اپلای در دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان ایرانی که موفق به قبولی در دانشگاه های برتر ایران نمی‌شوند بسیار ایده‌آل است. اعتبار دانشگاه‌های ترکیه بالا است و معمولاً هزینه تحصیل و زندگی دانشجو نیز پایین خواهد بود. برای گرفتن اپلای دانشگاه های دولتی ترکیه و همچنین دانشگاه های خصوصی، باید بدانید که از کجا باید شروع کنید. علاوه بر این باید از شرایط و مدارک پذیرش، هزینه‌ها، بورسیه‌ها و بسیاری دیگر از موارد آگاهی پیدا کنید.

از کجا شروع کنیم؟

درصورتی‌که که قصد اپلای دانشگاه‌های ترکیه را دارید باید ابتدا رشته موردنظر، مقطع تحصیلی و زبان تحصیل خود را مشخص کنید. پس از انجام این کار باید به وب‌سایت دانشگاه مربوطه، برای آگاهی‌یافتن از شرایط و مدارک درخواستی دانشگاه، مراجعه کنید. سپس در صورت داشتن شرایط باید تمامی مدارک موردنیاز را فراهم کنید.

بعد از آن باید هزینه پردازش درخواست پذیرش را پرداخت کنید. همچنین باید تمامی مدارک مورد‌نیاز دانشگاه مربوطه را آپلود کنید. در صورت موافقت با پذیرش به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دانشگاه‌های ترکیه نیز به‌صورت ترمی تحصیلی فعالیت می‌کنند. زمان شروع دانشگاه‌های ترکیه تقریباً مانند ایران است. ترم پاییز دانشگاه‌های ترکیه از اواسط شهریورماه شروع می‌شود و تا آذرماه ادامه پیدا خواهد کرد. ترم بهاره دانشگاه‌های ترکیه نیز از بهمن‌ماه شروع می‌شود و تا خردادماه طول می‌کشد. دانشجویان باید برای پذیرش تحصیلی به زمان شروع ترم دانشگاه‌های ترکیه و زمان ‌پذیرش دانشگاه‌های‌ ترکیه دقت کنند.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید به طور هم‌زمان برای چندین دانشگاه درخواست پذیرش ارسال کنید تا به این صورت شانس پذیرش درخواست خود را بیشتر کنید.

شرایط و مدارک موردنیاز

دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی شرایطی را در نظر گرفته‌اند. به‌عنوان‌مثال دانشجو برای پذیرش در مقطع لیسانس باید سن زیر 22 سال، برای پذیرش در مقطع کارشناسی‌ارشد باید سن کمتر از 29 سال و برای تحصیل در مقطع دکتری باید سن زیر 33 سال را داشته باشد تا بتواند به‌راحتی پذیرش بگیرد. البته باید این نکته را در نظر گرفت که دانشگاه‌های ترکیه محدودیت سنی را برای دانشجویانی که دارای رزومه و شرایط علمی خوبی هستند در نظر نمی‌گیرند.

دانشگاه‌های دولتی ترکیه، برای پذیرش، آزمون‌های ورودی در نظر می‌گیرند که دانشجو باید آن‌ها را بگذراند. برای ورود به دانشگاه‌های خصوصی نیازی به شرکت در این آزمون‌ها نیست. دانشجو در صورت کسب نمره بالا می‌تواند به دانشگاه ورود کند و اگر نمره کمتری اخذ کند معمولاً قادر خواهد بود مدارک محدودتری (برای مثال کاردانی) را از دانشگاه اخذ کند.

مدارک مورد‌‌نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه عبارت‌اند از:

  • تکمیل‌کردن فرم درخواست پذیرش دانشگاه مربوطه و ارسال آن

  • ترجمه اصل مدرک تحصیلی قبلی به همراه ترجمه ریزنمرات

  • درخواست خوابگاه در زمان تکمیل فرم‌پذیرش

  • مدرک زبان ترکی یا انگلیسی

  • CV (رزومه)

  • ارائه مدرک تمکن مالی برای اثبات توانایی پرداخت هزینه زندگی در ترکیه و پرداخت شهریه

  • پرداخت مبلغ بین 30 تا 100 دلار آمریکا (بسته به دانشگاه) برای بررسی مدارک ارسالی

  • ارائه سایر مدارک هویتی و شناسایی

برای دریافت ویزا تحصیلی و سفر به ترکیه نیز باید مدارکی را ارائه داد. ارائه پاسپورت معتبر، پرداخت هزینه ویزا، گواهی سو پیشینه و سلامت، عکس پرسنلی، بیمه درمانی، نامه پذیرش از دانشگاه مقصد و گواهی‌نامه تمکن مالی ضروری است.

هزینه‌ها و بورسیه‌ها

هزینه‌ها برای هر دانشگاه متفاوت است. علاوه بر این، ترکیه مانند بسیاری از کشورهای دنیا برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌های تحصیلی در نظر می‌گیرد.

هزینه دانشگاه های ترکیه

دانشگاه‌ها ترکیه به‌صورت دولتی و یا خصوصی اداره می‌شوند. هزینه تحصیل در رشته‌های مرتبط با پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های دولتی، به‌ازای هر سال، 700 تا 26 هزار لیر است. دانشجویان مقطع لیسانس برای تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی باید مبلغی بین 2 تا 4 هزار لیر را پرداخت کنند. علاوه بر این، برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی باید مبلغی بین 1000 تا 2500 لیر پرداخت شود.

هزینه دانشگاه خصوصی ترکیه بالاتر است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه در رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و سایر رشته‌های مرتبط، به‌ازای هر سال، 17 تا 30 هزار دلار خواهد بود. تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی در مقطع لیسانس هزینه‌ای بین 2 هزار تا 3500 دلار در پی خواهد داشت. دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز برای تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی باید مبلغی بین 4 تا 9 هزار دلار را پرداخت کنند. بنابراین برای کاهش هزینه‌ها بورسیه تحصیلی مناسب‌ترین راه است که در ادامه بررسی خواهد شد.

افراد در صورت نداشتن مدرک زبان برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه باید دوره‌های زبان ترکی یا انگلیسی را بگذرانند. برای شرکت در این دوره‌ها در سال هزینه‌ای بین 2 تا 5 هزار دلار را در نظر بگیرید.

علاوه بر این برای شرکت در آزمون‌های مختلف مانند آزمون YOS که موردنیاز برخی از دانشگاه‌های ترکیه است مبلغی بین 1200 تا 1500 در نظر گرفته شده است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه

دولت و دانشگاه های ترکیه بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان اختصاص می‌دهند. بورسیه ترکیه بورسلاری یا همان بورس فول فاند ترکیه یکی از بهترین بورسیه‌های دانشگاه‌های ترکیه است که دولت ترکیه به دانشجویان بین‌المللی می‌دهد. این بورسیه تمامی هزینه‌های تحصیلی، اقامت و… دانشجو را پوشش می‌دهد.

بورسیه درصدی ترکیه از دیگر برنامه‌های این کشور است. دانشجویانی که آزمون‌های YOS و SAT را می‌گذرانند می‌تواند از این بورسیه استفاده کنند. البته دانشجویانی که دارای رزومه قوی و شرایط تحصیلی خوبی در دورهای گذشته هستند نیز می‌توانند برای این بورسیه درخواست دهند. بسته به شرایط، دانشجو می‌تواند بورسیه‌ای بین 20 تا 100 درصد را کسب کند.

البته بورسیه‌های دیگر همچون هاران، علی کوشجو، ایبنی هالدن، پژوهش، باب علم و برخی دیگر از بورسیه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود دارند که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

پذیرش دانشگاه های ترکیه

مصاحبه و پذیرش

دانشجویان برای اخذ پذیرش و بورسیه تحصیلی باید مدارک خود را ارسال کنند. بعد از بررسی مدارک، در صورت کامل‌بودن آن‌ها، شما برای انجام مصاحبه دعوت خواهید شد. مصاحبه به‌ویژه برای افرادی که قصد گرفتن بورسیه تحصیلی دارند انجام می‌شود. مصاحبه به‌صورت آنلاین و یا حتی حضوری ممکن است برگزار شود.

در مصاحبه حضوری باید به دانشگاه مقصد مراجعه کنید. در این مصاحبه معمولاً شما باید اهداف و دلایل گرفتن بورسیه تحصیلی را به طور کامل توضیح دهید. در برخی از اوقات ممکن است برای انجام مصاحبه به سفارت ترکیه در تهران مراجعه کنید.

معمولاً در مصاحبه آنلاین سؤالاتی به‌صورت چهارگزینه‌ای برای شما در نظر می‌گیرند که باید به آن‌ها پاسخ دهید.