بر اساس داده های منتشر شده توسط موسسه آمار ترکیه، درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه سوم سال 2023 میلادی (ژوئیه تا سپتامبر) با 13.1 درصد افزایش به 20.23 میلیارد دلار رسیده است. این بخش نقش مهمی کاهش بدهی های جاری داشته و همچنان روند قوی خود را نشان می دهد.

در سال 2022 میلادی، درآمدهای گردشگری ترکیه به رکورد 46.28 میلیارد دلار رسیده بود که نشان دهنده افزایش 53.4 درصدی نسبت به سال قبل است. این به دلیل کمرنگ شدن پیامدهای همه گیری ویروس کرونا و افزایش تعداد گردشگران روسی پس از آغاز جنگ اوکراین بود.

پیش از این، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در ماه گذشته اعلام کرد که این کشور در هشت ماهه نخست سال جاری پذیرای 36 میلیون و 754 هزار گردشگر بوده که نسبت به سال قبل از آن 14 درصد افزایش داشته است.

بر اساس این بیانیه، گردشگران آلمانی با 4.082 میلیون بازدیدکننده پس از گردشگران روسی که با 4.351 میلیون بازدیدکننده در صدر فهرست قرار گرفتند، در رتبه دوم قرار دارند. در جایگاه سوم بریتانیایی ها با 2.652 میلیون بازدیدکننده قرار گرفته اند.

پیش بینی می شود گردشگری ترکیه رونق یابد

وزارت خزانه داری و دارایی کشور ترکیه قصد دارد تا سال 2023 میلادی از 60 میلیون گردشگر خارجی استقبال کند و پیش بینی می شود درآمد گردشگری در سال جاری به 56 میلیارد دلار برسد. این کشور قصد دارد تا سال 2028 میلادی 90 میلیون گردشگر را جذب کند و درآمد گردشگری خود را به 100 میلیارد دلار برساند. دولت ترکیه به بخش گردشگری اهمیت زیادی می دهد و به توسعه مستمر آن متعهد است.

این بخش یکی از حیاتی ترین بخش های اقتصادی این کشور است و منبع اساسی درآمد آن بشمار می رود. کشور ترکیه دارای زیرساخت های قوی، امکانات گردشگری درجه یک و خدماتی است که شهرت جهانی برای آن به ارمغان آورده است.