به نقل از رسانه های حوزه سلامت، توانمندسازی افراد دارای معلولیت از طریق فناوری هوش مصنوعی بزودی محقق می شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین می زند که بیش از 2.5 میلیارد معلول در سال 2030 میلادی به یک یا چند فناوری کمکی نیاز خواهند داشت. با این حال تقریباً 1 میلیارد نفر از آنها نمی توانند به این محصولات دسترسی داشته باشند. با در نظر گرفتن اینکه چگونه جهانی شدن در حال افزایش است، این بدان معناست که ما کل جامعه را از برخورداری از خدمات مشابه دیگران محروم می کنیم.

با افزایش محبوبیت و پیچیدگی سیستم های هوش مصنوعی، راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی بیشتری می بینیم که می تواند به افراد مبتلا به اختلالات ذهنی، فیزیکی، بینایی یا شنوایی کمک کند تا کارهای روزمره و پیچیده خود را انجام دهند. ما معتقدیم که با در دسترس تر کردن فناوری های هوش مصنوعی، بسیاری از کسب و کارها قادر خواهند بود زندگی افراد دارای معلولیت را تغییر دهند. در این مقاله 4 راه برای کسب و کارهایی که از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کنند و می توانند افراد دارای معلولیت را توانمند کنند (یا در حال حاضر توانمند می کنند) نوشته شده است.

1. تسهیل ارتباطات

فناوری های صوتی هوش مصنوعی مانند سیری، الکسا و اکو به آسان تر کردن ارتباط برای افراد دارای معلولیت کمک می کنند. این برنامه ها قادر هستند متن و تصاویر را برای افراد دارای ناتوانی بینایی توصیف کنند و فناوری‌ های تبدیل متن به گفتار (یا برعکس) می‌ توانند به افرادی که آسیب‌ های مغزی دارند کمک کنند تا راحت‌ تر با هم ارتباط برقرار کنند یا چیزها را درک کنند. یکی از این برنامه ها Parrotron شرکت گوگل است. یک ابزار هوش مصنوعی که به افراد دارای اختلال گفتار امکان می دهد الگوهای گفتاری تحریف شده خود را به مکالمات روان ترجمه نمایند.

کسب و کارها می‌ توانند از این ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد فرهنگ کاری فراگیرتر و مشارکتی‌ تر که شامل کارکنان بدون توجه به ناتوانی‌ هایشان می‌ شود، استفاده نمایند. با ارائه ابزارهای موثر رونویسی گفتار به این افراد، رهبران مشاغل می‌ توانند به آنها کمک کنند تا به طور مساوی در تنظیمات مشارکتی مشارکت کنند و ایده‌ های خود را در بخش‌ ها و تیم‌ ها به اشتراک بگذارند.

کسب و کارها همچنین می‌ توانند از فناوری صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود پشتیبانی مشتری خود استفاده نمایند. به عنوان مثال، چت بات های هوش مصنوعی قادر هستند به تیم‌ های خدمات مشتری شما کمک کنند تا با مشتریان دارای معلولیت ارتباط برقرار کنند، نیازهای آنها را آسان‌ تر درک کنند و آنها را به طور مؤثرتری برآورده کنند. این به ایجاد تجربیات بهتر کمک می کند، که در نهایت می تواند منجر به وفاداری بیشتر مشتری شود.

2. فرصت های یادگیری

همه باید بتوانند بدون توجه به ناتوانی های خود از هر خدماتی استفاده کنند. فناوری هوش مصنوعی می تواند به اطمینان از این فراگیری کمک کند. به عنوان مثال، درست مانند زیرنویس‌ ها که به افراد مبتلا به اختلالات شنوایی اجازه می‌ دهد فیلم ها را بفهمند، خط بریل به افراد کم بینا کمک می‌ کند تا بخوانند. اکنون می‌ توان برنامه‌ های مربی بریل مبتنی بر هوش مصنوعی را در اینترنت یافت که به افراد معلول در یادگیری خط بریل و دسترسی به آموزش در سطوح مختلف کمک می‌ کند. این برنامه ها از تشخیص نویسه نوری (OCR) برای تبدیل نویسه های فیزیکی بریل به متن دیجیتال استفاده می کنند.

رهبران کسب و کار می توانند از راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی برای ایجاد فرهنگ یادگیری و توسعه مستمر استفاده کنند. به عنوان مثال، می‌ توان مسیرهای یادگیری شخصی‌ سازی شده را برای کمک به کارکنان در یافتن دوره‌ های آموزشی مرتبط و مطالب با توجه به مهارت‌ های خود پیاده‌ سازی کرد. علاوه بر آن، می توان از ابزارهای هوش مصنوعی برای ارائه بازخورد مستمر به کارمندان بر اساس عملکرد آنها استفاده کرد تا به آنها کمک کند تا از اشتباهات خود درس بگیرند.

رهبران سازمان ها همچنین می‌ توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای شناسایی شکاف‌ های مهارتی در سازمان، یادگیری در مورد شایستگی‌ های یک کارمند و توسعه برنامه‌ های آموزشی هدفمند برای ارتقای فرصت‌ های ارتقای مهارت استفاده کنند. حتی گزینه‌ هایی برای استفاده از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) برای ارائه تجربیات یادگیری تعاملی به کارمندان وجود دارد.

برای کسب و کارها ضروری است که به کارکنان دارای معلولیت تجربیات یادگیری شخصی ارائه دهند تا به آنها کمک کند مهارت ها و دانش مورد نیاز برای موفقیت در نقش های روزانه خود را کسب کنند. این یک نیروی کار متنوع ایجاد می کند که همه را توانمند می کند. با اجرای صحیح، کسب‌ و کارها می‌ توانند ذهنیتی متمرکز بر رشد را در نیروی کار خود بدون تبعیض ایجاد کنند و در نهایت به افزایش درآمد کمک کنند.

3. ترویج سبک زندگی مستقل

هوش مصنوعی درها را به روی افراد ناتوان باز می کند تا سبک زندگی شخصی و حرفه ای خود را داشته باشند. به عنوان مثال، بسیاری از برنامه‌ های هوش مصنوعی به کسب‌ و کارها کمک می‌ کنند تا با دستیارهای مجازی مانند Google Assistant یا Amazon Alexa گردش‌ های کاری مؤثر و کارآمد ایجاد کنند، که می‌ توانند جلسات را برنامه‌ ریزی کنند، یادآوری‌ ها را تنظیم کنند و بسیاری از کارهای صوتی را خودکار کنند. رهبران مشاغل همچنین می توانند چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی را در برنامه های مختلف مرتبط با کار ادغام کنند تا به کارمندان در کارهای مختلف کمک کنند. ادغام مایکروسافت بینگ با اسکایپ یکی از این نمونه‌ ها است. بدین صورت که شما می توانید به سادگی از بینگ در اسکایپ سؤال بپرسید و بلافاصله پاسخ آن را دریافت کنید.

سایر ابزارهای هوش مصنوعی که می توانند گردش کار را تسهیل کنند، عبارتند از اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) که می تواند کارهای تکراری را خودکار کند. سیستم های توصیه یکپارچه هوش مصنوعی، که می تواند برای بازیابی پیشنهادات شخصی از داده ها استفاده شود و برنامه های بینایی کامپیوتری هوش مصنوعی، که می توانند داده های بصری را از طریق تشخیص اشیا، تشخیص تصویر، تشخیص چهره و کنترل کیفیت شناسایی و تفسیر کنند. کسب و کارها همچنین می‌ توانند از ابزارهای امنیت سایبری یکپارچه با هوش مصنوعی برای شناسایی پیشگیرانه تهدیدها و حذف آن‌ ها در زمان واقعی بهره ببرند.

با استفاده از این ابزارها، هر کارمند، از جمله افراد دارای معلولیت می‌ تواند کارهای دستی را ساده‌ تر کند و زمان خود را برای تمرکز روی کارهای مهم‌ تر آزاد کند. این ابزارها همچنین می توانند به رهبران کمک کنند تا استعدادهای متنوع را بدون موانعی که ممکن است با آنها روبرو شوند جذب و حفظ کنند.

4. اتصال به دنیای خارج

در این دنیای سریع و جهانی شده، مثل همیشه مهم است که مردم احساس کنند با یکدیگر در ارتباط هستند. خوشبختانه، فناوری هوش مصنوعی راه‌ های جدیدی را برای کمک به افراد دارای معلولیت معرفی کرده است که با محیط اطراف خود مرتبط هستند. به عنوان مثال، Cortana مایکروسافت می تواند به افراد کم بینا در جهت یابی دستگاه های خود از طریق کنترل صوتی کمک کند. برنامه‌ هایی مانند RogerVoice و Ava از هوش مصنوعی برای رونویسی مکالمات گروهی برای افرادی که دارای اختلالات شنوایی هستند، از جمله علائم نگارشی، نام فرستنده و کلمات مهم از فرهنگ لغت کاربر استفاده می‌ کنند.

کسب‌ و کارها می‌ توانند از این دستیاران مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به افراد معلول برای حضور و برنامه‌ ریزی جلسات، پاسخ به ایمیل‌ ها و همکاری با دیگران استفاده کنند. ابزارهای ترجمه نیز برای کمک به کارمندانی که به زبان های مختلف صحبت می کنند در برقراری ارتباط با یکدیگر در دسترس هستند.

شمول بدون در نظر گرفتن توانایی

افراد دارای معلولیت مانند دیگران حق لذت بردن از زندگی و موفقیت در اهداف حرفه ای خود را دارند. آنها باید برای کار مستقل، برقراری ارتباط بین تیم ها و یادگیری مهارت های جدید توانمند شوند. خوشبختانه، هوش مصنوعی به رهبران کسب و کار کمک می کند تا دسترسی و فراگیری را در محل کار خود افزایش دهند. در نظر بگیرید که چگونه می توانید برخی از این ابزارها را در محیط کار خود بگنجانید، نه تنها برای اینکه به کارمندان فعلی خود مسیرهای بیشتری برای موفقیت بدهید، بلکه همچنین برای جذب و حفظ مجموعه کارکنان با استعداد و متنوع.