بزرگ سلطان احمد به پایتخت آن زمان ترکیه(استانبول)، این مسجد باشکوه بود که امروزه از آن با نام مسجد آبی یاد می شود. این مسجد نیز از شاهکارهای معماری اسلامی بحساب می آید. از دلایل نام گذاری مسجد سلطان احمد به مسجد آبی، وجود کاشی‌ های آبی رنگ در طراحی داخلی آن است.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد بین سال‌ های 1609 میلادی تا 1616 میلادی ساخته شده است. تمام جلوه فضایی و رنگی فضای داخلی، آن را به یکی از بهترین دستاوردهای معماری عثمانی تبدیل نموده است. لذت در سفر به استانبول، سرگردانی در میان باغ هایی است که بین مسجد آبی و ایاصوفیه قرار گرفته اند. در کنار این مسجد زیبا بازاری با نام آراستا قرار دارد. تور استانبول بدون خرید لذتی ندارد و اگر شما بدنبال مکانی عالی برای خرید هستید، حتما از مغازه های صنایع دستی در بازار آراستا دیدن فرمایید.

آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern)

این انبار آب بزرگ یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول بشمار می رود. آب انبار باسیلیکا در 150 متری جنوب غربی مسجد ایاصوفیه قرار دارد، که دسترسی راحتی به آن طی گردش خود خواهید داشت. این آب انبار در قرن 6 میلادی و در زمان سلطنت امپراتور بیزانس ژوستینیانوس اول ساخته شده است.

آب انبار باسیلیکا

باسیلیکا دارای زیرزمینی عظیم و کاخ مانند که توسط 336 ستون در 12 ردیف پشتیبانی می‌ شود. بسیاری از ستون های مورد استفاده در ساخت و ساز از سازه های کلاسیک قبلی بازیافت شده اند و دارای حکاکی های تزئینی می باشند. بازدید از اینجا در تور استانبول بسیار جذاب خواهد بود، زیرا ستون ها به زیبایی روشن شده اند و آب نرم و ثابتی در اطراف شما جاری است.

هیپودروم استانبول (میدان سلطان احمد)

میدان سلطان احمد که از آن با نام هیپودروم استانبول یاد می شود، شروع ساخت آن در سال 203 میلادی توسط سپتیمیوس سوروس دستور داده شد. این میدان در استانبول توسط کنستانتین کبیر در سال 330 میلادی تکمیل شد.

هیپودروم مرکز زندگی عمومی بیزانس و صحنه بازی های باشکوه و ارابه دوانی و همچنین درگیری های جناحی بوده است.

هیپودروم استانبول

امروزه چیز زیادی از هیپودروم برای دیدن باقی نمانده است، به جز بخش کوچکی از دیوارهای گالری در ضلع جنوبی، اما At Meydanı (پارک) که اکنون در این میدان قرار دارد، خانه انواع بناهای تاریخی استانبول است. در ضلع شمال غربی هیپودروم یک فواره قرار دارد که توسط امپراتور آلمان ویلیام دوم در سال 1898 میلادی به سلطان عثمانی اهدا شده است.

تور استانبول

پرسش و پاسخ هایی درباره تور استانبول

  • در استانبول از چه مکان هایی باید دیدن کرد؟

بهترین جاذبه های گردشگری در استانبول عبارتند از: مسجد ایاصوفیه، آب انبار باسیلیکا، مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)، کاخ توپکاپی، مسجد سلیمانیه، تنگه بسفر و …

  • دیگر مکان های نزدیک شهر استانبول کدامند؟

بهترین مکان های دیدنی و باشکوه که نزدیک به استانبول هستند، عبارتند از: شهر آنکارا(پایتخت ترکیه) در 349 کیلومتری استانبول، پاموکاله که در 343 کیلومتری استانبول، ازمیر در 327 کیلومتری استانبول، آنتالیا در 481 کیلومتری استانبول، کاپادوکیه که در 565 کیلومتری استانبول قرار دارد.

  • شهر استانبول به چه چیزی معروف است؟

استانبول به دلیل داشتن یک شهر دو قاره ای با ارزش تاریخی غنی، مساجد زیبا، شگفتی های معماری، موزه ها، شب زنده داری، بازارهای خرید و انواع فعالیت های ماجراجویانه معروف است.

  • آیا سفر به استانبول امن است؟

بله البته. سفر به شهر استانبول ترکیه برای مسافران انفرادی، خانواده‌ ها، زوج‌ ها و گروه‌ های توریستی امن می باشد.

  • جاذبه های گردشگری استانبول را چند روزه می توان دید؟

این شهر به خاطر جاذبه های محبوبش شناخته شده است و اگر نمی خواهید هیچ یک از جاذبه های اصلی اینجا را از دست بدهید، باید حداقل 2 تا 3 روز در استانبول بمانید.

  • بهترین زمان برای سفر به استانبول چه زمانی است؟

بهترین زمان برای تور استانبول (با بهترین آب و هوا) از اواسط آوریل تا ژوئن و سپتامبر تا اکتبر است. معمولاً آب و هوا در این ماه ها خوب است و همه جاهای دیدنی باز هستند.

  • آیا تور استانبول به تست منفی کرونا نیاز دارد؟

تمامی محدودیت های ورود به کشور ترکیه برداشته شده است. دیگر نیازی به ارائه مدرکی مبنی بر واکسیناسیون یا نتایج منفی آزمایش کرونا (PCR) در هنگام ورود ندارید. اما شما ملزم به زدن ماسک در بیمارستان ها هستید.

تور استانبول

بایدها و نبایدها در استانبول ترکیه چیست؟

فراموش نکنید که کفش های خود را قبل از ورود به خانه در آستان منزل در بیاورید.

به نشانه ادب در صورت ملاقات با کسی، غذا یا چای را رد نکنید.

در بازدید از مساجد آداب معاشرت را فراموش نکنید.

تصور نکنید که هر کاری به موقع انجام می شود.

تجربه تور استانبول

اگر پیش از این برای گشت و گذار به کشور ترکیه در قالب تور استانبول سفر کرده اید، حتما تجربه و نظرات خود را با خوانندگان مجله اینترنتی ما درمیان بگذارید.